5. Tekniska detaljer som påverkar sökresultatet på Google

5. Tekniska detaljer som påverkar sökresultatet på Google

26 maj 2016

Tekniska detaljer sökresultat

På detaljnivå händer förstås saker hela tiden, här kommer några saker att uppmärksamma nu på senare tid.

- Sedan många år, håll koll på dina HTML-element. Säkerställ att endast en H1-tagg genereras per sida, att ALT- attribut finns på bilder, att unika title och meta-deskriptions finns på alla sidor.
- Pagerank försvann från Google Toolbar 15/4 nu 2016 vilket gör det lite svårare att på ett enkelt sätt värdera en domän.
- https, redan 2012 talades om att Google.com i USA skulle ge sajter med SSL certifikat en fördel, och nu på senare tid börjar det bli en faktor också på svenska marknaden för google.se, men det är inte lätt att mäta värdet av att använda detta protokoll.
- Canonical & Duplicate content här har inte mycket nytt hänt sedan 2011 då Google med sin Panda uppdatering på allvar fick en hantering för duplicerat innehåll. Idag mer än någonsin, kopiera inte andras texter och särskilt för dig som driver e-handel, var noga med Canonicals så du tydligt talar om vilken url så ska indexeras. (Föresten, ha koll på URL:erna, tänk noga innan du ändrar en url.)
- Svarstider från webbservern: Under senaste året märks en trend att för de mer kvalificerade SEO-projekten så behöver denna faktor också vägas in. Här kan du testa dina webbsidor

När det mesta blivit sagt

En eloge om du orkat läsa hela artikelserien om 5 trender på Google 2016…!!!

Känner du att du har koll på de trender vi valt ut så är du att gratulera, då är sannolikheten att du blir omkörd och förbi åkt när det gäller digitala trender ganska låg. Nästa steg är kanske då helt enkelt att du och dina medarbetare strukturerar ert arbete för att få det att lyfta.

Eller ta gärna en kontakt, vi på Argonova Systems har jobbat med Internetmarknadsföring sedan 2003 och hjälper dig gärna skapa en digital strategi och genomföra den.

Blogginlägget är en del i en serie artiklar om Digital strategi - Trender på Google
Här är länkar till samtliga artiklar i serien:
Digital strategi - 5 Trender på Google att ha koll på
1. Mobilanpassningar får ökad betydelse för placeringen på Google.
2. Utseendet på Googles söksida - Layout, adwords, bilder och strukturerade data
3. SEO strategier som hjälper dig lyckas på Google
4. Bemästra Google Analytics & Search console och för vem är Big data intressant?
5. Tekniska detaljer som påverkar sökresultatet på Google  

 

Taggar: Argonova, Smartphone, Responsiv, Trender, Webbstrategi, SEO, Google, Adwords
Publicerat: 26 maj 2016

Liknande blogginlägg

  • 3. SEO strategier som hjälper dig lyckas på Google

      Som nämnts tidigare så funkar fortfarande de traditionella SEO-teknikerna, men många gånger behöver man hitta nya vägar att få en bra synlighet. Några av de mer framgångsrika strategierna på senare år handlar om Branding, Content Marketing, länkar och att öka [...]

  • Digital strategi - 5 Trender på Google att ha koll på!

    Senaste månaderna har vikten av att ha en digital strategi aktualiserats. Google kör en öppen kurs inom digital strategi på flera orter och i media kan man läsa om hur man blir omkörd och frånåkt om man inte har en digital strategi. Undersökningar talar om att 40 - 50% av alla företag saknar [...]

  • Webbtrender inom webbstrategi 2014

    De senaste åren har det ökade användandet av surfplattor, smartphones och datorer med olika skärmstorlekar haft stor effekt på webbens utveckling och hur vi använder den. Det är inte bara skärmstorlekarna som påverkar utvecklingen utan också det faktum att vi blivit mer mobila i vårt [...]

Intresserad? Eller har du några frågor om vårt erbjudande?

Ring oss på 033 - 20 75 00.

Eller fyll i formuläret nedan så kontaktar vi dig!

Integritetspolicy