Hur kombinera e-handel med eget återförsäljarnät?

Hur kombinera e-handel med eget återförsäljarnät?

21 maj 2012

En klassisk webbstrategisk utmaning är att hitta bra koncept för E-handel när man redan har ett ÅF-nät med fysiska butiker. Man känner pressen att finnas online med sina produkter, samtidigt vill man inte kanibalisera på trogna samarbetspartners med fysiska butiker. Man vill givetvis inte heller riskera att butikerna kastar ut ens produkter till förmån för konkurrenternas. I detta inlägg kommer några synpunkter och förslag att beakta som kanske kan vara tillämpbart för vissa.

Skapa Win-Win!

Som i alla affärsrelationer nås bäst resultat om man kan skapa en Win-Win situation. Man kan alltså börja med att fråga vilket mervärde man kan ge återförsäljarna på egna webbplatsen.

Visa fördelarna för dina återförsäljare

Det kan vara självklart att lista återförsäljare med lite information och karta. I synnerhet om det rör sig om produkter man vill se och känna på så är det till fördel för återförsäljarna. De hittar varan på webben och tar sig till butiken för att känna att det är rätt produkt och gör då sitt köp. Många återförsäljare har säkert också egen hemsida, och att länka till den är ju en fördel.

Grundläggande brukar vara att hålla samma pris på webben som i butiken. Då blir webbutiken helt enkelt till fördel för butiken.

Att någon är återförsäljare för en viss leverantör betyder inte att leverantörens hela produktsortiment finns i butiken, det förväntas inte ens om man är enda leverantör till butiken, vissa varor är helt enkelt beställningsvaror. För butiken har det ett värde att få en besökare, han/hon kan förmodas vilja köpa andra produkter i affären. Samtidigt måste informationen om detta vara tydlig till slutkonsument i webbsystemet.

Ett annat mervärde för återförsäljarna är om webbsystem har användarvänliga funktioner för orderläggning, B2B. Även kompletterande material som är tillgängligt efter inloggning är en fördel. Bra lösningar på detta område ger snarare en fördel framför konkurrenterna som inte har samma säljstöd för sina återförsäljare.

Webbstrategi 2012
Slutligt och sist kanske utmaningen inte är så stor, vilken återförsäljare kan idag 2012 förvänta/kräva att leverantören inte har en e-handel? Här kan grunden för en lyckad webbstrategi ligga i att ha en god kommunikation med sina ÅF så de ser fördelarna.

Taggar: Webbstrategi
Publicerat: 21 maj 2012

Liknande blogginlägg

  • Sista steget - kassa och betaltjänster

    Mycket ansträngning läggs på att hitta nya kunder och få de intresserade av produkterna i e-handeln. Tänk att kunden hittar till sajten, välja sina produkter men kassan får hen att lämna sidan - det skulle vara otroligt tråkigt. Tyvärr är det ett scenario som är alltför [...]

  • Responsiv webdesign

    Responsiv webbdesign är en teknik för att bygga webbsidor som fungerar oavsett om man besöker sidan via dator, mobil eller surfplatta. Den främsta fördelen med en responsiv hemsida är att den anpassar användarupplevelsen till kundens förutsättningar.   Allt fler använder idag mobila enheter [...]

  • 10 intelligenta tips till dig som planerar starta e-handel i mindre skala

    Med över 10 års erfarenhet av att hjälpa våra kunder med e-handel har vi här samlat en hel del spridda tips och förslag vi stött på genom åren. Dessa synpunkter ger inspiration och stimulans till dig som tänker starta e-handel i mindre skala. 1. Var fokuserad! - Man kan inte göra [...]

  • Webbtrender 2016 – 5 tips som hjälper dig ligga i framkant!

    Inför ett nytt år är det alltid spännande att fundera över vilka trender som kommer dominera och påverka. Baserat på vad vi märker bland våra egna kunder och när vi tar en titt både i Sverige och USA så har vi här satt ihop en lista på webbtrender som vi menar har [...]

  • Digital strategi - 5 Trender på Google att ha koll på!

    Senaste månaderna har vikten av att ha en digital strategi aktualiserats. Google kör en öppen kurs inom digital strategi på flera orter och i media kan man läsa om hur man blir omkörd och frånåkt om man inte har en digital strategi. Undersökningar talar om att 40 - 50% av alla företag saknar [...]

  • Webbtrender 2017 - Fem trender som hjälper dig lyckas på nätet!

    På Argonova har vi skrivit blogginlägg varje årsskifte sedan 2010 och vi märker hur vissa trender fortsätter vara riktigt heta år efter år samtidigt som nya fenomen fortsätter bryta mark. Den viktigaste faktorn kanske ändå är att det som varit trender för några få [...]

Intresserad? Eller har du några frågor om vårt erbjudande?

Ring oss på 033 - 20 75 00.

Eller fyll i formuläret nedan så kontaktar vi dig!

Integritetspolicy