Att tänka på innan start av e-handel

Att tänka på innan start av e-handel

18 januari 2012

Handeln på nätet är i dag mycket liten av den totala handeln i Sverige - cirka fem procent. Detta lovar förstås gott om man funderar på att starta e-handel. Man kanske ändå ska tänka efter en extra gång innan man sätter igång, så man undviker de fallgropar som kan finnas.

En första punkt är att se till att man har något unikt att sälja. Det behöver inte vara en helt ny uppfinning, men någon som utmärker produkten eller tjänsten bör finnas. Har man inte redan en fungerande verksamhet så kan det vara bra att undersöka den marknad som man ger sig in på. Finns det redan någon som säljer en liknande produkt? Vad kan du i så fall göra för att skilja dig från den existerande nätbutiken? Har du en existerande verksamhet så kanske du redan har bra koll på konkurrenterna, men en liknande analys kan ändå vara värd att genomföra. Ditt redan etablerade varumärke kommer troligtvis hjälpa till med att få fart på verksamheten på nätet.

På senare tid har det skett postitiva utvecklingar för handeln på nätet. Givetvis har köparna blivit mer vana vid näthandel och kan idag tänka sig köpa det mesta via nätet. Det har också blivit tydliga förbättringar vad gäller logistik och transport. Detta leder till att nästan vad som helst kan säljas på nätet. Positivt ur säljsynpunkt, men det har också gjort konkurrensen hårdare. Återigen måste man hitta en tydlig nisch för sin idé.

Framförallt ska man nog vara beredd på att det krävs mycket arbete för att få verksamheten att komma igång. Dessutom ska man vara lite försiktig med att satsa på de erbjudande om e-handelslösningar som är gratis eller nästan gratis. Var noggrann med att det du behöver verkligen finns med - både det direkta behovet och behovet som kan finnas i den närmsta framtiden. Enligt Arne Andersson, e-handelsspecialistp å Posten Norden, skall man räkna med en satsning på 100.000 kronor. Detta är givetvis en generalisering men ändå en signal om att det inte är gratis. Dyrare är förstås inte alltid bättre - kontrollera noga med din e-handelsutvecklare att du bara betalar för det du verkligen behöver.

Slutsatsen är alltså: Hitta en unik nisch, var beredd att jobba hårt och se till att du betalar för det du behöver.

Taggar: Webbstrategi, Entreprenörskap, Nyföretagare, E-handel
Publicerat: 17 januari 2012

Liknande blogginlägg

  • 10 intelligenta tips till dig som planerar starta e-handel i mindre skala

    Med över 10 års erfarenhet av att hjälpa våra kunder med e-handel har vi här samlat en hel del spridda tips och förslag vi stött på genom åren. Dessa synpunkter ger inspiration och stimulans till dig som tänker starta e-handel i mindre skala. 1. Var fokuserad! - Man kan inte göra [...]

  • Starta eget - hur ska jag marknadsföra mitt varumärke?

    Alla små och medelstora företagare står alltid inför frågan: Hur ska jag marknadsföra mitt varumärke? Vilka kanaler passar just min verksamhet? För att göra en lång historia ännu längre kan vi hänvisa till mängder av tjocka böcker och artiklar i ämnet. Men vi har [...]

  • Inför 2016 gör vi en större versions­uppgradering av vårt CMS.

    Den senaste stora uppgradering av vår administration gjordes 2013 i samband med att stöd för responsiv design byggdes in. Under åren görs givetvis löpande mindre uppdateringar och moduler byggs ut med fler funktioner. Sedan första release av Aroma 2005 har vi nu genomfört ungefär 600 - 700 webbprojekt [...]

  • Lyckas med ditt webbprojekt - Gör hemläxan först!

    Att lyckas med ett webbprojekt är inte alltid så enkelt som man tror. Redan före upphandlingen är det viktiga moment som behöver falla på plats. I detta blogginlägg tar vi upp tre områden som är viktiga inför ett webbprojekt. (Sedan tidigare har vi bra tips hur man lyckas med genomförande [...]

  • Använd dig av sociala medier i din e-handel

    Har du ett företag, så har du kunder. Har du någon personlig relation till dem? Svarar du ja, har du förstått nyttan av sociala medier. Svarade du istället nej, kanske det är dags att börja fundera på om det kan vara något för dig? Det är enorm styrka att kunna marknadsföra sig [...]

Intresserad? Eller har du några frågor om vårt erbjudande?

Ring oss på 033 - 20 75 00.

Eller fyll i formuläret nedan så kontaktar vi dig!

Integritetspolicy