Julhandeln på nätet slog alla rekord förra året! Hela 17 % ökning mellan åren 2017 och 2018 visar att intresset för att handla julklappar på nätet är stort. Anledningen till att näthandeln lyckades så bra har stora likheter med hur en idrottsman laddar för en viktig tävling; om man vill sätta rekord behöver man börja träna i god tid! Inte minst när konkurrensen är hård om den åtråvärda vinsten!

Så här kommer några tips som ingår i uppvärmningen inför årets viktigaste shoppingtävling  - julhandeln! 

1. Utveckla din webbshop

Det är viktigt att dina kunder ser att webbshopen lever och att den inger förtroende. Därför är det dags att förnya texter, bilder och skapa nya funktioner. Känns designen och utseendet på webbshopen gammal? Varför inte lägga in ett mer vägledande innehåll som ger inspiration och skapar ett mervärde för kunden? Kan du bjuda på kunskap om hur produkterna och tjänsterna fungerar? Finns det någon storytelling kring ert varumärke? Kanske Swish som betalningstjänst är något som kunderna efterfrågar?  Det finns mycket man kan göra för att höja upplevelsen av din e-handel, men tänk på att din webbyrå behöver ha tid på sig att genomföra allt. När alla ändringar är gjorda; gör ett köp i din egen webbshop via telefon och surfplatta för att upptäcka eventuella avvikelser eller rentav buggar, innan dina kunder gör det.

2. Sökmotoranpassa dina julerbjudanden

Under hösten är sökord som ”julklappstips”, ”julklapp till pappa” och ”årets julklapp” vanliga sökord. Skriv texter på landningssidorna som innehåller dessa och liknande sökord, så kommer webbshopen sannolikt att rankas högre på Googles träfflista än annars.

3. Annonsera på Google

Att ha ett adwordskonto som visar dina jul-annonser på Googles träfflista är ett måste när konkurrensen är som störst. Annonsen leder vid klick direkt till en produktsida och det är lätt för kunden att lägga något i varukorgen för ett smidigt köp.

4. Sociala medier

Börja redan nu att planera för vilka kampanjer ni ska ha och i vilka kanaler ni ska publicera dem. Instagram och facebook är de vanligaste kanalerna där man enkelt och snyggt kan presentera produkter och hänvisa till webbshopen. Tänk på att bilderna bör förmedla en bra känsla och skapa förtroende för att få kunden vidare till er webbshop.

5. Kolla din statistik

Från statistiken i ditt Google Analytics-konto kan man dra värdefulla slutsatser från föregående år. Där kan du bland annat se vilka produktsidor som var mest besökta och det kan hjälpa dig att planera vilka produkter du ska erbjuda inför kommande kampanjer.

Vi kan hjälpa er att slå rekord!

Det är hög tid att börja fundera på vilka åtgärder ni behöver göra inför julhandeln. Att komma ur startblocken i november är alldeles för sent för att hinna knipa en topp-placering i december. Vi på Argonova har lång erfarenhet av marknadsföring på nätet, både av webbshop och via sociala medier. Om ni behöver hjälp med något av ovanstående, så tveka inte att kontakta oss i formuläret uppe till höger!

 

Taggar: Smartphone, Surfplatta, Webbstrategi, SEO, Google, Facebook, E-handel, Adwords
Publicerat: 8 augusti 2019

<< Läs föregående    |    Läs nästa >>