Call to Action eller CTA som det förkortas, är en uppmanande handling för de som besöker din webbsida. Oavsett om du vill att besökaren ska kontakta dig eller lägga en av dina produkter i sin varukorg bör du uppmana denne att göra det. Besökaren ska aldrig behöva fundera på vad som är nästa steg, använd därför call to action för att berätta för besökaren vad hen ska göra här näst.

Det finns en del saker du ska tänka på när du skapar dina call to action för att få så många klick som möjligt. Exempelvis bör du alltid använda förstaperson när du uppmanar dina besökare. Det innebär att du hellre ska skriva ”Ladda ner min guide” än ”Ladda ner din guide”. En call to action som riktar sig i förstaperson till besökaren kan ge upp till 90% högre konverteringsgrad.

 Självklart vill ladda ner min CTA-guide gratis här!

Call to action

Andra saker som också spelar roll är placering, utformning, text med mera. När du skapar dina call to action-knappar behöver du tänka på vad det ger din besökare för värde. Vad får besökaren genom att genomföra din uppmaning?  Med bra CTA-knappar kan du utöka din kundkrets. Allt handlar egentligen bara om att leda dina besökare rätt och detta på rätt sätt.

För att underlätta för dig när du ska skapa riktigt bra call to actions har vi satt ihop en guide som förklara varför CTA-knappar är så viktigt och som innehåller 10 tips på vad du kan tänka på när du skapar dina knappar. Tveka inte utan lär dig skapa grymma call to action redan idag.

Taggar: Konvertering, Webbstrategi, Hemsida
Publicerat: 8 januari 2018