Har du ett företag, så har du kunder. Har du någon personlig relation till dem? Svarar du ja, har du förstått nyttan av sociala medier. Svarade du istället nej, kanske det är dags att börja fundera på om det kan vara något för dig? Det är enorm styrka att kunna marknadsföra sig på internet för en bråkdel av vad traditionell reklam kostar.

Sociala mediers spridningskraft

De sociala nätverken som finns idag (Twitter, Facebook, Pinetrest och så vidare) är en viktig faktor när vi beslutar oss för att handla på internet. Ofta söker du upp den vara du vill ha och sedan tar du reda på vad andra tyckt om den. Ju mer positivt du hittar, desto större chans är det att du köper den. Ungefär två tredjedelar av svenskarna som handlar på nätet säger att de köpt sina produkter efter att ha blivit tipsade via sociala medier. Med tanke på att bara Facebook har över 900 miljoner användare så inser du nog potentialen av att nyttja sociala medier. De vanligaste produkterna som tipsas om på nätet är datorer, mobiler, filmer, böcker och hemelektronik så speciellt e-handlare bör ta steget ut på den sociala webben.

Sociala medier som ett sätt att anpassa din marknadsföring och utveckling

Eftersom allt fler svenskar använder sig av sociala medier är det även viktigt för dig som e-handlare att följa med i utvecklingen och ta del av vad dina kunder tycker. Nuförtiden är det många företag som utvecklar sina företag utefter vad kunderna vill ha, inte vad de själva anser att kunderna ska vilja ha. Med sociala medier har du en unik chans att få äkta feedback och tips om vad som kan göra din verksamhet bättre. E-handlare kan komma att utnyttja sociala medier som en marknadsplats och sälja sina varor direkt till kunden.

Kundrelationen

Med ett aktivt deltagande i sociala medier bygger du inte bara upp en "personlig" relation till din kund, du får också möjligheten att  ta hjälp av dina kunder när du vill introducera något nytt, när du vill få fram ett budskap snabbt och framförallt för att kunna marknadsföra dina produkter på ett billigt sätt. Genom att vara tillgänglig och personlig i sociala medier skapar  du en relation som kunden uppskattar och som i förlängningen gynnar dig.

Rätt bemötande av rätt personer

Att handskas med sociala medier är inget du lär dig över natt. Det tar tid att bygga upp dina relationer och det  kräver engagemang från din sida att upprätthålla relationen. Skillnaden mellan vanlig marknadsföring och digital marknadsföring innebär att istället för att tvinga på dina kunder dina budskap tillhandahåller du den bara och kunden tar del av den när hon är redo. Det blir mer personligt och genom att ha till exempel en Facebooksida kan du snabbt fånga upp missnöjda kunder och rätta till misstag, och göra det på ett sätt som syns för dina andra kunder. Om en kund skulle ringa till kundtjänst och lösa sina problem så är det bara den kunden som vet hur hon blivit bemött och hur problemet löstes. Medan det på internet är öppet för alla. Samtidigt kan du visa dina kunder hur du bemöter klagomål. Öppenhet är lika viktigt som något annat idag, i en miljö där konsumenter nästan drunknar i valmöjligheter.

Göra det själv eller inte?

I många fall kan det vara en bra lösning att låta någon som kan sociala medier ta hand om det. Du är bra på det du gör, men kan du webben och hur den fungerar? Det kanske verkar lätt att starta ett konto på Facebbok eller liknande, men hur du ska bygga upp en följarkrets och hålla kvar deras intresse utan att vara "reklamig", kanske inte är lika lätt.

Missa inte chansen att komma dina kunder nära.  Alla relationer byggs upp av ömsesidigt intresse och respekt och det är bara för dig som e-handlare att sätta igång.

Taggar: M-handel, Google+, Webbstrategi, Entreprenörskap, Facebook, E-handel
Publicerat: 8 augusti 2013