Två av årets största shoppingdagar står runt hörnet vilket är en enorm möjlighet för företag att öka sin försäljning och trenden går dessutom uppåt. Företeelserna kommer från USA och Black Friday hålls alltid den fjärde fredagen i november och tillsammans med Cyber Monday som infaller tre dagar senare markerar det starten på julhandeln.

Shoppingmåndagen kom till Sverige redan 2010 men slog igenom ordentligt först tre år senare. Fredagen uppmärksammades i Sverige först 2013 och förra året slog kampanjen försäljningsrekord online med 14% ökning av antalet inköp och 20% ökning i omsättning. I år infaller dagarna 23 respektive 26 november.

black friday, cyber monday shopping

Maxa din försäljning under Black Friday och Cyber Monday

  1. Tänk igenom ditt erbjudande

Eftersom vi pratar om årets stora rabatthändelse är det viktigt att ditt erbjudande ger mer värde än dina konkurrenters. Därför vill du att ditt erbjudande ska vara det starkaste. Om du använder samma erbjudande som du använt månaden tidigare kommer kunderna vara mindre benägna att handla av dig.

Var konsekvent med dina erbjudanden. Du vill inte att kunden ska besöka din sajt under Black Friday och då hitta en vara med 20% rabatt som under Cyber Monday är nedsatt med det dubbla. Då kommer kunden känna sig lurad och antagligen inte återkomma till dig. Tänk på värdet du levererar till kunden, berätta exakt vad det är med full transparens. Se också till att din e-handel klarar ökad efterfrågan och håll hemsidan uppdaterad med lagerstatus.

 

  1. Ha fokus på reklam och marknadsföring

Att ha genomtänkta och bra planerade kampanjer för Black Friday och Cyber Monday är a och o. Du vill nå ut med ditt unika erbjudande på rätt sätt för att sticka ut. Ha visuella kampanjer som du använder i olika marknadsföringskanaler för att väcka intresset hos kunderna. Använd e-postmarknadsföring, sociala medier, blogga, ge bort give aways och så vidare för att kunderna ska få upp ögonen för just dig.

Du vill skapa ett buzz runt dina kampanjer! Så för att bygga upp spänning och förväntningar kring dina erbjudanden kan du skicka ut mail och uppdatera sociala medier kring readagarna i förväg. Spamma inte dina kunder, tänk på att verkligen belysa erbjudandet och belöna dina trogna kunder. Har du ett lojalitetsprogram kan du exempelvis ge dina medlemmar extra rabatt om de handlar för en viss summa. Detta gör att de känner sig speciella vilket medför mer större benägenhet att handla i din e-handel.

 

  1. Ha uppdaterat innehåll

Du vill att innehållet på din sajt ska gå i linje med dina erbjudanden och det du marknadsför, därför är det viktigt att ha koll på att allt stämmer överens för att inte skapa några missförstånd.

Ur ett SEO-perspektiv vill du att produktsidorna ska vara klara och optimerade en- två veckor innan Black Friday och Cyber Monday startar, detta för att Google ska hinna indexera dem rätt. Överväg också att skapa en särskild kategori för dina rabatterade produkter så kunderna kan se alla erbjudande på samma sida.

Du vill ha ett tydligt budskap. Kunden ska inte behöver fundera på nästa steg. Att ha större typsnitt och tydliga CTA-knappar på sajten kommer ge dig fler köp. Kom ihåg att innehållet är din chans att kommunicera och få kontakt med potentiella kunder. Därför vill du att det ska vara uppdaterat, genomtänk och ge ett värde för läsaren, detta gäller självklart i alla kanaler.

 

  1. Ha en fungerande webbsida

Du vill att din sajt ska fungera felfritt för att köp ska kunna genomföras på ett snabbt och lätt sätt. Det är också fördelaktigt att erbjuda så många betalningsmetoder som möjligt för att underlätta för kunden.

Testa kundresan på dig sajt för att försäkra dig om att allt fungerar som det ska och att det inte finns några brutna länkar, produktinformation som saknas med mera så att köpen kan flyta på smidigt. Förutom att testa webbsidan själv kan du överväga att göra användartester och då få direkt återkoppling. Du kan aldrig få för mycket feedback.

Glöm inte att kolla prestandan på sajten, du vill inte att den kraschar för att den blir överbelastad. Ha också i åtanke att sajten behöver fungera lika bra i mobilen som på  datorn. Då allt fler kunder handlar genom mobil. Fungerar inte detta finns risken att du tappar försäljning.

 

  1. Snåla inte på kundservicen

Med ökad trafik till webbsajten kommer även frågorna öka, det vill du vara förberedd på. Se till att ha tillräckligt med bemanning för att kunna bemöta kunders frågor och funderingar.

Kunder blir allt mer otåliga och är inte lojala mot företag som de upplever inte gett dem den servicen de förtjänar. Ta och fundera på om du ska lägga in en livechatt under storhelgen för att snabbare kunna hantera dina kunders förfrågningar. Detta är också ett enkelt sätt att hjälpa kunder att komma vidare och genomföra sitt köp. En annan fördel med livechatt är att kunden är kvar på din sajt även när de söker svar på en fråga.

 

  1. Analysera mera

Du har väl ett analysverktyg på din sajt? Om inte så bör du fixa det direkt. Det finns flera gratisverktyg så som Google Analytics eller olika heat maps. Genom att analysera trafiken kan du lära känna dina kunders beteende och på så sätt ge just dem optimala erbjudandena. Använd data till din fördel.

Efter Black Friday och Cyber Monday kan du analysera vad som fungerat bra och vad som fungerat mindre bra, vilken marknadsföring var mest lönsam och så vidare. Se det som en träning och lärdom för vad du kan göra annorlunda och optimera till nästa år eller kommande kampanjer.

VI hjälper dig öka försäljningen på Black Friday och Cyber Monday

För att få ett optimalt resultat är det många delar som behöver vara på plats vid rätt tidpunkt. Känner du att det är mycket att hålla koll på? Ingen fara, vi hjälper dig att komma igång. Argonova Systems har många års erfarenhet av marknadsföring. Vi kan hjälpa dig med allt från att ta fram strategier och kampanjplaner till att utforma annonser. Slå oss en signal på 033- 20 75 00 eller fyll i formuläret uppe till höger så hör vi av oss.

Taggar: Responsiv, Konvertering, Webbstrategi, SEO, Entreprenörskap, E-handel, Starta eget
Publicerat: 6 november 2018