Sökmotoroptimering för e-handel

Sökmotoroptimering för e-handel

7 februari 2012

Att få nya kunder till sin e-handel är av allra största vikt. Kan man hittas i sökmotorerna är det väldigt positivt, så att tänka på sökmotoroptimering (SEO) är ett enkelt tips. Givetvis kan man anlita någon som är expert på området, men det finns en del grundläggande tips som man kan göra själv.

  1. Sökmotoroptimera inte produkttexter
    Ja, det låter kanske konstigt, men att sökmotoroptimera handlar inte alltid om att tänka så mycket på själva optimeringen. Rådet är istället att skriva bra texter för produkterna. Beskriv de så bra som möjligt med texter som lockar kunderna. De viktiga orden kommer i så fall finnas med.
  2. Se till att e-handelssystemet har tänkt på SEO
    Det finns många olika e-handelssystem och de har ju alla sina för- och nackdelar.  Att det finns fasta länkar till produkter som innehåller produkt-titel är en bra början. Det blir då enklare att tipsa via en länk - själva länken beskriver vad det är istället för att bara ha ett id-nummer.
  3. Försök hitta sökorden som leder till köp
    Sökning på en produkt kan vara av någon som vill köpa, det kan även vara av någon som bara söker information om produkten. Kan man hitta en skillnad mellan de olika fallen så har man en bra grund för att fokusera på de säljande orden. Ett sätt att hitta rätt är att använda en adwords-kampanj med målstyrning.
  4.  Tänk långsiktigt
    Vissa sökbegrepp kan vara svårare att lyckas hamna högt på. Även om man satsar på lägre mål till att börja med är det ändå bra att ta med sin strategi i de högre målen. På så vis kan man under längre tid bygga på sina sökresultat.
  5. Sökmotoroptimera inte på bekostnad av besökarna
    Vissa tips för SEO kan vara så extrema att de gör att upplevelsen för besökarna blir förvirrande. Utgå alltid från en bra och lockande design av sidan. Anlita någon som har erfarenhet av att designa webbplatser som även är sökmotorvänliga. Det är ingen omöjlighet att få både ock, ett trevligt utseende kommer locka och hålla kvar kunder.
Taggar: SEO, CMS, Webdesign, Användbarhet, E-handel
Publicerat: 6 februari 2012

Liknande blogginlägg

  • Det ska vara enkelt att e-handla!

    Ungefär 70% av svenskar handlar idag någon gång på internet. Med större och större konkurrens bland e-handelsbutiker ökar också kraven på att ha en sida som är enkel för kunden att använda. Det ska vara lätt för kunden att hitta det hon söker samtidigt som det ska vara [...]

  • Webbtrender inom webbstrategi 2014

    De senaste åren har det ökade användandet av surfplattor, smartphones och datorer med olika skärmstorlekar haft stor effekt på webbens utveckling och hur vi använder den. Det är inte bara skärmstorlekarna som påverkar utvecklingen utan också det faktum att vi blivit mer mobila i vårt [...]

  • Inför 2016 gör vi en större versions­uppgradering av vårt CMS.

    Den senaste stora uppgradering av vår administration gjordes 2013 i samband med att stöd för responsiv design byggdes in. Under åren görs givetvis löpande mindre uppdateringar och moduler byggs ut med fler funktioner. Sedan första release av Aroma 2005 har vi nu genomfört ungefär 600 - 700 webbprojekt [...]

  • Lyckas med ditt webbprojekt - Gör hemläxan först!

    Att lyckas med ett webbprojekt är inte alltid så enkelt som man tror. Redan före upphandlingen är det viktiga moment som behöver falla på plats. I detta blogginlägg tar vi upp tre områden som är viktiga inför ett webbprojekt. (Sedan tidigare har vi bra tips hur man lyckas med genomförande [...]

  • 8 knep för bättre webbtexter

    Att skriva för webben skiljer sig mot att skriva för tryckt media. Det är viktigt att tänka på vilka ord man använder, hur man uttrycker sig och hur man jobbar med länkar. Givetvis beror allt på vad målet är med texten, är det en blogg som ska driva trafik? en webbshop som ska sälja [...]

Intresserad? Eller har du några frågor om vårt erbjudande?

Ring oss på 033 - 20 75 00.

Eller fyll i formuläret nedan så kontaktar vi dig!

Integritetspolicy