Ditt företag når fler kunder om du ligger högt på sökmotorerna och då speciellt på Google, som är den största sökmotorn idag. Så vad ska du tänka på när du ska sökmotoroptimera din sida? Vilka ord söker dina kunder med och hur vet du vilka ord som fungerar eller inte?

 

Vilka är dina sökord?

Det finns en rad olika möjligheter för dig när du ska börja sökmotoroptimera din sida. En av de viktigaste (enligt mig) är att fokusera på dina sökord. Om någon bad dig att sammanfatta din verksamhet i sökord, vilka skulle det vara? Orden ska vara ord som du med lätthet kan sätta i dina texter utan att förstöra innehållet i texten. Det är en konst att ha rätt balans på antal sökord och vilka sökorden är.

 

Har du valt rätt ord?

Nästa steg är att fundera på om du har valt rätt ord. Säg att du har en städfirma med alla tjänster som kan ingå. Du har satt hygientekniker (lokalvårdare/städare) som ett av dina sökord. Frågan är om ordet hygienteknker är det som folk söker på när de vill hitta städhjälp. Det är mer än troligt att de snarare skriver in städare, vaktmästare eller lokalvård när de gör sökningen. Hygientekniker är ett bra ord och även om det är den fackliga termen för din verksamhet, så är det ändå ett dåligt sökord om ingen använder det.

 

Var ”vanlig”

Så vad är ett bra sökord? Egentligen är det inga konstigheter. Om det inte gäller extremt tekniska facktermer kan du nog enklast bara tänka på vad du själv skulle söka på om du letade efter till exempel städhjälp. Vi människor har en tendens att distansera oss när vi vill vara professionella och tyvärr får våra goda intentioner ofta en negativ inverkan på vår sak. Så försök komma ihåg att vara dig själv när du sökmotoroptimerar med sökord och fundera över vad dina kunder använder för ord när de söker.

 

Google Analytics och Google AdWords hjälper dig på vägen

Det är inte lätt att veta vilka sökord som är bäst för dig men med Google Analytics kan du enkelt själv kolla vilka ord som används när folk har hittat till din hemsida. Ord som du har med, som sällan används av kunden; byt ut mot mer populära ord. Med rätt sökord kan du även justera sökbegreppet (i Google AdWords) för din sida.

Vi arbetar med att veta hur kunder söker på nätet och kan hjälpa dig att maximera din hemsida. Läs mer om vi kan hjälpa sig med sökmotoroptimering på vår hemsida!

Taggar: SEO, Google
Publicerat: 26 augusti 2012