8 knep för bättre webbtexter

8 knep för bättre webbtexter

12 mars 2014

Att skriva för webben skiljer sig mot att skriva för tryckt media. Det är viktigt att tänka på vilka ord man använder, hur man uttrycker sig och hur man jobbar med länkar. Givetvis beror allt på vad målet är med texten, är det en blogg som ska driva trafik? en webbshop som ska sälja produkter? eller en hemsida för att bygga ett varumärke?


Just ämnet "att skriva för webben" är gigantiskt och vi skulle kunna fylla ett bibliotek med tips och analyser. Dock är vi på webben och det här är en blogg. Här kommer istället en snabbguide med tips på vad man bör tänka på:

1. Vad för besökare/läsare vill du ska hitta din hemsida/blogg/webbshop? Fokusera på det tema som du tror dina besökare/läsare söker på när de googlar.

2. Skriv en enkel, kort och konkret rubrik som beskriver ämnet

3. Skriv kort och konkret, webben går snabbare så fånga läsare direkt.

4. När du ska länka, låt länkarna ha de ord som beskriver länken, exempelvis, ska du internlänka, skriv då "här hittar du ett recept på hallonpaj" - låt "recept på hallonpaj" vara texten som blir länken. Då får länken högre rankning hos sökmotorerna.

5. Och/eller som punkt 4, ska du internlänka, skriv "klicka här", något som höjer klickfrekvensen markant.

6. När du publicerar bilder med din text finns det några saker att tänka på, döp filen till något relevant för hemsidan, exempelvis om du fotat en hallonpaj, döp filen till "hallonpaj_recept_företagsnamnet"

7. Skriver du exempelvis nyhetsbrev och vill länka till din hemsida/blogg, gör länkar även av dina bilder, både namnet och länken "Klicka här för att komma till receptet med hallonpaj".

8. Och sist men ack så viktigt, tänk på att skapa ditt egna material. Kopiera inte texter och "låna" inte bilder utan fotografens tillstånd. Det kommer alltid komma tillbaka till företaget och ärlighet varar längst!

Taggar: SEO, Hemsida, Användbarhet, E-handel
Publicerat: 11 mars 2014

Liknande blogginlägg

  • Webbtrender inom webbstrategi 2014

    De senaste åren har det ökade användandet av surfplattor, smartphones och datorer med olika skärmstorlekar haft stor effekt på webbens utveckling och hur vi använder den. Det är inte bara skärmstorlekarna som påverkar utvecklingen utan också det faktum att vi blivit mer mobila i vårt [...]

  • Inför 2016 gör vi en större versions­uppgradering av vårt CMS.

    Den senaste stora uppgradering av vår administration gjordes 2013 i samband med att stöd för responsiv design byggdes in. Under åren görs givetvis löpande mindre uppdateringar och moduler byggs ut med fler funktioner. Sedan första release av Aroma 2005 har vi nu genomfört ungefär 600 - 700 webbprojekt [...]

  • Lyckas med ditt webbprojekt - Gör hemläxan först!

    Att lyckas med ett webbprojekt är inte alltid så enkelt som man tror. Redan före upphandlingen är det viktiga moment som behöver falla på plats. I detta blogginlägg tar vi upp tre områden som är viktiga inför ett webbprojekt. (Sedan tidigare har vi bra tips hur man lyckas med genomförande [...]

  • Synas på Google - 10 vanliga SEO-missar du vill undvika!

    Att synas på Google har blivit en grundläggande del för de flesta som vill marknadsföra sin verksamhet med målet att få nya kunder och orders. Sedan ganska så många år pratar man om att cirka 80% av alla beslut om leverantör föregås av en sökning på Google. Att aktivt [...]

  • GDPR - Allmänna dataskyddsförordningen, en verklighet maj 2018!

    Den 25 maj 2018 får vi en ny lag med utgångspunkt från EU:s nya förordning om personuppgifter och dataskydd, GDPR. Alla företag och organisationer har då att förhålla sig till en skärpt reglering avseende behandling av uppgifter om enskilda individer, med en hel del krav och [...]

Intresserad? Eller har du några frågor om vårt erbjudande?

Ring oss på 033 - 20 75 00.

Eller fyll i formuläret nedan så kontaktar vi dig!

Integritetspolicy