Dags för en större e-handelsmarknad

Dags för en större e-handelsmarknad

1 juli 2013

Vad händer inom e-handel? Vad kommer att hända? Det är mycket olika saker på gång med internetshopping. Vad kommer att slå igenom, vad gynnar dig och din kund mest, och kommer det bli lättare, billigare och säkrare att handla på nätet?

Hur ser e-handeln i Sverige ut?

Idag ökar svensk e-handel med ungefär 13% per år och står för ungefär 5% av svensk detaljhandel. Jämförelsevis så ökade svensk ”offline” handel med 0.8%. Den stora ökningen beror förmodligen till stor del på säkrare betalningssätt, bättre leveranstider och att shoppingen i sig blivit enklare med mer lättnavigerade sidor. Även sociala medier har hjälpt till att öka e-handeln genom att företag har  haft en interaktiv kontakt med sina kunder och målgrupper.

Välkommen små och medelstora företag

Sverige ligger långt framme på en rad olika områden men när det gäller shopping på internet blir vi omsprungna av andra länder. Runt sjuttio procent av svenskarna handlar på nätet någon gång. Det finns med andra ord en stor kaka att dela upp mellan svenska e-handelsföretag, men om de inte vet hur, har ekonomi till eller kunskapen om hur man marknadsför sig på internet, så bromsas utvecklingen med e-handeln ner.

Svenska småföretag och medelstora företag kan, tack och lov, få hjälp med att växa och synas på internet. Det finns ett landsomfattande program som kan hjälpa de lite mindre företagen att ta steget ut i digitala Sverige. Med hjälp av programmet kan en småföretagare få hjälp med hemsidor, e-handelslösningar och hur de ska marknadsföra sig på webben.

Hur kommer svensk e-handel se ut i framtiden?

Utvecklingen av svensk e-handel kan komma att innehålla ett flertal förbättringar och utökningar av tjänster. Bland annat syns behovet av att kunna handla i mobilen på ett säkert sätt mer och mer. Hur det kommer att lösas rent tekniskt sett återstå att se, men att efterfrågan finns står utan tvivel.

E-handelssajter behöver även utveckla sina sidor för att passa ROBBIES (Research Online But Buys In Stores) bättre, som innebär att underlätta för kunder som undersöker på nätet för att sedan gå till en fysisk butik och göra köpet. Ett förslag kan vara att göra beställning på nätet och hämta i butik eller att kunna skriva ut en shoppinglista att ta med till butiken.

Produkterna som finns runt e-handel är idag ganska få men är på uppgång. System med rabattkuponger kommer förmodligen att växa snabbt inom en snar framtid.
Det finns några aktörer som ger dig som kund erbjudanden, och antalet spelare kommer att öka snabbt när affärsnyttan med det lyfts fram.

Strategi

Även inom e-handeln krävs strategier för att få ut maximal ekonomisk nytta. Hur får du konverteringsgraden att höjas? Hur du marknadsför din e-handel och dina produkter är väsentligt för att få besökare till din sida och i slutänden klicka på ”Köp”.

Enkelt uttryckt:

  • E-handeln kommer att ta mer och mer av detaljhandelns kaka
  • Kravet på säkrare betalningar kommer öka och tillgodoses
  • E-handelsbutiker kommer att erbjuda bättre leveranstider och villkor för att bli mer konkurrenskraftiga
  • Det kommer att bli enklare att slutföra sina köp, tack vare uttänkta strategier
  • Rabattsystemen kommer att öka som en del av processen att få mer kunder
  • Konverteringsgraden kommer hjälpa e-handlare att utveckla sina shoppar tack vare bättre analyser och åtgärder
Taggar: Trender, Webbstrategi, Entreprenörskap, E-handel
Publicerat: 1 juli 2013

Liknande blogginlägg

  • Inför 2016 gör vi en större versions­uppgradering av vårt CMS.

    Den senaste stora uppgradering av vår administration gjordes 2013 i samband med att stöd för responsiv design byggdes in. Under åren görs givetvis löpande mindre uppdateringar och moduler byggs ut med fler funktioner. Sedan första release av Aroma 2005 har vi nu genomfört ungefär 600 - 700 webbprojekt [...]

  • Webbtrender 2017 - Fem trender som hjälper dig lyckas på nätet!

    På Argonova har vi skrivit blogginlägg varje årsskifte sedan 2010 och vi märker hur vissa trender fortsätter vara riktigt heta år efter år samtidigt som nya fenomen fortsätter bryta mark. Den viktigaste faktorn kanske ändå är att det som varit trender för några få [...]

  • Att tänka på innan start av e-handel

    Handeln på nätet är i dag mycket liten av den totala handeln i Sverige - cirka fem procent. Detta lovar förstås gott om man funderar på att starta e-handel. Man kanske ändå ska tänka efter en extra gång innan man sätter igång, så man undviker de fallgropar som kan finnas. En [...]

  • Lågkonjunktur? Gasa eller bromsa med marknadsföringen?

    Vart tar konjunkturen vägen? Ska man gasa eller bromsa med sina satsningar och vilken marknadsföring är den bättre? Frågorna är många men svaren är inte lika enkla att hitta. Många är de nyheter senaste månaderna som talar om en kommande lågkonjunktur baserat på mer [...]

  • Webbtrender 2019 – 3 områden som hjälper dig synas i bruset

    Som vanligt trendspanar vi utifrån vårt eget perspektiv och vår målgrupp mindre och medelstora företag. Informationsflödet ökar och här är målet att peka på webbtrender att ha koll på om du vill synas i bruset! Vi tittar på webbtrender utifrån tre perspektiv:- [...]

Intresserad? Eller har du några frågor om vårt erbjudande?

Ring oss på 033 - 20 75 00.

Eller fyll i formuläret nedan så kontaktar vi dig!

Integritetspolicy