Call to Action – din möjlighet att utöka din kundkrets

Call to Action – din möjlighet att utöka din kundkrets

8 januari 2018

Call to Action eller CTA som det förkortas, är en uppmanande handling för de som besöker din webbsida. Oavsett om du vill att besökaren ska kontakta dig eller lägga en av dina produkter i sin varukorg bör du uppmana denne att göra det. Besökaren ska aldrig behöva fundera på vad som är nästa steg, använd därför call to action för att berätta för besökaren vad hen ska göra här näst.

Det finns en del saker du ska tänka på när du skapar dina call to action för att få så många klick som möjligt. Exempelvis bör du alltid använda förstaperson när du uppmanar dina besökare. Det innebär att du hellre ska skriva ”Ladda ner min guide” än ”Ladda ner din guide”. En call to action som riktar sig i förstaperson till besökaren kan ge upp till 90% högre konverteringsgrad.

 Självklart vill ladda ner min CTA-guide gratis här!

Call to action

Andra saker som också spelar roll är placering, utformning, text med mera. När du skapar dina call to action-knappar behöver du tänka på vad det ger din besökare för värde. Vad får besökaren genom att genomföra din uppmaning?  Med bra CTA-knappar kan du utöka din kundkrets. Allt handlar egentligen bara om att leda dina besökare rätt och detta på rätt sätt.

För att underlätta för dig när du ska skapa riktigt bra call to actions har vi satt ihop en guide som förklara varför CTA-knappar är så viktigt och som innehåller 10 tips på vad du kan tänka på när du skapar dina knappar. Tveka inte utan lär dig skapa grymma call to action redan idag.

Taggar: Konvertering, Webbstrategi, Hemsida
Publicerat: 8 januari 2018

Liknande blogginlägg

  • Webbtrender inom webbstrategi 2014

    De senaste åren har det ökade användandet av surfplattor, smartphones och datorer med olika skärmstorlekar haft stor effekt på webbens utveckling och hur vi använder den. Det är inte bara skärmstorlekarna som påverkar utvecklingen utan också det faktum att vi blivit mer mobila i vårt [...]

  • Skaffa nya kunder med din hemsida – Hur då?

    Enkelt uttryckt krävs tre saker för att lyckas! Man kan utgå från Julius Ceasars klassiska uttalande Veni – Vidi - Vici; jag kom, jag såg, jag segrade. Och det är besökaren på din sajt som kommer, ser och segrar! 1. Jag kom: Bra synlighet på Google krävs för att få trafik [...]

  • Hur man lyckas med webbprojekt

    Ett lyckat webbprojekt hjälper ditt företag till fler orders, nya kunder och ett stärkt varumärke. På senare år handlar det inte bara om att ha en hemsida utan också hur den kan stödja företaget i dess utveckling framåt. Samtidigt finns det en hel del utmaningar, vi får t.ex. regelbundet [...]

  • Hur man lyckas med större webbprojekt

    Att bygga kvalificerade webbsystem är ett avsevärt steg jämfört med enklare webbplatser med standardfunktionalitet. Med vår erfarenhet tänker vi webbprojekt på mer än 100 timmar som också innehåller skräddarsydda kundanpassade funktioner. Dessa projekt bygger ofta på en [...]

  • En levande hemsida säljer mer!

    De flesta tar beslut om de ska stanna och läsa vidare på en hemsida inom 5-10 sek. Det betyder att en uppdaterad och levande hemsida med fräsch design och bra bilder får en betydande fördel. Andra parametrar som avgör om dina besökare väljer att klicka sig vidare på din hemsida är att där [...]

Intresserad? Eller har du några frågor om vårt erbjudande?

Ring oss på 033 - 20 75 00.

Eller fyll i formuläret nedan så kontaktar vi dig!

Integritetspolicy