Hur kan man lyckas med sökmotoroptimering för e-handel?

Hur kan man lyckas med sökmotoroptimering för e-handel?

17 mars 2015

På e-handel har man ofta frågor om hur man kan synas bra i Google. Grunden för att lyckas på nättet är sökmotoroptimering.

Sökmotoroptimering är inte alls svårt och man kan absolut göra jobbet själv eller anlitar en proffsig webbyrå istället att skjuta jobbet enkelt och snabbt. Det måste man medveten om är att sökmotoroptimering alltid kräver en insats av tid och hårt arbete om man vill ranka bra på hårt konkurrensutsatta ord.

Google sökmotor har en stark ställning i Sverige och över 90% av internetsökningarna sker via Google.

Resultatsidorna är det vanligaste traditionellt sätt i Google. En resultatsida är en samlingssida för ett antal objektssidor. Google är faktiskt totalt ointresserade av att visa upp innehållstomma kategorisidor i sökresultaten. Därför  krävs det unik text eller rätt mycket text på resultatsidorna.
Dessutom behövs det en h1-rubrik och kanske en h2-rubrik med ett synonymt begrepp.

Title-texten spelar den starkaste roll om vad en sida handlar om!

Här kommer några bra tips om SEO för e-handel:

  • Se till att ha unikt innehåll på alla produkter och arbeta med de som har störst potential att driva större försäljning genom bättre placering.
  • Se till att startsidan har en väl utformad titel-tagg och optimera titel-taggarna på andra sidor som indexeras hos Google.
  • Meta beskrivningarna är väldigt betydelsefulla för klickfrekvensen i sökresultat.
  • Se till att ha unikt innehåll på huvudkategorisidorna med både väl utformade rubriker och brödtexter utöver produkterna.
  •  Använd inte bilder för att visa text. Det finns webbtekniken för att skriva ut text snyggt med rätt typsnitt på rätt ställe utan att använda bilder. 
  • Se till att arbeta efter en strategi för uppbyggnad av länkar.
  • Hantera utgångna produkter bättre än att ta bort dem.
  • Använd mikrodata i HTML-koden för att förtydliga för sökmotorer vad som är produktomdömen och produkter.
  • Låt URL:en på ett logiskt och enkelt sett beskriva vad sidan handlar om.
  • På URL:en separera ord med bindestreck och konvertera åäö med aao!
  • Se till att laddningstiden optimeras så mycket som möjligt, långsam sidladdning påverkar användarupplevelse kraftigt negativt och sökmotorer vill inte driva trafik till en seg butik!

Att komma först i sökmotorerna som Google är mycket svårt, därför är det viktigt att hålla koll på varför man väljer det ena sökresultat framför det andra.

Beställ vår SEO guiden!

Taggar: Argonova, M-handel, SEO, E-handel
Publicerat: 17 mars 2015

Liknande blogginlägg

  • Webbtrender inom webbstrategi 2014

    De senaste åren har det ökade användandet av surfplattor, smartphones och datorer med olika skärmstorlekar haft stor effekt på webbens utveckling och hur vi använder den. Det är inte bara skärmstorlekarna som påverkar utvecklingen utan också det faktum att vi blivit mer mobila i vårt [...]

  • Hur köpa mobil e-handel med rätt funktioner?

    Just nu är det en tydlig trend där många satsar på mobil e-handel med responsiv webbdesign, men hur tar man beslut om lämplig leverantör? I det här inlägget ger vi några synpunkter från vår horisont. Olika webbyråer har olika affärsidé när det gäller e-handel. [...]

  • Låt oss guida dig!

    Under sommaren har vi uppdaterat och snyggat till våra populära guider – hemsidesguiden, logotypguiden samt e-handelsguiden. Vi har även kompletterat med två nya guider, en för dig som vill veta mer om SEO (sökmotoroptimering) och en för dig som behöver råd vid val av betallösning i din [...]

  • Inför 2016 gör vi en större versions­uppgradering av vårt CMS.

    Den senaste stora uppgradering av vår administration gjordes 2013 i samband med att stöd för responsiv design byggdes in. Under åren görs givetvis löpande mindre uppdateringar och moduler byggs ut med fler funktioner. Sedan första release av Aroma 2005 har vi nu genomfört ungefär 600 - 700 webbprojekt [...]

  • 10 intelligenta tips till dig som planerar starta e-handel i mindre skala

    Med över 10 års erfarenhet av att hjälpa våra kunder med e-handel har vi här samlat en hel del spridda tips och förslag vi stött på genom åren. Dessa synpunkter ger inspiration och stimulans till dig som tänker starta e-handel i mindre skala. 1. Var fokuserad! - Man kan inte göra [...]

Intresserad? Eller har du några frågor om vårt erbjudande?

Ring oss på 033 - 20 75 00.

Eller fyll i formuläret nedan så kontaktar vi dig!

Integritetspolicy