Idag är det konsumenten som i allt högre grad bestämmer var, när och hur de vill konsumera. Det gör att man som företag måste ändra sina inköp av reklam och tänka nytt och ofta tänka mer digitalt. E-handel är fortfarande en relativt ny kanal och många är oerfarna av inköp av digital marknadsföring. Men det gäller att testa sig fram, läsa på och ta hjälp på de områden man inte har kunskap om. 

Konsumenterna påverkas i sin beslutsprocess av andra saker än tidigare och det är faktiskt skillnad på män och kvinnor i vad som påverkar mest. Google och jämförelsesajter är viktiga i beslutprocessen, främst hos män. Kvinnors köpbeslut påverkas mer av vänner och bekanta.

SEO är en viktig bas

Sökordsoptimering spelar en avgörande roll för att komma högt upp bland sökorden på Google. En undersökning gjord av e-barometern 2013 visade att 70 % tyckte att Google/sökmotorer spelade den viktigaste rollen i vad gäller källor vid e-handel. Det här kan dock vara svårt att jobba själv med som företagare då det krävs mycket arbete samt att Google ständigt ändrar reglerna för vad man får skriva och hur systemen fungerar. Många större företag jobbar med detta internt och lite mindre företag använder sig av webbyråer. Men jobbar man med detta så kan man se att trafiken och konverteringsgraden ökar när företaget får höga positioner på sina nyckelord.

Digital PR

Man kan också jobba med de lite mjukare delarna som PR där man kan sponsra olika projekt och bloggar som då skriver om företaget för en billig peng. Det här kräver också en del arbete och goda relationer spelar en viktig roll. 

Betalda samarbeten

Man kan också betala för samarbeten med digitala personligheter som exempelvis bloggare eller Instagrammare med stora konton. Tävlingar är populärt och prislappen beror oftast på storleken på bloggen men man behöver inte alltid jobba med den största inom området utan når även många om man istället väljer ut några mindre att jobba med.

Det är viktigt att ha en bra grund för sin E-handel med bra sökordsoptimering men tänk också på att jobba varumärkesbyggande och kom ihåg, digital marknadsföring är fortfarande relativt ny mark för oss alla, testa er fram och ta hjälp!

Taggar: Konvertering, Webbstrategi, Målgrupp
Publicerat: 18 maj 2014