5. tekniska detaljer som påverkar sökresultatet på Google

Tekniska detaljer sökresultat

På detaljnivå händer förstås saker hela tiden, här kommer några saker att uppmärksamma nu på senare tid.

– Sedan många år, håll koll på dina HTML-element. Säkerställ att endast en H1-tagg genereras per sida, att ALT- attribut finns på bilder, att unika title och meta-deskriptions finns på alla sidor.


– Pagerank försvann från Google Toolbar 15/4 nu 2016 vilket gör det lite svårare att på ett enkelt sätt värdera en domän.


– https, redan 2012 talades om att Google.com i USA skulle ge sajter med SSL certifikat en fördel, och nu på senare tid börjar det bli en faktor också på svenska marknaden för google.se, men det är inte lätt att mäta värdet av att använda detta protokoll.


– Canonical & Duplicate content här har inte mycket nytt hänt sedan 2011 då Google med sin Panda uppdatering på allvar fick en hantering för duplicerat innehåll. Idag mer än någonsin, kopiera inte andras texter och särskilt för dig som driver e-handel, var noga med Canonicals så du tydligt talar om vilken url så ska indexeras. (Förresten, ha koll på URL:erna, tänk noga innan du ändrar en url.)


– Svarstider från webbservern: Under senaste året märks en trend att för de mer kvalificerade SEO-projekten så behöver denna faktor också vägas in. Här kan du testa dina webbsidor

När det mesta blivit sagt

En eloge om du orkat läsa hela artikelserien om 5 trender på Google 2016…!!!

Känner du att du har koll på de trender vi valt ut så är du att gratulera, då är sannolikheten att du blir omkörd och förbi åkt när det gäller digitala trender ganska låg. Nästa steg är kanske då helt enkelt att du och dina medarbetare strukturerar ert arbete för att få det att lyfta.

Eller ta gärna en kontakt, vi på Argonova Systems har jobbat med Internetmarknadsföring sedan 2003 och hjälper dig gärna skapa en digital strategi och genomföra den.

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev