Att få nya kunder till sin e-handel är av allra största vikt. Kan man hittas i sökmotorerna är det väldigt positivt, så att tänka på sökmotoroptimering (SEO) är ett enkelt tips. Givetvis kan man anlita någon som är expert på området, men det finns en del grundläggande tips som man kan göra själv.

  1. Sökmotoroptimera inte produkttexter
    Ja, det låter kanske konstigt, men att sökmotoroptimera handlar inte alltid om att tänka så mycket på själva optimeringen. Rådet är istället att skriva bra texter för produkterna. Beskriv de så bra som möjligt med texter som lockar kunderna. De viktiga orden kommer i så fall finnas med.
  2. Se till att e-handelssystemet har tänkt på SEO
    Det finns många olika e-handelssystem och de har ju alla sina för- och nackdelar.  Att det finns fasta länkar till produkter som innehåller produkt-titel är en bra början. Det blir då enklare att tipsa via en länk - själva länken beskriver vad det är istället för att bara ha ett id-nummer.
  3. Försök hitta sökorden som leder till köp
    Sökning på en produkt kan vara av någon som vill köpa, det kan även vara av någon som bara söker information om produkten. Kan man hitta en skillnad mellan de olika fallen så har man en bra grund för att fokusera på de säljande orden. Ett sätt att hitta rätt är att använda en adwords-kampanj med målstyrning.
  4.  Tänk långsiktigt
    Vissa sökbegrepp kan vara svårare att lyckas hamna högt på. Även om man satsar på lägre mål till att börja med är det ändå bra att ta med sin strategi i de högre målen. På så vis kan man under längre tid bygga på sina sökresultat.
  5. Sökmotoroptimera inte på bekostnad av besökarna
    Vissa tips för SEO kan vara så extrema att de gör att upplevelsen för besökarna blir förvirrande. Utgå alltid från en bra och lockande design av sidan. Anlita någon som har erfarenhet av att designa webbplatser som även är sökmotorvänliga. Det är ingen omöjlighet att få både ock, ett trevligt utseende kommer locka och hålla kvar kunder.
Taggar: SEO, CMS, Webdesign, Användbarhet, E-handel
Publicerat: 6 februari 2012