Analysera din webbsatsning - med Google Analytics

Analysera din webbsatsning - med Google Analytics

10 december 2013

Så, du har lanserat din webbsatsning? Visst vill man veta lite vad som händer på sidan. Ett kraftfullt verktyg för detta är Google Analytics. Genom en liten spårningskod så kan Analytics spåra beteenden och hjälpa dig att analysera din webbsatsning. 

Med Google Analytics kan du se hur många som besöker din sida, varifrån de är och vilken teknik de använder för att besöka sidan. Du kan även sätta upp målsidor och på så vis kunna justera så att fler och fler som kommer till sidan hamnar på målsidan.

Om besökarna försvinner från sajten på en viss sida kan du analysera hur den sidan är uppbyggd och se om det går att ändra på den så att de stannar kvar och går vidare. Ett exempel är om kunderna försvinner i kassan. Kan det t.ex. bero på att fraktkostnaden inte varit tillräckligt tydlig i tidigare steg och att de därför tyckt det blivit för dyrt? När man sätter upp en målsida som t.ex. bekräftelse på köp eller kassan så kan man senare se hur många procent av besökarna som hamnar på denna sida. Gör man en förändring så kan man efter ett tag se hur mycket det hjälpte för att nå målet.

En ganska ny funktion är att man kan  se hur många besökare och varifrån de kommer i realtid. Det kan vara spännande att se var besökarna är och man kan få en känsla för flödet på sidan. 

Läs mer om Google Analytics 

Taggar: Webbstrategi, SEO, Google
Publicerat: 10 december 2013

Liknande blogginlägg

  • Digital strategi - 5 Trender på Google att ha koll på!

    Senaste månaderna har vikten av att ha en digital strategi aktualiserats. Google kör en öppen kurs inom digital strategi på flera orter och i media kan man läsa om hur man blir omkörd och frånåkt om man inte har en digital strategi. Undersökningar talar om att 40 - 50% av alla företag saknar [...]

  • Webbstrategi - KPIer hjälper dig att mäta, utvecklas och lyckas på nätet!

    Man hör ofta att det talas om hur man med en digital strategi kan lyckas på nätet. I samma andetag knyter man ofta lyckade satsningar på nätet till att de är mätbara och därmed enkla att besluta om. Detta är utan tvivel sant, det finns stora fördelar med marknadsföring på nätet, [...]

  • Google Penguin – Vilka krav ställer det på er webbstrategi?

    Google Penguin har gjort att många sajter tappat sina placeringar. Vid Googles uppdatering Panda straffades sajter med spammigt innehåll, nu kan du bli straffad för bland annat värdet på dina länkar. Ryktet säger att värdet av inlänkar kan minska med Penguin om de kommer från en, enligt Google, [...]

  • SEO-Trender – Sökmotoroptimering som funkar ihop med Googles Rankbrain

    Man får ta det som ett faktum att för de flesta så ger god synlighet på Google en ökad möjlighet till fler kunder och orders! Så när det nu pratas om ett nytt landskap för sökmotoroptimering gör vi här en trendspaning inom SEO med fokus på Googles AI begåvade algoritm [...]

Intresserad? Eller har du några frågor om vårt erbjudande?

Ring oss på 033 - 20 75 00.

Eller fyll i formuläret nedan så kontaktar vi dig!

Integritetspolicy