Google Analytics byter ut spårningskoden - Universal Analytics ersätts av Google Analytics 4

Google Analytics byter ut spårningskoden - Universal Analytics ersätts av Google Analytics 4

11 maj 2022

Tidigare i år annonserade Google Analytics att spårningskoden Universal Analytics kommer sluta mäta statistik den 1 juli 2023. Koden kommer i stället ersättas av spårningskoden Google Analytics 4 (GA4). Förändringen påverkar alla sajter som använder Google Analytics.

Google Analytics 4 kommer med många nya och förbättrade funktioner. Integrationen av olika dataflöden är mer omfattande, vilket ger en bättre bild av besökarna. Genom maskininlärning kommer det bli enklare att förutspå besökarnas beteende. Samtidigt har besökarnas integritet fått större fokus. 

Vad behöver du göra?

Använder ditt företag Universal Analytics idag och vill fortsätta samla in data?
Då rekommenderar vi dig att redan nu sätta upp en spårning med GA4 parallellt vid sidan av Universal Analytics. Detta för att säkerställa att du har tillräcklig data i den nya egendomen för att fortsatt kunna ta strategiska beslut när den gamla försvinner. Det ger dig också tid att lära dig det nya verktyget.

Vill du behålla din befintliga statistik finns det möjlighet att tanka ner all data från Universal Analytics fram till den 1 juli 2023.

Behöver du hjälp med spårning och analys i GA4?

Genom att besöka Google support - Byt till Google Analytics 4 - Analytics Hjälp kan du läsa mer om spårningskoderna och hur man gör för att sätta upp dem.

Vi på Argonova kan också hjälpa dig med övergången, både att sätta upp spårningen och säkerställa att du inte går miste om någon data. Skulle du behöva hjälp så tveka inte att höra av dig till oss.

Taggar: Webbstrategi, SEO, Google
Publicerat: 11 maj 2022

<< Läs föregående    |    Läs nästa >>

Liknande blogginlägg

  • Digital strategi - 5 Trender på Google att ha koll på!

    Senaste månaderna har vikten av att ha en digital strategi aktualiserats. Google kör en öppen kurs inom digital strategi på flera orter och i media kan man läsa om hur man blir omkörd och frånåkt om man inte har en digital strategi. Undersökningar talar om att 40 - 50% av alla företag saknar [...]

  • Webbstrategi - KPIer hjälper dig att mäta, utvecklas och lyckas på nätet!

    Man hör ofta att det talas om hur man med en digital strategi kan lyckas på nätet. I samma andetag knyter man ofta lyckade satsningar på nätet till att de är mätbara och därmed enkla att besluta om. Detta är utan tvivel sant, det finns stora fördelar med marknadsföring på nätet, [...]

  • Google Penguin – Vilka krav ställer det på er webbstrategi?

    Google Penguin har gjort att många sajter tappat sina placeringar. Vid Googles uppdatering Panda straffades sajter med spammigt innehåll, nu kan du bli straffad för bland annat värdet på dina länkar. Ryktet säger att värdet av inlänkar kan minska med Penguin om de kommer från en, enligt Google, [...]

  • SEO-Trender – Sökmotoroptimering som funkar ihop med Googles Rankbrain

    Man får ta det som ett faktum att för de flesta så ger god synlighet på Google en ökad möjlighet till fler kunder och orders! Så när det nu pratas om ett nytt landskap för sökmotoroptimering gör vi här en trendspaning inom SEO med fokus på Googles AI begåvade algoritm [...]

Bli kontaktad

Integritetspolicy