Lyckas med ditt webbprojekt - Gör hemläxan först!

Lyckas med ditt webbprojekt - Gör hemläxan först!

23 maj 2018

Att lyckas med ett webbprojekt är inte alltid så enkelt som man tror. Redan före upphandlingen är det viktiga moment som behöver falla på plats.

I detta blogginlägg tar vi upp tre områden som är viktiga inför ett webbprojekt. (Sedan tidigare har vi bra tips hur man lyckas med genomförande av webbprojekt och större webbprojekt.)

Forma en webbstrategi med affärsnytta i fokus

Fem faktorer som initialt är viktiga:

  1. Analysera din målgrupp och hur du ska kommunicera ut din affärsidé.
  2. Skaffa dig en objektiv omvärldsbild och undersök vad som krävs för att möta andra aktörer i branschen.
  3. I vilka kanaler ska du marknadsföra dig för att driva trafik till din webbsida?
  4. Specificera webbplatsen utifrån design, funktioner och tekniska lösningar.
    5. Hur ska webbplatsen bidra till nya kunder? Till exempel är målet nya leads och fler orders?

Man behöver alltid göra sin egen hemläxa innan man påbörjar en upphandling av en ny webbsida. Kort sagt behöver du skriva en lista med specifikationer över dina krav tillsammans med en genomtänkt webbstrategi för att marknadsföra hemsidan.

kravspecifikation

Sätt ihop en teknisk kravspecifikation inför själva upphandlingen

Här har vi listat några saker som vi själva tycker bör ingå i en kravspecifikation:

1. Generella krav

  • Funktioner eller stöd för tredjepartsfunktioner listar du under generella krav. Det kan exempelvis vara:
  • Det ska gå att lägga upp, ändra och ta bort text, bilder och videos.
  • Responsiv design.
  • Webbsidan ska vara SEO-anpassad. Läs vår SEO-guide här.
  • Sökfunktion, exempelvis kunna söka efter produkter i en webbshop.
  • Kontaktformulär.

2. Innehåll

Här listar du de sakerna som du vill att innehållet ska visa, hur webbsidan ska spegla dina mål och generellt vad man ska tänka på om man lägger upp innehåll på din webbsida. Det är till exempel:

  • Webbsidan ska återskapa vad [företagets] verksamhet går ut på.
  • Call to action på alla sidor. Läs vår call to action-guide här.
  • Skylta med våra tjänster.

3. Text

Vad ska man tänka på när det gäller texten på din webbsidan? Det listar du här, det kan vara:

  • Alla sidor ska ha en H1, det vill säga en rubrik.
  • Innehållstexterna ska vara minst 300 ord.
  • Partners, till exempel leverantörer med fler.

 4. Visuellt

Vad ska man tänka på när det gäller det visuella på din webbsida? Vad har du för grafisk profil? Här kan du exempelvis lista:

  • Allt visuellt material, så som bilder, ikoner, färgade fält med mera, ska vara av hög kvalitet.
  • Bilder på anställda.

 5. Optimering för besökaren

Hur ska du skapa en bra användarupplevelse? Här listar du de sakerna som du anser krävs för att dina besökare ska få en bra användarupplevelse. Det är till exempel:

  • Besökaren ska hitta vad den söker, max tre klick för att komma dit man vill.
  • Webbsidan ska på ett naturligt sätt leda besökaren vidare.
  • Det ska finnas kontaktinformation på alla sidor.

6. Övriga funktioner

Ska din webbsida ha några andra funktioner såsom nyhetsmodul med nyhetslistning, en blogg, social media-knappar eller någon annan funktion? I så fall behöver du lista även de sakerna. Det kan vara bra att tänka på att man också bör ha någon form att statistikfunktion kopplad till webbsidan så du kan mäta hur många besökare webbsidan får, till exempel Google Analytics.

Ta fram en översikt på innehållet

Utöver en kravspecifikation behövs också en sitemap så du kan se strukturen på din webbsida. Om du redan har en webbsida behöver du också kolla över det innehållet du har idag, om något behöver uppdateras eller kanske tas bort och göras om på nytt. Man behöver också identifiera målsidor, syftet med varje sida och hur man tänker att sidorna ska vara placerade i navigeringen, så att det blir ett naturligt flöde. 

När du ska bygga en ny webbsida är det bättre att tänka igenom webbsidan flera gånger innan du påbörjar arbetet.

Slutsats: Det lönar sig att göra hemläxan inför varje webbprojekt!

Det blir mycket lättare om förarbetet är grundligt gjort och produktionen sedan flyter på istället för att du stöter på motgångar.

Lycka till med din nya webbsida och har du några frågor eller vill att vi hjälper dig, tveka då inte att höra av dig till oss!


Liknande blogginlägg

  • Inför 2016 gör vi en större versions­uppgradering av vårt CMS.

    Den senaste stora uppgradering av vår administration gjordes 2013 i samband med att stöd för responsiv design byggdes in. Under åren görs givetvis löpande mindre uppdateringar och moduler byggs ut med fler funktioner. Sedan första release av Aroma 2005 har vi nu genomfört ungefär 600 - 700 webbprojekt [...]

  • Starta eget - hur ska jag marknadsföra mitt varumärke?

    Alla små och medelstora företagare står alltid inför frågan: Hur ska jag marknadsföra mitt varumärke? Vilka kanaler passar just min verksamhet? För att göra en lång historia ännu längre kan vi hänvisa till mängder av tjocka böcker och artiklar i ämnet. Men vi har [...]

  • Webbtrender inom webbstrategi 2014

    De senaste åren har det ökade användandet av surfplattor, smartphones och datorer med olika skärmstorlekar haft stor effekt på webbens utveckling och hur vi använder den. Det är inte bara skärmstorlekarna som påverkar utvecklingen utan också det faktum att vi blivit mer mobila i vårt [...]

  • Starta eget – gör din sajt till din bästa säljare!

    I början av 2000-talet såg man hemsidan endast som ett komplement till telefonkatalogen. En hemsida var bara ett sätt att synas på nätet med några kontaktuppgifter och lite information om företaget. Samtidigt lades stora summor på annonser i telefonkatalogen som en betydande del av [...]

  • Responsiv webdesign

    Responsiv webbdesign är en teknik för att bygga webbsidor som fungerar oavsett om man besöker sidan via dator, mobil eller surfplatta. Den främsta fördelen med en responsiv hemsida är att den anpassar användarupplevelsen till kundens förutsättningar.   Allt fler använder idag mobila enheter [...]

Intresserad? Eller har du några frågor om vårt erbjudande?

Ring oss på 033 - 20 75 00.

Eller fyll i formuläret nedan så kontaktar vi dig!

Integritetspolicy