Idag föregås mer än 80% av alla beslut om leverantör av en sökning på Google. Argonova Systems rekommenderar alltid Sökmotoroptimering, som en naturlig del i företagets webbstrategi med målet att nå ut till nya kunder och en ökad försäljning via webbplatsen. Vi har erbjudit SEO till våra kunder sedan 2004.

Nu har vi uppdaterat vår SEO-Guide, mycket har hänt sedan vi tog fram den första gången för cirka 10 år sedan 2008. Samtidigt ska sägas att grunderna ändå är de samma nu som 2008 men så hade ju Google redan då mer än 10 år som sökmotor!

Sökmotoroptimering & SEO-Guide

SEO-Guide


Så vad har hänt senaste 10 åren inom SEO?
Ofta talas ju om Googles ständiga uppdateringar med Penguin, Panda o Hummingbird, men de lanserades ju faktiskt ursprungligen åren 2011 – 2013. För det grundläggande SEO-arbetet skiljer inte mycket, bra eget uppdaterat innehåll och starka inlänkar är fortfarande receptet på en lyckad sökmotoroptimering. Men det är klart, när det börjar bli mer kvalificerat så är det ju en del saker som kräver lite mer jämfört med 2008, tex måste man ju ha sin sajt mobilanpassad, med SSL-certifikat och bra svarstider.

• Panda – Den algoritm i Goolge som styr allt som har med reglerna för On-Page SEO att göra. Med On-Page SEO menas det som du utför på din hemsida vad gäller relevans, kvalitet och unik information.
• Penguin – Här handlar det om en algoritm som styr delarna inom SEO som har med Off-Page SEO att göra. Inom området Off-Page SEO räknas det externa arbetet för att nå höga resultat i sökresultaten såsom länkbygge, satellitsidor, marknadsföring via artiklar och texter samt social media.
• Hummingbird – Denna algoritm har utvecklats och är idag själva kärnan i Google. Hummingbird styr de sökningar som utförs på nätet och som förstår vad som menas med dessa, vilket gör att Google kan placera din sida på en viss plats i sökresultaten.

Ha eget unikt innehåll - Undvik duplicerat innehåll
Google Panda lade grunden för att minska acceptansen av duplicerat innehåll på domäner och subdomäner. Med Penguin är det glasklart att duplicerat innehåll sållas bort i sökresultaten.

Det har också skett andra förändringar, tex försvann begreppet Pagerank för några år sedan

Läs mer i vår uppdaterade SEO-Guide
Vår guide tar det från början med målet att hålla det enkelt, men samtidigt vill vi få med så mycket som möjligt av det vi själva tillämpar för våra kunder och som visat sig funka bra med den erfarenhet vi har av SEO-arbete sedan 2004.

Internetmarknadsföring – Mer än bara SEO
I diskussioner blir det ofta en polarisering där man tar ställning för och emot olika kanaler för marknadsföring, men utan tvekan så är verkligheten att det lönar sig att synas i flera olika sammanhang, tex:
- En mer heltäckande webbnärvaro med Adwords, sociala medier, Nyhetsbrev osv
- Och det räcker ju inte att de besöker webbplatsen, de måste ju också hitta ett innehåll som tillför ett värde.
- Och förresten, de flesta affärer görs ju fortfarande offline, IRL.

Slutsats: Sökmotoroptimering är värt att satsa på!
SEO handlar om ökad synlighet på sökmotorerna och mer trafik till er webbplats. I jämförelse med andra marknadsföringsinsatser visar erfarenheten att sökmotoroptimering är bland de mest kostnadseffektiva alternativen.

Ladda ner vår guide så hjälper vi dig komma igång och utveckla din webbsatsning.

Och ta gärna en kontakt så berättar vi mer hur vi kan hjälpa så din hemsida bidrar till en ökad försäljning och fler kunder!

Publicerad av:
David Hyltse
Jobbar med försäljning, webbprojekt, webbstrategi och internetmarknadsföring sedan 2003.
Argonova Systems skapar kundnytta på Internet!  

Taggar: SEO, Google
Publicerat: 6 augusti 2017