Google Penguin har gjort att många sajter tappat sina placeringar. Vid Googles uppdatering Panda straffades sajter med spammigt innehåll, nu kan du bli straffad för bland annat värdet på dina länkar. Ryktet säger att värdet av inlänkar kan minska med Penguin om de kommer från en, enligt Google, dålig sida. Det ställer nya krav på din webbstrategi och ditt arbete med sökmotoroptimering.

Fördelen med Google Penguin och Google Panda är att sajter nu tvingas bli bättre på att ha en hög kvalité på sin sida, och att de måste jobba med kvalitetslänkar. I detta inlägg listar vi några punkter som vi märkt att man nu behöver beakta mer än tidigare.

Besöksrykte?

Man talar om ett ökat behov av att ha ”besöksrykte” vilket innebär att det är dina läsare som ser till att du rankas högt ryktesvägen, de värdesätter din sajt helt enkelt. Det grundläggande målet med din sida ska därför alltid vara att ha relevant innehåll som läsaren tycker om.

Variera dina länktexter

Betydelsen har ökat att variera ankartexterna på en hemsida. För att nå högt på Googles söklista behövs bra och sökmotoroptimerade länknamn. Ett exempel är att döpa länk ett till ”säng” och länk två till ”skön säng” och så vidare för att variera. En stor del av dina länkar bör vara varumärkeslänkar och då krävs att man inte är för aggressiv utan tar det lite lugnt med sökorden (nyckelorden) efter Penguin.

Undvik duplicerat innehåll

Google Panda lade grunden för att misnka förekomsten av duplicerat innehåll på domäner och subdomäner. Med Penguin är det glasklart att duplicerat innehåll sållas bort i sökresultaten.

Hur sociala medier kan komma att påverka din ranking

I utmaningen som Penguin åsamkat sökmotoroptimeringen syns också ett ökat behov av att vara aktiv och engagerad i de sociala medierna. Syftet med sociala medier är förstås inte att rankas högt på Google men med mer intresse från dina besökare ger det resultat på sikt, också för sökmotoroptimeringen.

Penguin + Webbstrategi = Framgång!

Satsa på ett bra innehåll som uppdateras kontinuerligt och komplettera med en länkstrategi där externa länkar finns på relevanta sajter med varierade länktexter. Svårare än så är det inte!

Taggar: Webbstrategi, SEO, Google
Publicerat: 13 juni 2012