En del som startar eget eller är småföretagare pratar ibland att de inte sysslar med marknadsföring. Att det går bra med egna kontakter. När man lyssnar lite mer kan det dels vara en argumentering för att bli av med säljare eller kanske man tänker på köpta reklamytor. Men egentligen så gör man ju sig själv en björntjänst om man inte tänker igenom vilken marknadsföring som kan vara relevanta trots att man bara har en mindre budget.

Jobbar man i ett litet företag gör man klokt i att hålla hårt i slantarna. Här kommer några tips på hur du kan tänka när du jobbar med en liten budget eller är i start-up fas.

1. Bra innehåll är alltid efterfrågat! 

Att skapa innehåll anpassat till din målgrupp är ett effektivt sätt att visa att du är kunnig och generös med kunskap. Om du inte känner för att skriva själv, kolla om det finns någon som känner bland dina kollegor, som kanske kan skriva något inlägg i veckan på er webbplats. Kom ihåg, huvudsaken är att det du publicerar tillför ett värde eller svarar på en fråga som din målgrupp kan ha.

2. Sprid visitkort.

Det finns de som säger att visitkorten har spelat ut sin roll, men det är inte helt säkert. Visst, människor du träffar kan troligtvis få tag i dina uppgifter på andra sätt, och till exempel kontakta dig via sociala medier. Men med ett snyggt och professionellt visitkort som sticker ut kan du fortfarande lämna ett avtryck hos den du möter.

3. Jobba i nätverk, själva har vi varit medlemmar i BNI senaste 10 åren.

Det tjusiga med nätverk är ju att det bygger på gemenskap där man stöttar varandra och skapar förtroende. Om det dessutom är ett nätverk där man konkret skapar affärsmöjligheter är ju det att bra sätt att bygga en plattform för sin verksamhet. BNI är ett sådant nätverk.

4. Marknadsför dig via e-post. 

Marknadsföring via e-post är fortfarande väldigt effektivt. Bygg upp din adresslista med tiden, erbjud de som besöker din sajt att börja prenumerera på ert nyhetsbrev. Varva erbjudanden med kunskap och nyttig information som är intressant för din målgrupp. Kombinera punkt 1 och du ökar kraften i det innehåll du publicerar på hemsidan. 

E-postmarkandsföring

5. Nyttja dina bästa reklampelare – Nöjda kunder.

Kunderna/användarna och alla som redan älskar din tjänst är din nyckel framåt. Kan du underlätta för dem att sprida ditt företag? Jobba hårt, håll dina åtaganden och uppfyll förväntningarna med nöjda kunder blir hela livet som mycket roligare! Och orderboken välfylld!

6. Gerillamarknadsföring. 

Finns inte pengarna får man skruva upp fantasin. Vad skulle din målgrupp få upp ögonen för? Satsa på att vara underhållande och sticka ut. Kanske kan en fyndigt formulerad lapp på ICAs anslagstavla vara ett utmärkt första steg? Det kan vara dyrt att ställa ut på mässa, så testa att gå som besökare och sök tillfälle att etablera nya kontakter.

7. Nätverka på sociala medier.

LinkedIn är en av de plattformar som är perfekt lämpad för nätverkande. LinkedIn har över 40 millioner användare spritt över 200 länder. Här kan du ta kontakt med potentiella kunder, partners och kollegor. Och givetvis låt innehållet på hemsidan och i e-postutskicket också spridas på Facebook.

8. Skapa videos – dela med dig av ditt kunnande, det ligger i tiden. 

Att skapa videos behöver inte vara speciellt svårt. Grundläggande, gör en storyboard, ställ in belysning och ljud. Och se till att ta några provfilmningar för att se till att allt fungerar. Som allt arbete med innehållsmarknadsföring, huvudsaken är att du skapar ett värde eller tillför något som din målgrupp behöver.

9. Skapa Call-to-Actions som får mottagaren att agera.

Att använda CTAs (Call to Actions) är ett jättebra sätt att uppmana dina kunder till att just genomföra de saker som du vill att de ska göra när de ser din annons eller hemsida. Köp nu, läs mer, bli medlem är några exempel på vanliga CTAs. Vissa konsumenter blir avskräckta av en ”Köp nu”-knapp och behöver en snällare variant som ”Läs mer” för att våga klicka sig vidare.

10. Skaffa Google Analytics.

Ett smart drag är att koppla Google Analytics till din webbplats. Då kan du följa framstegen du gör inom marknadsföringsarbetet och även hitta förbättringar som ger ännu bättre resultat. På Google Analytics ser du till exempel hur trafiken från Google, sociala medier eller nyhetsbrev går till din webbplats.

Slutsats: 

Nu har du fått några sätt du kan testa. Det krävs en investering av tid men har du inte fullt upp idag så kan det vara ett ypperligt sätt att skaffa nya kunder på. Som vanligt finns det inga genvägar, inte heller när det gäller marknadsföring. Testa dig fram, mät dina resultat och prova nya sätt. Och du, glöm inte bort att ha roligt under resans gång. Fira dina framgångar. Vi håller på dig!  

Taggar: Webbstrategi, Entreprenörskap, Nyföretagare, Facebook, Starta eget
Publicerat: 10 december 2018