De flesta tar beslut om de ska stanna och läsa vidare på en hemsida inom 5-10 sek. Det betyder att en uppdaterad och levande hemsida med fräsch design och bra bilder får en betydande fördel.

Andra parametrar som avgör om dina besökare väljer att klicka sig vidare på din hemsida är att där ska vara överskådligt med enkel navigering och tydligt vad du erbjuder med ett bra innehåll. Så måste den ju förstås funka bra på mobila enheter också.

Liknar din hemsida en gammal fågelskrämma?

Att inte jobba aktivt med sin hemsida så den är uppdaterad blir som att tänka att en gammal fågelskrämma som stått på sin plats i många år ska kunna skydda din fruktodling. Det som händer är istället att fåglarna kalasar och du får inget ut av ditt trädgårdsarbete. Lite krasst: Om din hemsida mest liknar en gammal solblekt fågelskrämma så kommer den inte hjälpa dig till fler affärer och nya kunder. Någon annan norpar frukterna...

5 smarta tips som hjälper dig att hålla hemsidan levande!

Så hur formar man en digital strategi för en levande hemsida som kan bidra till en ökad försäljning? Här kommer några konkreta förslag vad du kan göra för att hålla hemsidan levande:

1. Säkerställ att någon har som uppgift att löpande publicera på er sajt, någon måste ta ansvar för att det ska bli gjort.

2. Hitta nyheter i verksamheten att berätta om och ibland kanske det är olika trender eller händelser i samhället som går att kommentera. (Ha inte bara semesterhälsningar eller God jul & Gott nytt år i detta flöde.)

3. En blogg gör att man kan skriva lite mer personligt om det som sker. Här finns ju också möjlighet att hantera frågor som ofta dyker upp på ett lättsamt sätt. Kanske några olika personer får i uppgift att återkommande skriva ett blogginlägg.

4. Jobba också med säsongsanpassat innehåll, tex relevanta erbjudanden och nu till hösten kanske med lite inspiration från Vinter & Jul.

5. Bygg upp en bildbank så du enkelt kan byta bilder i bildspel och för att illustrera de olika tjänster & produkter du erbjuder. Om du är återförsäljare, säkerställ att du får aktuellt bildmaterial för varje säsong och för produktlanseringar.

Vad är potentialen?

HUI Research redovisar en ökad e-handel 2014 på 16% och för Q2 2015 på 21% och from detta kvartal lägger man också in B2B som en allt viktigare andel av e-handeln. Denna ökningstakt är inte begränsad till e-handel. Motsvarande utveckling gäller oavsett bransch för alla de som börjar jobba mer aktivt med sin hemsida för att få in nya kunder, potentialen att ta in leads och nya kunder via hemsidan har under många år haft en konstant ökning också för tjänsteföretag.

Ta gärna en kontakt så hjälper vi er ta de första stegen mot en mer levande och säljande hemsida. Allt från enkla uppdateringar inför vintersäsongen till mer omfattande digitala strategier.

Publicerad av:

David Hyltse
Jobbar med försäljning, webbprojekt, webbstrategi och internetmarknadsföring sedan 2003.
Argonova Systems skapar kundnytta på Internet!

Taggar: Trender, Konvertering, Webbstrategi, Hemsida, Webdesign, E-handel, Målgrupp
Publicerat: 11 oktober 2015