Denna gång skriver vår gästbloggare Marcus Schoenherr om säljande produktbilder för e-handel.

Med mina 20+ år som professionell fotograf har jag lärt mig några tricks att följa när det gäller produktfotografering. Det är enkelt att inse att bra produktbilder säljer, så har det varit i långa tider för kataloger och tryckt media. Nu på senare tid läggs ett ökat fokus på produkterbilderna för e-handel, det ligger ju i detaljerna.

Här har jag samlat några tips samt en del förslag som kanske mest är hur jag själv vill ha det.

 

5 tips för säljande produktbilder!

1. Om jag vore kunden så skulle jag t.ex vilja se flera olika vinklar av produkten och även närbilder. 

2. För att höja känslan på produkten så kan fotografen använda rekvisita t.ex. en blomma, sand och även ibland vatten. Det beror förstås på produkten och ska även funka med hemsidans attityd och webbdesign.

3. När det gäller färg på bakgrund så är det många som väljer vit bakgrund. Det har varit rätt så standard senaste tiden.  Jag kan tycka att det kan bli lite tråkigt eftersom det inte ger något djup i bilden.  Man kan pryda bilden så blir det en starkare känsla helt enkelt. 

4. En sak är viktigt och det är att vara konsekvent med bakgrund, storlek och belysning.  Så inte en bild har grå bakgrund och en annan bild har vit bakgrund.  Det blir rörigt att titta på. 

5. En annan sak att tänka på är att spara bilden i en relativ låg upplösning för att det ska gå snabbt att ladda bilden.  Kunden kommer inte vilja vänta många sekunder på att nästa bild ska synas eller förstoras. Det funkar inte med dagens kunder, då går de vidare till en annan sajt. 

 

Proffsiga bilder kräver både utrustning och kompetens!

Jag föredrar att använda en DSLR (Digital spegelreflexkamera) och inget annat. Denna kameratyp ger den flexibilitet som behövs. Men det spelar ingen roll hur bra kamera man har om man inte har förståelse för ljussättning. Här behövs utrustning så man fullt ut kan hantera belysningen, vad som ska reflekteras, var skuggan ska ligga eller om det inte ska vara några skuggor alls. 

För att illustrera visar jag bilder på en vinflaska

Denna bild fick jag bakljuset upp men det är väldigt ojämn belysning. Det är aldeles för mycket blixt på den högra sidan och sedan ser vi tydligt igenom flaskan var bordskanten är. Ettiken är också ojämn.

Denna bild saknar ljuset i flaskan. Det är vitt vin och det måste synas att det är vitt och det ska se fräscht och gott ut. Vi får något konstigt ljusgrön reflex på högra sidan. Sedan ser vi även den vita bordet som speglar sig i nacken av flaskan.

 

Nu börjar det likna något men fortfarande är det för slarvigt. Här ser vi en vit reflektor på den vänstra sida och högra sidan är fortfarande dåligt belyst.

Denna bild så ser vi alldeles för mycket i rummet. Inget bra alls!

 

Här har jag redan säkerställt bakgrund exponering och en del övrigt. Men fortfarande ser man den stora skillnaden mellan en fint belyst produkt och den andra som har en mycket slarvig belysning. Det är enkelt att se vad som säljer.

 

 

Slutsats:

Jag har aldrig sett någon siffra i procent vad bra produktbilder skapar för ökad försäljning för e-handel, men det skulle inte förvåna mig om det rör sig om tvåsiffriga tal.

Jag ser ofta marknadsmaterial där bilder är slarvigt fotade och jag undrar varför kunden accepterar detta? 2015 bör en webbstrategi för e-handel inkludera bra och säljande produktbilder!

 

Your choice my passion!
Marcus Schoenherr
www.fotografmarcus.com

Jag jobbar regelbundet med produktfoto för e-handel. För mig är kundservice avgörande när det gäller leveranstid och struktur på bilder och produkter för att jag ska känna mig nöjd med det slutresultat jag lämnar ifrån mig. Kontakta mig eller besök min studio om jag kan stå till tjänst med att fotografera era produkter.

Taggar:
Publicerat: 7 april 2015