Google utvecklar ständigt sina tjänster med nytt innehåll och fler funktioner. Som vi berättade i vårt blogginlägg från 26/5 så pågår flera justeringar av formatet på Adwords, sponsrade länkar. Läs gärna hela vår serie med 5 blogginlägg om digital strategi och Google.

Redan i vintras försvann annonsplatserna till höger och istället placerades ytterligare en annons upptill och nertill på söksidan. Detta bla för att få en mer enhetlig visning på mobila plattformar. Det som nu är nytt i sommar är främst att annonserna utökas med mer textinnehåll. Här går vi igenom huvuddragen i förändringen och vad man bör tänka extra på.

Längre annonstexter = Större utrymme och ökad möjlighet att få fram rätt budskap

Tidigare bestod annonstexten av en rubrik på 25 tecken och två beskrivningsrader på 35 tecken vardera, dvs totalt 95 tecken. Dessa nya annonser, som Google kallar expanded text ads, har 2 rubriker om vardera 30 tecken och en beskrivande text på 80 tecken, dvs totalt 140 tecken. Mao en avsevärd ökning på närmare 50% från 95 tecken upp till 140 tecken. Se nedan exempel hur det kan se ut med det nya formatet.

Fördelen för dig som annonsör är ju givetvis bättre möjlighet att lyfta fram ditt erbjudande. Du syns med mer innehåll, kan tydligare förklara vad som skiljer dig från dina konkurrenter och du kan bättre nå ut med ett säljande budskap.

Optimera din kampanj för ökad lönsamhet

Så vad göra i detta läge? Vår rekommendation är att se över din annonsering så du drar nytta av det nya formatet. Det kräver förstås en del arbete då man ju behöver ta fram nya texter och lägga upp nya annonser, men det lönar sig att uppgradera!

Några punkter att beakta:
- Google själva berättar att deras initiala tester visar att de större annonserna får 20 % högre klickfrekvens.
- Tänk noga igenom vad du vill ha sagt, lyft fram det som säljer och skapar kundnytta. Lägg inte bara till en extra rubrik för att fylla ut det som redan finns.
- Säkerställ att den viktigaste informationen kommer först, rubrikerna i tur och ordning först därefter kommer beskrivningstexten som blir något sekundär.
- Beroende på hur omfattande kampanj du driver kan det vara aktuellt att A/B testa med flera olika varianter och då även följa hur dina befintliga annonser går som referens.
- Kom också ihåg att lägga in sökorden i sökvägen till din sajt och jobba med annonstillägg för att lyfta ytterligare information och leda trafik till närliggande sidor på din sajt. Dessa åtgärder ökar relevansen och kvalitetnivån i din annonsering.
- På köpet verkar Google tillåta lite längre title-text i den organiska träfflistan, 70 tecken tycks vara säkert att köra på, men det hör ju inte helt till ämnet…

Slutsats – Det lönar sig att synas på Google!

På Argonova Systems har vi jobbat med Adwordsannonsering sedan 2003, ta en kontakt så hjälper vi dig både komma igång och att optimera din sökordsannonsering på Google.

Publicerad av:
David Hyltse
Jobbar med försäljning, webbprojekt, webbstrategi och internetmarknadsföring sedan 2003.
Argonova Systems skapar kundnytta på Internet! 

Taggar: Google, Adwords
Publicerat: 1 augusti 2016