Det ligger i tiden att med hjälp av ett bra innehåll skapa intresse för de tjänster och produkter man erbjuder marknaden. På senare år har innehållsmarknadsföring visat sig vara ett effektivt sätt att öka nykundsförsäljningen såväl som merförsäljningen till befintliga kunder.

Istället för att trycka ut reklam och annonser så bygger marknadsföringsstrategin på att tänkbara kunder gör sökningar eller får tips på sociala medier och själva söker upp företaget. Dessutom är det enklare att få en högre placering på Google med ett innehåll på er hemsida som vägleder jämfört ett som är av strikt säljande natur. (Se även vårt blogginlägg om Inbound Marketing från 2014.)

Hur man jobbar med innehållsmarknadsföring beror ju mycket på den egna affäridén och vilken målgrupp man jobbar mot. Det här blogginlägget vänder sig främst till företag med en mindre budget som på ett enkelt sätt behöver få till ett bra innehåll på hemsida och i sociala medier. Oavsett nivå bör man knyta ihop innehållet i en röd tråd i en publiceringsplan kopplad till varumärket och ert företags kärnvärden.

Åtta allmänna tips som underlag för ett bra innehåll

Här är utgångspunkten webbplatsen, det är på den som besökare enkelt kan ta kontakt och det är när du ackumulerar innehåll på den som du långsiktigt bygger en stark närvaro på Google.
1. Ihop med varumärket och kärnvärden behöver man fundera på vilka som är kunder och målgrupp både generellt men också för varje inlägg och marknadsföringsinsats.
2. Innehåll som hjälper lösa problem och frågor där ni tillhandahåll er kunskap och lösningar är klockrent.
3. Lägg fokus på kundens utmaningar och prata mindre om er själva.
4. Fundera över hur köpprocessen ser ut för era kunder och kommunicera för att hjälpa dem röra sig i rätt riktning i köptratten.
5. Knyt innehåll till de sökord som målgruppen använder så bidrar det till en ökad trafikvolym.
6. Jobba smart med sponsrade inlägg i sociala medier för att få innehållet att nå rätt målgrupp.
7. Slutligt, innan du trycker på knappen; ställ dig frågan – Är detta innehåll värt att läsa?
8. Mät resultatet av era aktiviteter och sätt upp nyckeltal för hur formulär används och guider laddas ner.

content

Arbetsmetod: Hitta ämnen till din publiceringsplan / ditt nyhetsflöde

Innehållsmarknadsföring är helt klart inte ett självspelande piano som man bara skruvar upp en fjäder på. Tex för en företagsblogg krävs kreativa idéer med verksamhetsanknytning annars blir det just ingenting av det hela.

Nedan lista innehåller tips som vi haft nytta av i arbetet med innehållsmarknadsföring för flera av våra kunder.

  1. Kunskapsbank / FAQ
    - Enklaste sättet att skapa värde är nog att bygga upp en kunskapsbank med svar på frågor som din målgrupp ofta ställer.
    - Starta med ett grundinnehåll och bygga sedan på i lagom takt.
    - Återanvända sedan med referenser och länkar i olika sammanhang.

  2. Företagsspecifikt
    - Lyft affärsområden som inte är lika välkända i er produktportfölj.
    - Ta fram case / referenser / nöjda kunder som uttalar sig
    - Berätta om lanseringar, nya produkter, tjänster eller erbjudande.
    - Säsongsbaserade aktiviteter, nu till våren så…

    3. Berätta om människorna som dina kunder möter
    - Mässor / Events / Workshops / Utbildningar.
    - Jubileer och andra begivenheter.
    - Social recruting, storytelling  och vår kultur.
    - Visa vad som sker bakom kulisserna i vardagen, gärna med en mer casual stil.

  1. Branschrelaterat
    - Omvärldsbevakning, gärna kommentarer på förändringar i samhället, lagar osv.
    - Trendspaning och förklaring hur ny rön kan påverka din målgrupp.
    - Skräddarsy och sammanfatta en medial händelse eller företeelse så att den passar just din målgrupp.

  2. Interagera med besökarna
    - Gör en marknadsundersökning.
    - Sätt upp en tävling.
    - Be om förslag, åsikt eller en kommentar.

  3. Visuell kommunikation
    - Publicera en video med kunduttalanden eller hur dina kunder upplever en konkret nytta.
    - Ha enkla videos som visar hur man gör eller löser en utmaning.
    - Använd infographics för att förklara och förenkla det som är komplicerat.

  4. Innehållsproduktion
    - Börja med en enkel publiceringsplan så det finns ett innehåll inte bara idag utan kontinuerligt.
    - Jobba ämnesvis så flera texter inom samma område kan produceras ihop så går det snabbare.
    - Skriv ner direkt om du får ett uppslag till bra innehåll.
    - Återanvänd innehåll och nyheter så jobbar du smart och tidseffektivt.
    - Tänk Google och använd sökbegrepp som är relevanta för er, kopiera aldrig innehåll. Ha en unik rubrik (H1), sidnamn (Title) och någon bild med sökorden i bildbeskrivningen (alt-tag).

Slutsats, Innehållsmarknadsföring är effektivt men inget självspelande piano!

Ett bra innehåll kräver en rejäl arbetsinsats och kanske den viktigaste insikten är att även för mindre verksamheter bör man tidigt få med varumärket i arbetet med bra ett innehåll.

Ställ frågan: Vilka är våra kunder och för vem tänker jag att det jag nu publicerar ska tillföra ett värde? Ju mer värde det innehåll du publicerar skapar för din målgrupp desto bättre blir resultat i form av fler affärer och nya kunder genereras till din verksamhet.

Ta en kontakt så berättar vi mer hur du kan lyckas med din innehållsmarknadsföring och hur vi kan hjälpa dig producera och marknadsföra ett innehåll som tillför värde för din målgrupp.

David Hyltse
Jobbar med försäljning, webbprojekt, webbstrategi och internetmarknadsföring sedan 2003.
Argonova Systems skapar kundnytta på Internet!

Taggar: Webbstrategi, SEO, Facebook, Målgrupp
Publicerat: 27 februari 2019