GDPR - En uppdatering!

GDPR - En uppdatering!

21 mars 2018

Som bekant får vi den 25 maj 2018 en ny lag, dataskyddsförordningen, EU:s nya förordning som reglerar personuppgifter och dataskydd, GDPR. Alla företag och organisationer behöver då förhålla sig till en skärpt reglering gällande behandling av uppgifter om enskilda individer, med en hel del krav och sanktionsavgifter. 

Såhär gör vi och såhär hjälper vi våra kunder

Som webbyrå är det en del saker som våra kunder kontaktar oss om och där vi försöker ge vägledning, men som vi också skrev i vårt tidigare blogginlägg gällande den nya lagförordningen har vi inte den juridiska kompetensen. Dessa punkter gäller främst webb till exempel det som berör hosting, marknadsföring och e-handel. De flesta moderna webbplatser hanterar personuppgifter, men om webbplatsen inte gör det idag är det nya regelverket inte möjligt att tillämpa.

Några konkreta saker detta kan gälla:

  • Personuppgiftsbiträdesavtal, behövs om tredje part står för drift av servers som inkluderar personuppgifter.
  • SSL-certifikat rekommenderas om personuppgifter hanteras på sajten. *
  • Rutiner för hantering av epost då det ingår i GDPR
  • Nyhetsbrev enbart till de som aktivt godkänt att få dessa, eller med intresseavvägning som grund.
  • Uppdatera er integritetspolicy som också ska beskriva hur cookies används.
  • Översyn på formulär och hur dessa hanterar leads.
  • För större webbsystem och e-handel behövs översyn av sajten till exempel med uppdaterade villkor, översyn registreringsformulär och liknande.
  • Inventering av 3-parts plugin och tjänster som används på sajten som behandlar personuppgifter.

* Som ses här kommer Google vid nästa uppdatering av webbläsaren Chrome flagga alla sajter som inte har SSL som "Not Secure" osäkra.

GDRP

Mer än bara GDPR

Något som gör det lite extra komplicerat är att det också pågår ytterligare ett arbete inom EU som går under beteckningen ePrivacyförordningen, EPR. som bland annat syftar till att säkra integriteten i elektronisk kommunikation, exempelvis vad som gäller cookies. Haken är bara att EPR inte är klar att träda ikraft 25maj, se till exempel vad Computer Sweden skriver här och här.

Dataskyddsinspektionen beskriver EPR på följande sätt:

EU-kommissionen har dessutom lämnat förslag till en ny förordning om integritet och elektronisk kommunikation som ska gälla för tele- och internetoperatörer och som ska ersätta det nuvarande direktivet 2002/58/EG vilket har genomförts i Sverige genom bestämmelser i lagen om elektronisk kommunikation. Kommissionen har samtidigt lämnat förslag till en ny förordning som reglerar EU-institutionernas behandling av personuppgifter.

Men därtill finns inte så mycket information om detta. Datainspektionen hänvisar till en gammal  pressrelease, från januari 2017 och har därefter inte kommit med mycket mer information gällande detta.

Vi hjälper gärna men har inte den juridiska kompetensen

Som vi skrev inledningsvis har vi inte själva den juridiska kompetensen, därför har vi en kvalitetssäkring i vårt arbete med GDPR genom externa juridiska konsulttjänster som vi också kan erbjuda våra kunds räkning.

Nu är det hög tid att ta tag i det i GDPR och säkra upp inför 25 maj och möjligtvis kan vi besvara och hjälpa till med en del av frågorna.


Liknande blogginlägg

  • Starta eget - hur ska jag marknadsföra mitt varumärke?

    Alla små och medelstora företagare står alltid inför frågan: Hur ska jag marknadsföra mitt varumärke? Vilka kanaler passar just min verksamhet? För att göra en lång historia ännu längre kan vi hänvisa till mängder av tjocka böcker och artiklar i ämnet. Men vi har [...]

  • 10 intelligenta tips till dig som planerar starta e-handel i mindre skala

    Med över 10 års erfarenhet av att hjälpa våra kunder med e-handel har vi här samlat en hel del spridda tips och förslag vi stött på genom åren. Dessa synpunkter ger inspiration och stimulans till dig som tänker starta e-handel i mindre skala. 1. Var fokuserad! - Man kan inte göra [...]

  • Webbstrategi - KPIer hjälper dig att mäta, utvecklas och lyckas på nätet!

    Man hör ofta att det talas om hur man med en digital strategi kan lyckas på nätet. I samma andetag knyter man ofta lyckade satsningar på nätet till att de är mätbara och därmed enkla att besluta om. Detta är utan tvivel sant, det finns stora fördelar med marknadsföring på nätet, [...]

  • Inför 2016 gör vi en större versions­uppgradering av vårt CMS.

    Den senaste stora uppgradering av vår administration gjordes 2013 i samband med att stöd för responsiv design byggdes in. Under åren görs givetvis löpande mindre uppdateringar och moduler byggs ut med fler funktioner. Sedan första release av Aroma 2005 har vi nu genomfört ungefär 600 - 700 webbprojekt [...]

  • Lyckas med ditt webbprojekt - Gör hemläxan först!

    Att lyckas med ett webbprojekt är inte alltid så enkelt som man tror. Redan före upphandlingen är det viktiga moment som behöver falla på plats. I detta blogginlägg tar vi upp tre områden som är viktiga inför ett webbprojekt. (Sedan tidigare har vi bra tips hur man lyckas med genomförande [...]

Intresserad? Eller har du några frågor om vårt erbjudande?

Ring oss på 033 - 20 75 00.

Eller fyll i formuläret nedan så kontaktar vi dig!

Integritetspolicy