Hur lyckas man med marknadsföring när alla är trötta på reklam?

Hur lyckas man med marknadsföring när alla är trötta på reklam?

17 mars 2020

Reklamtrötthet ökar oroväckande snabbt kan man läsa som rubrik på svd.se. Till och med de som skapar reklamen är reklamtrötta enligt Resumé.se. 59 procent är negativa till reklam till stor del beroende på mängden och brist på måttfullhet i spelreklam enligt Sveriges Annonsörer / Novus. Många tröttnar också på retargeting, att man via cookies i det närmaste förföljs av annonser från hemsidor man besökt. I en undersökning från Orvesto har 27% av användarna installerat ad blockers i sin dator, surfplatta eller mobiltelefon.

Så hur lyckas man nå ut med marknadsföring och annonsering på ett positivt och kostnadseffektivt sätt när alla är trötta på reklam? Uppenbart finns inget enkelt svar på den frågan, då hade vi ju inte ständigt mött tröttande reklam och frågan hade varit löst för länge sedan.

I det här blogginlägget kommer ändå några förslag som visat sig funka bra för många. T.ex. har i åtminstone 15 år Inbound marketing varit en metod att komma runt reklamtrötthet med ett starkt innehåll som inte pushar utan istället låter den som söker information själv hitta den. Man behöver lämna envägskommunikationen bakom sig och tillämpa konsekvenserna av sociala medier fokus på relationer, transparens och rekommendationer.

Så funkar inbound marketing

Tanken är att inbound marketing-metodik ska locka besökare till din webbplats genom att synas i olika kanaler lämpliga för målgruppen. Väl på sajten ska besökarna gilla din sajts innehåll och konvertera t.ex. genom att fylla i ett formulär. Till sist har du en ny kund som köper din produkt eller tjänst.

Ofta illustrerar man skillnaden mellan traditionell marknadsföring och inbound marketing som att välja att använda megafon eller en magnet för att nå ut med sitt budskap. Det är enkelt att inse att en megafon oftast upplevs påträngande medan magneten signalerar ett innehåll som du dras till av nyfikenhet och en vilja att veta mer.

Så kommer du igång med inbound marketing

Här kommer några enkla tips på de fyra grunddelarna.

1. Attrahera besökare
Tänk igenom var din målgrupp finns och jobba med marknadsföring mot de kanalerna. Här brukar sökmotoroptimering vara grundläggande eftersom i stort sett alla använder sökmotorn i någon fas inför köp och större beslut om leverantör. Men många gånger är det lika självklart att avsätta en del av budgeten till någon lämplig social media kanal, både innehåll och betald exponering.

2. Bra innehåll som har ett värde
Ta reda på vad kunden vill ha, och ge kunden det. Knyt innehåll till sökfraser som många söker information om på Google. Här finns också mjuka värden som att sätta kunden i centrum och tänka: Lyssna, var mänsklig, fråga, var hjälpsam, utbilda, bygg tillit, var relevant och addera värde.

3. Jobba aktivt med analys för fler leads och förfrågningar via hemsidan.
Tänk konvertering och Call-to-Action, ha fokus på målet och använd Google Analytics med ett helhetstänk. Har något inlägg fler läsare för att det gått oväntat bra i sociala medier? Jobba med personas, mät och optimera mot målgruppen. Säkerställ att du vet tillräckligt mycket om dina kunder och se till att hålla din data uppdaterad.

4. Skapa förtroende med användargenererat innehåll
Uppmuntra konsumenten att berätta sin egen story om varumärket. Alla vill berätta en bra historia, speciellt om det är ens egen. Förse konsumenten med verktyg för att sprida sin storyn om varumärket. Folk litar inte alltid på varumärken, men de litar på sina vänner.

Relevant reklam = lösningen på reklamtrötthet

I dag ligger majoriteten av världens annonsbudget i internetmiljöer. Totalt väntas Alphabet, Googles moderbolag, och Facebook stå för 231,9 miljarder dollar nu 2020. Alphabets annonsintäkter väntas stiga med 10,5 procent medan Facebooks väntas öka med 19 procent.

Relevant marknadsföring som har ett värde för mottagaren kommer vara efterfrågad också framåt. Så lägg kraften på kreativitet, att hitta rätt budskap och säkerställ att du får ut den till din målgrupp när de söker den!

På Argonova Systems har vi hjälpt våra kunder dra nytta av Internet för sin marknadsföring sedan 2003, ta en kontakt så pratar vi igenom hur vi kan hjälpa er ta nästa steg på nätet.

Du kan också ladda ner vår Inbound Marketing Guide.

David Hyltse
Jobbar med försäljning, webbprojekt, webbstrategi och internetmarknadsföring sedan 2003.
Argonova Systems skapar kundnytta på Internet!  

Taggar: Argonova, Trender, Konvertering, Webbstrategi, SEO, Google
Publicerat: 17 mars 2020

Liknande blogginlägg

  • Webbtrender inom webbstrategi 2014

    De senaste åren har det ökade användandet av surfplattor, smartphones och datorer med olika skärmstorlekar haft stor effekt på webbens utveckling och hur vi använder den. Det är inte bara skärmstorlekarna som påverkar utvecklingen utan också det faktum att vi blivit mer mobila i vårt [...]

  • Inför 2016 gör vi en större versions­uppgradering av vårt CMS.

    Den senaste stora uppgradering av vår administration gjordes 2013 i samband med att stöd för responsiv design byggdes in. Under åren görs givetvis löpande mindre uppdateringar och moduler byggs ut med fler funktioner. Sedan första release av Aroma 2005 har vi nu genomfört ungefär 600 - 700 webbprojekt [...]

  • 3. SEO strategier som hjälper dig lyckas på Google

      Som nämnts tidigare så funkar fortfarande de traditionella SEO-teknikerna, men många gånger behöver man hitta nya vägar att få en bra synlighet. Några av de mer framgångsrika strategierna på senare år handlar om Branding, Content Marketing, länkar och att öka [...]

Bli kontaktad

Integritetspolicy