Har du kommit på affärsidén som du tror fyller ett tomt hål på marknaden eller kommer att revolutionera i sin bransch? Då kan det vara bra att stanna upp en stund och fundera över hur dina möjligheter ser ut. Här ger vi dig några tips på vägen för att öka dina chanser att lyckas förverkliga dina tankar och få en bra start på ditt företagande.

En affärsidé är grunden till ditt företag. Genom den tvingas du vara konkret med vad det är du tänker starta upp – och framför allt hur du tänker dig att tjäna pengar på det. För det är precis det som företagande handlar om - det måste finnas en lönsamhet för att företaget ska bära sig.

En affärsplan beskriver i grunden vad, hur och varför företaget ska startas upp. Vad är målen och hur ser vägen ut för att nå dem? De flesta som är på gång att starta eget lägger förstås mycket tid på att förklara hur den egna verksamheten är tänkt att se ut. Vad många missar är att lyfta blicken och göra en ordentlig analys av förutsättningarna för att lyckas.

 

Tre råd på vägen mot eget företag

1. Fokusera på det unika. Varför ska kunden köpa av just dig? Genom att formulera företagets så kallade USP, Unique Selling Point, får du fram vad det är som gör att din idé sticker ut från alla andra. Det är genom att vaska fram det unika som du kan bygga vidare och hitta strategier för att sticka ut på marknaden.

2. Gör en ordentlig analys av dina konkurrenter. Vilka är de? Var finns de och hur arbetar de? Bli medveten om deras styrkor men fokusera framför allt på deras svagheter och se hur du kan använda dig av det i din marknads- och säljstrategi.

3. Var positiv – och realistisk. Entusiasmen är ofta stor hos de som har hittat ”sin idé” och som är på gång att starta upp något eget. Surfa på den vågen men kom ihåg att vara realistisk. Börja med att beräkna vilka kostnader företaget kommer att ha och räkna sedan på hur intäkterna behöver se ut. Kommer företaget att bära sig? När blir det lönsamt?

När du lyfter blicken för en omvärldsanalys ger det dig en stabilare grund att stå på när du ska starta eget företag. Kanske också en insikt om nödvändigheten att tidigt i processen ta fram en budget och strategi för din marknadsföring. När du har allt detta på plats är det dags att gå vidare och börja synas och ta plats på marknaden!

 

"Vår gästbloggare Jenny Sörling driver S kommunikation. Jennys devis är att kommunikation inte handlar om att nå ut – utan om att nå in. Genom att se och använda kommunikation som ett strategiskt verkyg kan såväl resultat som organisationer och människor utvecklas.”


Argonova Systems hjälper dig som ska starta företag

Vi har genom åren hjälpt många som startar företag med Logotyp, Grafisk profil och Hemsida.

Om din affärsidé är webbaserad eller att webben ingår som en viktig kanal för dig att lyckas med din satsning vill vi gärna att du tar en kontakt för ett första möte där vi berättar hur vi kan hjälpa dig med en webbstrategi för just din verksamhet. Argonova Systems hjälper företag att lyckas på nätet!

 

 

Taggar: Entreprenörskap, Nyföretagare, Starta eget
Publicerat: 15 september 2014