Nyckeln till bra och lönsamma nyhetsbrev är att planera och inte bara skjuta från höften. När du planerar ditt nyhetsbrev blir det lättare att nå dina mål, skapa bra innehåll och få ut nyhetsbrevet regelbundet.

Det finns många åsikter om rätt och fel när det gäller e-postmarknadsföring, det som fungerar för en del är kanske inte den bästa strategin för någon annan. I detta inlägg listar vi några viktiga faktorer för att lyckas och i slutet en kort punktlista med några konkreta tips.

Skapa ett innehåll som engagerar och ger ett värde

Vad ska du skriva om i ditt nyhetsbrev för att det ska bli framgångsrikt? Svaret är enkelt. Innehållet som du fyller ditt nyhetsbrev med måste vara relevant för läsarna annars slutar de att öppna och läsa ditt nyhetsbrev efter ett tag. Du behöver därför fundera igenom några saker.

Fokus för nyhetsbrevet kan självklart också vara att öka försäljningen, men det kan även handla om att skapa högre kundlojalitet, få potentiella kunder att kontakta dig eller berätta om dina produkters egenskaper och fördelar. Detta skapar du genom att regelbundet bjuda på relevant innehåll till en specifik målgrupp. Naturligtvis ska du även ha med ett, två eller kanske till och med tre erbjudanden i varje nyhetsbrev. Du behöver också ha specifika mål för nyhetsbrevet för annars vet du inte om det fungerar eller inte. Du måste med andra ord mäta resultatet av dina ansträngningar med nyhetsbrevet.

Ha fokus på din målgrupp

När du klargör vad du vill uppnå med nyhetsbrevet så identifierar du även din målgrupp. Riktar du dig mot dina befintliga kunder? Potentiella kunder (prospects)? Personer som endast har anmält sig till nyhetsbrevet som du inte vet någonting om? Annan målgrupp? När du planerar ditt nyhetsbrev så kan du upptäcka att du behöver mer än ett nyhetsbrev för att kunna nå olika segment i målgruppen. Skriv därför ner alla mål du har med nyhetsbrevet och gör en lista med allt du behöver göra för att nå målen.

Om du inte har börjat planera ditt nästa nyhetsbrev så gör det nu. Följ de här stegen så är du på god väg att skapa ett nyhetsbrev som ökar dina intäkter, skapar lojalare kunder och som bygger ditt företags varumärke.

När du vet mer om dina kunder blir det lättare att skapa bra innehåll i ditt nyhetsbrev eftersom du har en större förståelse för vad dina kunder är intresserade av.

Glöm aldrig syftet - Led mottagaren till handling

Om du genom en smart ämnesrad sticker ut i mängden och lyckas fånga min uppmärksamhet, se då till att jag lätt kan klicka mig vidare och hitta mer information. Fortfarande hamnar jag oväntat ofta på en riktigt dålig sida när jag har klickat på något som intresserar mig i ett nyhetsbrev.

Var vaken för uttrycket Call-To-Action, CTA dvs de särskilda delar i nyhetsbrevet som ska visa vägen till nästa steg.

Några enkla tips när du startar med epostmarknadsföring:

1. Tänk igenom tonläget, hur ”säljigt” ska det vara?
Det huvudsakliga syftet ska vara att hjälpa kunden att få en bättre upplevelse. Guida, tipsa och ge kunden råd för att förbättra upplevelsen.

2. Håll det enkelt
Skriv enkelt och i en positiv ton. Använd mycket bilder och var inte rädd för att ge texten utrymme. Vita utrymmen är heller inte farliga.

3. Skicka lagom mycket e-post
Överös inte dina kunder med för många mail. Utgå från vad du själv hade tyckt var OK och skicka bara när du har något att säga.

4. Testa olika tidpunkter för dina utskick.
Testa själv för bästa resultat, Skicka e-brev när mottagaren är på plats skicka när mottageren har möjlighet att läsa det direkt. Dvs B2B på kontorstid och till privatpersoner mer på kvällstid.

5. Tänk särskilt på ämnesraden
Testa dig fram. Oftast är det de enklaste och mest relevanta alternativet som vinner. Det måste vara en formulering som fångar intresse och direkt skapar nyfikenhet.

6. Välj en e-posttjänst
Marknaden är full av prisvärda e-posttjänster med alla funktioner du behöver för en framgångsrik e-postmarknadsföring – många av dem är t.o.m. gratis att komma igång med. Några av de vanligaste tjänsterna är MailChimp, GetResponse, Paloma och Get a Newsletter.

7. Var specifik
Generell information ger inget resultat, det hörs inte i bruset. Ge istället specifika erbjudanden och tips.

8. Call to Action
Var tydlig så den som läser ser vad som är nästa steg, (Call to Action). Kan vara en länk för att läsa mer, produkt i e-handel eller möjlighet att anmäla sig / skicka intresseanmälan.

 

Marknadsför ditt Nyhetsbrev:

Det här steget är det många som missar eller inte tar riktigt på allvar. De som har framgångsrika nyhetsbrev arbetar dock mycket med marknadsföringen av sitt nyhetsbrev. Gör det du också, värdesätt din epostlista och förvalta den som en tillgång.

Placera ut e-postformulär på din webbplats, tex i på sidorna, sidhuvudet, sidfoten, i slutet av dina blogginlägg – du kan placera ut formulär för att samla in e-postadresser på många platser på din sajt. Ett tips för att öka chanserna till fler prenumeranter är också att ge dem en gratis gåva i utbyte mot e-postadressen.

För fler tips: Ladda ner vår guide för epostutskick

Vad blir ditt nästa steg?

Läs gärna vår övriga blogginlägg om Nyhetsbrev och digitala utskick. Vi hjälper dig också gärna att utforma en digital strategi där nyhetsbrev ofta blir en viktig del.

Marknadsföring via e-post är en av de mest lönsamma marknadsföringskanalerna i dag. Men det är inte helt enkelt att lyckas så uthållighet och en tydlig plan krävs. Lycka till!

Publicerad av:

David Hyltse
Jobbar med försäljning, webbprojekt, webbstrategi och internetmarknadsföring sedan 2003.
Argonova Systems skapar kundnytta på Internet!

Taggar: Argonova, Konvertering, Webbstrategi, Entreprenörskap, Målgrupp
Publicerat: 9 augusti 2015