Så kom då uppdateringen idag med ändring av Googles algoritm för sökningar som görs från mobila enheter. De webbplatser som inte funkar bra på mobila enheter straffas med en lägre ranking i sökresultatet när man gör sökningen på en mobil och får därmed ett minskat trafikflöde.

Om er webbplats inte redan är mobilanpassad är det alltså hög tid att se över den, E-handelsbarometern talar om att endast cirka 35-40% av alla sajter med e-handel är mobilanpassade på ett bra sätt. Ett bra läge att skapa en konkurrensfördel!

Vi testade vår senaste release på e-handel almzakböcker som endast säljer en produkt om rysk spionverksamhet och den fick godkänt, det var ju skönt. I princip samtliga våra produktioner sedan hösten 2013 har utförts med responsiv design.

Läs mer om e-handel med responsiv mobilvänlig design.

Testa din sajt på Googles mobilvänlighetstest här.

Mobilegeddon?

Bla CNN diskuterar begreppet Mobilegeddon och drar några slutsatser som är värda att lyfta:
1. Så här långt verkar i första hand sökningar på smartphones påverkas, läsplattor tycks inte påverkas.

2. Testa din sajt för att få tips på vilka justeringar som behövs och genomför dessa direkt, se ovan länk till Googles mobilvänlighetstest.

3. En självklarhet är ju att förändringar av algoritmerna kan medföra tråkiga förändringar av resultatet, dvs du och jag kan höra till de som drabbas. Det är alltså angeläget att nu göra en åtgärd.

4. Man spekulerar i att genomslaget kommer direkt med en stor förändring för den enskilda sajten men att inte hela sökresultatet påverkas samtidigt. Använd Google Analytics för att bevaka utvecklingen för just din sajt.

5. Fortfarande är inte detta en förändring av hela algoritmen, det finns ju en mängd andra faktorer som påverkar hur din sajt placeras så även sajter som inte är mobilvänliga kan fortfarande ranka högt.

Som ses av bilden intill är argonova.se mobilvänlig, anges med "mobilvänlig sida" i resultatet. Även om inte argonovabloggen.se är mobilvänlig placerar den sig före visiondesk.nu som har etiketten "mobilvänlig sida".

Slutsats:

Uppmaningen är enkel och tydlig, nu är det dags att du uppdaterar din hemsida så den blir mobilvänlig med responsiv design.

Som ytterligare reflektion kan man se hur Google löpande kommer med större uppdateringar av sina algoritmer, kommer du ihåg några av de senaste förändringarna:
Penguin – Minskad betydelse av länkar från länkfarmar och andra stora sajter med omfattande länksystem.
Panda – Uppdaterat och unikt innehåll som direkt tillför ett värde för besökaren premieras och rankas högre.
Hummingbird – Ökad semantisk funktion för att kunna presentera ett sökresultat som motsvarar vad personen förmodas vilja.

Publicerad av:

David Hyltse
Jobbar med försäljning, webbprojekt, webbstrategi och internetmarknadsföring sedan 2003.
Argonova Systems skapar kundnytta på Internet!


Taggar: Smartphone, Trender, Google, E-handel
Publicerat: 21 april 2015