Bra rubriksättning är viktigt så besökaren klickar på rubriken, läser mer och stannar kvar på webbplatsen. Utgångspunkten för webben är nätet som binder ihop information och skapar en helhet. Självklart är då länktexten eller rubriken mycket viktig för att få besökaren att förstå vilken information som finns i andra änden. Att sedan länktexten också är viktig för sökmotoroptimering är en annan sida av utmaningen att skriva bra rubriker och länktexter.

Den grundläggande uppgiften för rubriken är ju att signalera värde. Att innehållet är värt att lägga tid på, om du inte klickar och läser missar du något värdefullt som du inte visste. Värde kan vara olika saker t.ex. att lösa en uppgift eller hjälpa med ett problem.  Dessutom behöver man tänka på vem som läser, t.ex. om det gäller ett utskick där man har en definierad målgrupp ska det ju alltså ha ett värde för just de personerna.

 

Här kommer 5 bra tips hur man skapar en bra rubrik

1. Skapa nyfikenhet och förväntan, tex en fråga, citat eller illustration.
2. Avslöja inte allt i rubriken, varför ska man annars klicka och läsa mer?
3. Var trovärdig! Att chockera kan vara spännande men har artikeln ett innehåll som motsvarar rubriken?
4. Skriv på ett sätt så flertalet som ser rubriken förstår den och kan identifiera sig med tanken, annars är den ju inte relevant.
5. Försök också få med relevanta sökord som också finns i artikeln så blir Google-spindeln glad! 

Pröva nu dessa 5 punkter på rubriken för denna artikel

1. ”Svartbälte” är både en illustration och har attityd, så det får anses skapa förväntan
2. Man får inga svar i rubriken så den duger
3. Trovärdig var ordet, tycker vi uppfyllt det kravet, vi har 5 handfasta tips som går att genomföra, möjligen blir man inte prisbelönt för det…
4. Flertalet som sett en kampsportfilm fattar, och kanske också en hel del andra, hyfsat ok…
5. Ordet ”Rubriksättning” kvalificerar.

En sämre och tråkigare rubrik kan vara ”Några tips hur du kan skriva bättre rubriker!”. Denna förtjänar väl knappast något utropstecken då den saknar spänst och kreativitet. Något bättre är kanske ”Rubriksättning som ger läsare”, då den tydligare visar ett värde i att läsa vidare och innehåller sökordet.

Långsiktighet krävs för att få det svarta bältet
Om du jobbar med A/B test så du har möjlighet att mäta vilken av olika rubriktexter som ger bäst resultat kan det vara en bra väg att gå. I slutändan är det grundläggande värdet på en bra rubrik kopplat till om den gör att besökare klickar för att läsa mer!

Att lyckas med rubriksättning kräver givetvis övning och att man försöker vara uppmärksam på bra rubriker. Samtidigt är belöningen stor då upprepad statistik tydligt visar att bra rubriksättning gör skillnad. Om du vill ha vårt svarta bälte i rubriksättning är du välkommen att ta en kontakt så gör vi en värdering av det du publicerar!

Publicerad av:

David Hyltse
Jobbar med försäljning, webbprojekt, webbstrategi och internetmarknadsföring sedan 2003.
Argonova Systems skapar kundnytta på Internet!

Taggar: Konvertering, Webbstrategi, SEO, Google
Publicerat: 9 juni 2014