Alla små och medelstora företagare står alltid inför frågan: Hur ska jag marknadsföra mitt varumärke? Vilka kanaler passar just min verksamhet?

För att göra en lång historia ännu längre kan vi hänvisa till mängder av tjocka böcker och artiklar i ämnet. Men vi har istället valt att göra en enkel översikt över de vanligaste kanalerna som finns att tillgå idag.

Hur du väljer att marknadsföra ditt företag antingen sänker eller höjer ditt varumärke

Oavsett vilka kanaler man väljer måste man vara klar med vad man vill med sin marknadsföring. Varje annons i en tidning, varje bild på din hemsida eller varje inlägg på ett socialt medium sänder ut budskap om ditt företags profession.

Innan du bestämmer dig för vilka kanaler du ska välja är det bra att du ställer dig frågorna:

Vad är syftet med min annonsering och vilka är mina målgrupper?

Tänk dig en jägare som använder ett kikarsikte; med ett enda skott vet han att han träffar det han skjuter på. En jägare som på måfå skjuter med hagelbössa lite här och där i buskarna kan göra mer skada än nytta. Det är på samma sätt när du jagar kunder; med rätt och riktad marknadsföring får du också bättre resultat. Om ditt syfte med marknadsföringen i en viss kanal inte uppnås på rätt sätt, kan det vara bättre att välja en annan kanal. Det är viktigt att du bygger ditt varumärke där din målgrupp finns.

Det finns flera kanaler att välja mellan

Hemsida

I Sverige är basen för marknadsföring att ha en bra hemsida för att nå ut och att själv bli hittad. Kunderna söker numera inte i telefonkataloger för att hitta uppgifter, man googlar på nätet. Om man som företagare inte har en hemsida med relevanta uppgifter blir man inte hittad, så enkelt är det. Hemsidan behöver ha en inbjudande design och bra bilder, trevlig logotyp och grafisk profil, användarvänlig menyhantering och vara responsiv så den visas korrekt på mobila skärmar.

Webbutik

Intresset för att köpa på nätet ökar från år till år, det blir allt enklare att handla från soffan med läsplattor och mobiler. En webbutik kan underlätta för dina kunder att handla produkter som det kanske är hög konkurrens om eller svåra att få tag på. Om kunderna ser din produkt i sin telefon har de bildligt talat redan produkten i sin hand. En bra presentation och enkelt att handla gör att kunden slår till.

Sök

Att vara sökbar på nätet är en mycket viktig del i jakten på nya kunder, kanske rentav den viktigaste. En sökmotoranpassad hemsida med inbjudande responsiv design är en bra början. Sökmotoroptimering, annonsering på Googles träfflista, sociala medier och nyhetsbrev är några av del delar man därefter behöver för en genomtänkt webstrategi. Det medför en del kostnader, men är i sammanhanget klockrena investeringar eftersom du definitivt kommer att få fler kunder genom att vara sökbar.

E-mail

Att skicka ut nyhetsbrev är ett enkelt sätt att hålla kontakten med kunderna och informera dem om kampanjer och erbjudanden. Du håller dig också regelbundet påmind och blir förhoppningsvis ett förstahandsval för kunden när behovet av dina tjänster uppstår.
Många har funktionen att skicka ut nyhetsbrev via sin hemsidas webbsystem, andra använder externa leverantörer såsom Get a Newsletter eller Mailchimp.

Sociala media

De allra flesta människor har någon form av socialt media; det kan vara Facebook, Twitter, LinkedIn eller Instagram. Om du säljer dina varor och tjänster till privatpersoner kan dessa kanaler vara mycket effektiva. Om ditt syfte är att sälja kläder till ungdomar mellan 13–23 år kan marknadsföring på Facebook eller Instagram vara en mycket bra kanal, men är kanske inte lika effektivt om du vill erbjuda dina tjänster till företag inom industrin. Då är LinkedIn en bättre kanal för att skaffa kontakter.

Fysisk butik

Trots att näthandeln spås öka 10 miljarder under år 2017 bygger vi i Sverige nya och stora köpcentra. Varför då?

Många undersökningar visar att både fysisk handel och näthandel ökar på de orter där företaget har en fysisk butik. Man har förstått att det fortfarande är skillnad mellan att shoppa och att köpa. En del vill shoppa i butik för att känna på kvalitén men därefter köpa på nätet. Om samma butik har en egen e-handel är chansen större att kunden köper från deras webshop och inte hos konkurrenten. En solskenshistoria från Borlänge visar att andra gör tvärtom dvs. söker på nätet och köper i butiken:
Aspelins Herrkläder i Borlänge sålde cirka 20–25 stycken studentkostymer varje vår och var glada för det. Någon tipsade dem om att de borde ha en hemsida också. Året efter sålde butiken 255 studentkostymer! Hur kommer det sig?
När stadens studenter sökte efter kostymer på nätet, såg de att det fanns en fysisk butik i stan. De gick hellre till butiken för att köpa sin kostym än att handla den på nätet. Ett strålande exempel på hur hemsida och butik kompletterar varandra för att få nya kunder! Detta tänk ger möjlighet för enskilda mindre butiker att överleva på orter där stora köpcentra drar kunder från centrumhandeln.

Annonsering i tryck

Det gäller att titta i kikarsiktet när man lägger en del av sin marknadsföringsbudget på annonsering i pappersform. Den allmänna trenden har blivit att annonsering i tryckt media är på nedgång, men det innebär inte att man ska räkna ut annonsering i pappersform helt och hållet. Annonsering i tryck kompletterar marknadsföringen på nätet; dels kan annonsen utformas med qr-kod och hänvisning till hemsidan och på så sätt bli en bärare till din marknadsföring på nätet. Dels kan annonser i tryck nå de kunder som för tillfället inte söker på nätet; de kanske sitter i väntrum eller hotellfoajén och behöver något att bläddra i. Om din målgrupp är turister vill dessa gärna läsa sig till information eftersom deras mobilabonnemang oftast har dyr surfkostnad utomlands. Om man ställer in kikarsiktet på branschtidningar får man oftast bättre träffar eftersom ens målgrupp läser dem i stor utsträckning.

Kundservice

Många av dina kunder uppskattar säkert att få tala med någon emellanåt, speciellt om det gäller kortare ärenden och få svar på frågor. En enkel form av kundtjänst är att alltid vara tillgänglig på telefon och/eller ha en chattfunktion på hemsida.

Vi kan hjälpa dig att sikta rätt

Hur ditt varumärke ska utformas och marknadsföras kan en duktigt webb- och reklambyrå som Argonova Systems hjälpa till med. Tveka inte att höra av dig till oss för rådgivning!

Fyll i ditt namn uppe till höger, så hör vi av oss så fort vi kan!

Taggar: Argonova
Publicerat: 26 mars 2017