Lyckas med e-handel

Lyckas med e-handel

26 november 2013

Trenden att handla på nätet går uppåt och det ser ut att fortsätta. Betyder det att alla e-handlar lyckas? Nä, även om det är positivt att folk blir vana att handla på nätet, så har ju också konkurrensen och förväntningarna ökat. Vad kan avgöra om en e-handel lyckas eller inte? Här är några saker som man rent generellt kan tänka på.

1. Tydligt information

Man kanske lägger mycket tid och ansträngning på att få en snygg e-handel med fina säljande bilder. Detta är bra och fungerar ju som ett skyltfönster, men när besökaren kommer in i butiken, så att säga, får de då den information de behöver för att känna sig trygga och genomföra köpet hela vägen. 

Detta handlar ju givetvis om att produktbeskrivningen är välskriven och innehåller så mycket information som möjligt för att kunden skall känna att de vet vad det är de köper. Men förutom detta är det bra att det är tydligt vilka andra villkor som gäller. Är det t.ex. enkelt att se fraktkostnaden. Många lämnar sin kundkorg i kassan för att frakt och andra avgifter inte klargjorts - inte nödvändigtvis för att de inte tycker det är värt det utan för att de förväntade sig något annat. 

Är det tydligt vilka betalmedel som kan användas. Många förväntar sig vissa betalsätt, men om det är enkelt att få denna information kan man kanske acceptera annat sätt.

2. Valfrihet

Kunder vill kunna känna att de har valmöjligheter. Man måste kanske välja kostnaden för att utveckla valmöjligheter i betalsätt eller frakt, men att begränsa kunden där det inte spelar större roll är onödigt. Ett exempel är att man kanske vill "tvinga" kunden att registrera sig för att genomföra köp. Många kunder ser inte värdet i det och kan tycka att det tar onödig tid och kanske inte vill bli registrerade. Att erbjuda möjlighet att "handla som gäst" bör vara standard. För återkommande kunder är det ju förstås ett värde i att registrera sig men det bör alltid vara ett val. 

3. Satsa på det som hinns med

I alla webbsatsningar finns det nu en massa saker som man kan lägga till för att skapa mervärde och sprida ordet. Man kan ha konton på Facebook, Instagram, Youtube, bloggar och låta användarna recencera och betygsätta produkter. Men det man skall tänka på är att allt sådant tar tid. Om man t.ex. har en Facebook-sida där senaste inlägget var för en månad sedan så kanske det gör mer skada än nytta. 

Nyckeln kan alltså vara att fokusera på få saker och göra det bra. En levande social media-kanal är mer värd än fem döda. Möjligheter för besökare att sprida saker själva är bra och med några få medel kan man fokusera på att bygga materialet på sin e-handel istället och välkomna alla nya kunder med en tilltalande och informativ sajt.

Taggar: Webbstrategi, Entreprenörskap, Användbarhet, E-handel, Målgrupp
Publicerat: 26 november 2013

Liknande blogginlägg

  • 10 intelligenta tips till dig som planerar starta e-handel i mindre skala

    Med över 10 års erfarenhet av att hjälpa våra kunder med e-handel har vi här samlat en hel del spridda tips och förslag vi stött på genom åren. Dessa synpunkter ger inspiration och stimulans till dig som tänker starta e-handel i mindre skala. 1. Var fokuserad! - Man kan inte göra [...]

  • Starta eget - hur ska jag marknadsföra mitt varumärke?

    Alla små och medelstora företagare står alltid inför frågan: Hur ska jag marknadsföra mitt varumärke? Vilka kanaler passar just min verksamhet? För att göra en lång historia ännu längre kan vi hänvisa till mängder av tjocka böcker och artiklar i ämnet. Men vi har [...]

  • Skapa trygghet och öka din försäljning

    Sex procent av Sveriges totala omsättning av detaljhandeln sker nu via E-handel och siffran växer. Nästa steg är att göra livsmedel till en naturlig sak att handla digitalt. Men för att E-handeln ska öka för alla produkter så är tryggheten på hemsidorna en viktig [...]

  • Skaffa nya kunder med din hemsida – Hur då?

    Enkelt uttryckt krävs tre saker för att lyckas! Man kan utgå från Julius Ceasars klassiska uttalande Veni – Vidi - Vici; jag kom, jag såg, jag segrade. Och det är besökaren på din sajt som kommer, ser och segrar! 1. Jag kom: Bra synlighet på Google krävs för att få trafik [...]

  • Inför 2016 gör vi en större versions­uppgradering av vårt CMS.

    Den senaste stora uppgradering av vår administration gjordes 2013 i samband med att stöd för responsiv design byggdes in. Under åren görs givetvis löpande mindre uppdateringar och moduler byggs ut med fler funktioner. Sedan första release av Aroma 2005 har vi nu genomfört ungefär 600 - 700 webbprojekt [...]

Intresserad? Eller har du några frågor om vårt erbjudande?

Ring oss på 033 - 20 75 00.

Eller fyll i formuläret nedan så kontaktar vi dig!

Integritetspolicy