Ett av de områden inom e-handel som man har minst kontroll över är frakten, då man måste anlita ett logistikföretag för transporten. Här kommer lite tips om hur man kan få bättre kontroll på logistiken och också kunna effektivisera den.

1. Se över order-kedjan
En viktig faktor för kunderna är ju att leveransen går snabbt. Det handlar ju inte bara om att hitta logistikföretag som levererar snabbt utan även om att optimera sina egna processer för att kunna packa och skicka iväg så snabbt som möjligt. Många e-handelsföretag lyckas skicka iväg ordern samma dag om den läggs tidigt på dagen. Att hålla koll på när det är ordertoppar hjälper ju för att planera hur mycket personal som behövs olika tider.

2. Ha bra kontakt med logistikföretaget
Logistikföretaget är ju den fysiska kontakten till kunden och ingår ju alltså i den uppfattning man får av hela e-handelsupplevelsen. Försök ha en så bra kontakt med logistikern som möjligt. Har du en logistikkonsult, ta emot den feedback som kommer både från logistikföretaget och direkt från kunder rörande leveransen.  Logistikupphandling.se är en logistikkonsult här kan du söka lagerhotell, och få hjälp med 3PL och TPL.

3. Packa smart
För att kunna hålla kostnader nere och kunna få så smidig leverans som möjligt är det bra att se över sitt emballage. Att som kund få paketet direkt i brevlådan är mycket värt. Givetvis är det beroende på produkten, men ibland kan man omfördela packningen för att hamna inom gränserna för brev.

4. Information till kund
Att ha en spårning på paketet och meddela kund när paketet så snabbt som möjligt, helst via mobilen, gör att kunden känner större kontroll över leveransen. Har man spårning kan man ju dessutom se hur snabbt ni gjorde färdigt ordern. Dessa tjänster fungerar mycket bra hos många logistikföretag idag, men det kan vara bra att testa sitt orderflöde för att se hur det uppfattas av kund.

5. Paketets utformning
Själva paketet kan ju vara en del i köpupplevelsen. Med enkla medel kan ju paketet sticka ut från mängden av brungråa kartonger. Helt egen design är ju kanske drömmen, men bara med klisteretiketter med logotyp eller liknande så kan man komma långt. En annan del av utformningen kan ju vara att ha returer i åtanke. Om emballaget går att återanvända för returen så gör man ju både ekonomin och naturen en tjänst.

Taggar: Entreprenörskap, Användbarhet, E-handel
Publicerat: 13 mars 2012