2. Utseendet på Googles söksida - Layout, adwords, bilder och strukturerade data

2. Utseendet på Googles söksida - Layout, adwords, bilder och strukturerade data

26 maj 2016

Söksida

Ska man tala om trender på Google är nog detta den svåraste att hantera för många av våra kunder. Mycket av layout och utseende på Google har förändrats på senare tid.

Några features att lägga märke till:
- För några år sedan kom Google Places som visar på karta i sökresultatet några tänkbara leverantörer som Google bedömer som relevant för din sökning.
- På senare tid är Google Shopping en het trend, du exponerar din produkt med bild och pris direkt på Google.se.
- Rich Snippets ger information som svar på frågan. Söker du på valutakurser eller något idrottslag kommer info som svar på din fråga redan innan du tagit dig in på någon sajt.
- Vinn klicket med hjälp av stjärnor i sökresultatet (schema.org) Att i sökresultatet presentera en sida med recensionsstjärnor är mycket positivt. I alla fall så länge som betyget är relativt bra. Ögonen dras till dessa stjärnor och är det dessutom många recensioner skapar det ett intryck av att det är ett mycket etablerat företag inom denna bransch.
- Sedan någon månad visas Adwords textannonser enbart överst och längst ner på söksidorna, och succesivt har markeringen som anger att det är en annons minskat och det har blivit svårare att se att det rör sig om en sponsrad länk. I en undersökning i USA visade det sig att enbart drygt 30% visste att den färgade rutan under sökresultatet är reklam. Och nu under sommaren kommer annonserna få större utrymme med nära 50% mer text, rubriken växer till 30 tecken och beskrivningstexten slås ihop till ett fält på 80 tecken.

Söker du på ett begrepp som är ett varumärke eller som är knutet till något specifikt så visas det ofta ute till höger. För vår egen del tycker vi det är lite kul att vi får en extra tydlig profilering på sökordet Webbsystem när man söker på Google.se, se bild.

Och förstås ökar vikten av en bra formulering för Title och Description i takt med en bra placering. Det är de verktyg du har att styra hur Google presenterar din sajt. Håll Title runt 60 – 70 tecken och Description upp till 140 tecken, här blir oftast kompromisser mellan sökord som ska komma med och sälj så formuleringarna lockar till klick.

Blogginlägget är en del i en serie artiklar om Digital strategi - Trender på Google
Här är länkar till samtliga artiklar i serien:
Digital strategi - 5 Trender på Google att ha koll på
1. Mobilanpassningar får ökad betydelse för placeringen på Google.
2. Utseendet på Googles söksida - Layout, adwords, bilder och strukturerade data
3. SEO strategier som hjälper dig lyckas på Google
4. Bemästra Google Analytics & Search console och för vem är Big data intressant?
5. Tekniska detaljer som påverkar sökresultatet på Google  

 

Taggar: Argonova, Smartphone, Responsiv, Trender, Webbstrategi, SEO, Google, Adwords
Publicerat: 26 maj 2016

Liknande blogginlägg

  • 3. SEO strategier som hjälper dig lyckas på Google

      Som nämnts tidigare så funkar fortfarande de traditionella SEO-teknikerna, men många gånger behöver man hitta nya vägar att få en bra synlighet. Några av de mer framgångsrika strategierna på senare år handlar om Branding, Content Marketing, länkar och att öka [...]

  • 5. Tekniska detaljer som påverkar sökresultatet på Google

    På detaljnivå händer förstås saker hela tiden, här kommer några saker att uppmärksamma nu på senare tid. - Sedan många år, håll koll på dina HTML-element. Säkerställ att endast en H1-tagg genereras per sida, att ALT- attribut finns på bilder, att unika [...]

  • Digital strategi - 5 Trender på Google att ha koll på!

    Senaste månaderna har vikten av att ha en digital strategi aktualiserats. Google kör en öppen kurs inom digital strategi på flera orter och i media kan man läsa om hur man blir omkörd och frånåkt om man inte har en digital strategi. Undersökningar talar om att 40 - 50% av alla företag saknar [...]

  • Webbtrender inom webbstrategi 2014

    De senaste åren har det ökade användandet av surfplattor, smartphones och datorer med olika skärmstorlekar haft stor effekt på webbens utveckling och hur vi använder den. Det är inte bara skärmstorlekarna som påverkar utvecklingen utan också det faktum att vi blivit mer mobila i vårt [...]

Intresserad? Eller har du några frågor om vårt erbjudande?

Ring oss på 033 - 20 75 00.

Eller fyll i formuläret nedan så kontaktar vi dig!

Integritetspolicy