Äntligen! Augusti är här så nu går säljstarten för en av årets viktigaste säljmånader!

Det gäller att du snabbt sätter igång och göra hyfsat rätt saker, och där är webben en viktig komponent. Men de flesta har uppstartsproblematik och kommer inte riktigt ur startblocken. Du vet när du sitter där, huvudet bara snurrar och du vet inte riktigt vad du ska göra eller vem du ska ringa.

Full fart framåt – det är din attityd som gör skillnad!

Kunderna börjar komma tillbaks och har nya idéer de vill starta upp. Konkurrenter är proppmätta efter semestern eller kanske fortfarande ligger kvar på playan. Läget är perfekt för en snabb start.

Skriv en lista med dom saker som du vill ha gjort de två,-tre första dagarna efter semestern. Sätt igång direkt när du kommer in till jobbet med någon av punkterna och se till att få den klar och stryk den från listan.

Varje gång du stryker en punkt får du lite bättre kontroll och eftersom ditt tempo blir högt redan första dagen skapar det en känsla av effektivitet och ger glädje. En lyckad säljstart och en bra start på hösten betyder mycket för flera månader framöver.

Sex bra tips så din webb bidrar till en framgångsrik säljstart!

1. Håll sajten uppdaterad med några bra nyheter om vad ni har på G inför hösten och publicera idag, inte om 2 veckor! Nyhetsinlägget kan t.ex. handla om kommande produktlanseringar, aktuella mässor eller något annat som hjälper besökarna att få en ökad insikt och förtroende för er verksamhet.

2. Eftersom webbdesign på senare år handlar mycket om bra bildmaterial så kom ihåg att se över så bilder känns aktuella och fräscha. Bilderna kan ju vara bra, men har de hängt med under lång tid så bör man kika på något nytt och spännande som går att kombinera med det ni vill kommunicera just nu.

3. Kör ett nyhetsbrevsutskick och tala om att du är tillbaks, tillgänglig och redo för nya affärer. Se över mottagarlistan, uppdatera designmallen och länka in till ett färskt och bra innehåll på er sajt. Kom ihåg att ämnesraden är avgörande för hur många som stannar till och öppnar ditt mail, var noggrann och slarva inte med ämnesraden.

4. Gör en webbanalys så du vet var ni befinner er i konkurrensen! Hur ligger ni placerade med era viktigaste sökord? Hur navigerar era besökare på sajten, hittar de det de söker? Är er sökordsmarknadsföring uppdaterad? Nu finns t.ex. möjlighet att sätta upp lite längre Adwords-annonser. Att sajten är mobilanpassad hör till det grundläggande hösten 2016.

5. Har ni länge pratat om att dra igång ett lite större webbprojekt? Tveka inte, för varje månad ni skjuter på beslutet drar konkurrenterna ifrån ytterligare och ni tappar tempo och möjligheten till nya kunder.Det är viktigt att räkna baklänges från en tänkt lansering; vill du t.ex. ha release inför julhandeln så duger det inte att köra igång projektet i november, var ute i tid!

6. Har ni en uppdaterad Webbstrategi / Digital strategi? Gör en revision vad som åstadkommits hittills under året och uppdatera budget och beslutade åtgärder så ni på helårsbasis når uppsatta mål. Kanske finns saker i pipen som enkelt kan gå i mål om det prioriteras.

Attityd & Webb bidrar till en effektiv säljstart!

Ligger du kvar i hängmattan eller lider av semestern-är-slut-ångest så har du redan förlorat racet i augusti. Det enda som funkar är att jobba med tydliga mål! Dela upp ditt mål och skriv upp vad du behöver göra dag för dag under augusti för att nå målet. Knyt det till en belöning för vad du får när du klarar det.

Vi på Argonova Systems är inte proffs på motivation eller säljcoaching, däremot har vi hjälpt våra kunder med webbstrategi i mer än 10 år. Vi märker en tydlig koppling där rätt attityd motiverar att genomföra framgångsrika webbprojekt. En lyckad webbstrategi kräver en önskan och ett driv att sätta upp och nå ambitiösa mål.

De tips vi listar i detta blogginlägg är exempel på hur vi hjälper våra kunder lyckas på nätet. Ta en kontakt så berättar vi mer om våra tjänster inom detta område tex:
- Webbutveckling & Webbsystem
- Sökordsmarknadsföring & SEO
- Digitala strategier & Content Marketing

Publicerad av:
David Hyltse
Jobbar med försäljning, webbprojekt, webbstrategi och internetmarknadsföring sedan 2003.
Argonova Systems skapar kundnytta på Internet! 


Taggar: Argonova, Trender, Webbstrategi, SEO, Entreprenörskap, Hemsida
Publicerat: 1 augusti 2016