Lyft blicken – och få en bra start på ditt företag

Lyft blicken – och få en bra start på ditt företag

15 september 2014

Har du kommit på affärsidén som du tror fyller ett tomt hål på marknaden eller kommer att revolutionera i sin bransch? Då kan det vara bra att stanna upp en stund och fundera över hur dina möjligheter ser ut. Här ger vi dig några tips på vägen för att öka dina chanser att lyckas förverkliga dina tankar och få en bra start på ditt företagande.

En affärsidé är grunden till ditt företag. Genom den tvingas du vara konkret med vad det är du tänker starta upp – och framför allt hur du tänker dig att tjäna pengar på det. För det är precis det som företagande handlar om - det måste finnas en lönsamhet för att företaget ska bära sig.

En affärsplan beskriver i grunden vad, hur och varför företaget ska startas upp. Vad är målen och hur ser vägen ut för att nå dem? De flesta som är på gång att starta eget lägger förstås mycket tid på att förklara hur den egna verksamheten är tänkt att se ut. Vad många missar är att lyfta blicken och göra en ordentlig analys av förutsättningarna för att lyckas.

 

Tre råd på vägen mot eget företag

1. Fokusera på det unika. Varför ska kunden köpa av just dig? Genom att formulera företagets så kallade USP, Unique Selling Point, får du fram vad det är som gör att din idé sticker ut från alla andra. Det är genom att vaska fram det unika som du kan bygga vidare och hitta strategier för att sticka ut på marknaden.

2. Gör en ordentlig analys av dina konkurrenter. Vilka är de? Var finns de och hur arbetar de? Bli medveten om deras styrkor men fokusera framför allt på deras svagheter och se hur du kan använda dig av det i din marknads- och säljstrategi.

3. Var positiv – och realistisk. Entusiasmen är ofta stor hos de som har hittat ”sin idé” och som är på gång att starta upp något eget. Surfa på den vågen men kom ihåg att vara realistisk. Börja med att beräkna vilka kostnader företaget kommer att ha och räkna sedan på hur intäkterna behöver se ut. Kommer företaget att bära sig? När blir det lönsamt?

När du lyfter blicken för en omvärldsanalys ger det dig en stabilare grund att stå på när du ska starta eget företag. Kanske också en insikt om nödvändigheten att tidigt i processen ta fram en budget och strategi för din marknadsföring. När du har allt detta på plats är det dags att gå vidare och börja synas och ta plats på marknaden!

 

"Vår gästbloggare Jenny Sörling driver S kommunikation. Jennys devis är att kommunikation inte handlar om att nå ut – utan om att nå in. Genom att se och använda kommunikation som ett strategiskt verkyg kan såväl resultat som organisationer och människor utvecklas.”

 

Argonova Systems hjälper dig som ska starta företag

Vi har genom åren hjälpt många som startar företag med Logotyp, Grafisk profil och Hemsida.

Om din affärsidé är webbaserad eller att webben ingår som en viktig kanal för dig att lyckas med din satsning vill vi gärna att du tar en kontakt för ett första möte där vi berättar hur vi kan hjälpa dig med en webbstrategi för just din verksamhet. Argonova Systems hjälper företag att lyckas på nätet!

 

 

Taggar: Entreprenörskap, Nyföretagare, Starta eget
Publicerat: 15 september 2014

Liknande blogginlägg

  • 10 intelligenta tips till dig som planerar starta e-handel i mindre skala

    Med över 10 års erfarenhet av att hjälpa våra kunder med e-handel har vi här samlat en hel del spridda tips och förslag vi stött på genom åren. Dessa synpunkter ger inspiration och stimulans till dig som tänker starta e-handel i mindre skala. 1. Var fokuserad! - Man kan inte göra [...]

  • Starta eget - hur ska jag marknadsföra mitt varumärke?

    Alla små och medelstora företagare står alltid inför frågan: Hur ska jag marknadsföra mitt varumärke? Vilka kanaler passar just min verksamhet? För att göra en lång historia ännu längre kan vi hänvisa till mängder av tjocka böcker och artiklar i ämnet. Men vi har [...]

  • Webbstrategi - KPIer hjälper dig att mäta, utvecklas och lyckas på nätet!

    Man hör ofta att det talas om hur man med en digital strategi kan lyckas på nätet. I samma andetag knyter man ofta lyckade satsningar på nätet till att de är mätbara och därmed enkla att besluta om. Detta är utan tvivel sant, det finns stora fördelar med marknadsföring på nätet, [...]

  • Lågkonjunktur? Gasa eller bromsa med marknadsföringen?

    Vart tar konjunkturen vägen? Ska man gasa eller bromsa med sina satsningar och vilken marknadsföring är den bättre? Frågorna är många men svaren är inte lika enkla att hitta. Många är de nyheter senaste månaderna som talar om en kommande lågkonjunktur baserat på mer [...]

  • Nytt år, nya möjligheter - varför inte starta eget?

    Inför milleniumskiftet hade många människor förväntningar om vad framtiden skulle föra med sig. Efter 20 år in på 2000-talet kan vi nog säga att framtiden är här och det kan vara dags att ställa sig frågan om det blev som vi hade tänkt. Men oavsett vilket, så är [...]

Bli kontaktad

Integritetspolicy