Här berättar vi om vad som ingår i ett uppdrag för sökmotoroptimering och hur vi arbetar. I våra kundmöten märker vi att många har en hyfsad uppfattning om sökmotoroptimering och vid en hel del tillfällen uttrycker man en tydlig målsättning att vilja veta mer. Man kanske står i begrepp att köpa tjänsten sökmotoroptimering och vill därför förstå vad man köper. I denna artikel tar vi därför upp några grundläggande moment som ingår när vi hjälper våra kunder med sökmotoroptimering.


Grundläggande delar i en sökmotoroptimering

- Att sökorden är med i H1-rubriker på hemsidan.
- Det behöver finnas en unik Title på varje undersida med sökorden tidigt i frasen på max 60-70 tecken.
- Sökord och synonymer bör förekomma naturligt i texten på sidan och i Meta-description.

Om det gäller lite fler sökord eller högre konkurrens

- En strategi för fördelning av sökorden så du får bra landningssidor, oftast är det svårt att ha mer än 4-6 sökord / landningssida.
- Internlänkning med bra länktexter på din webbplats.
- Säkerställer att du om möjligt har 300 – 500 ord på varje sida.
- Hjälper dig uppdatera din webbplats regelbundet så den hålls levande.

Länkar från andra webbplaster in till er hemsida behövs alltid

- I korthet innebär det att vi jobbar med en länkstrategi för externa länkar från andra webbplatser in till din hemsida där sökorden finns med i länktexten på ett varierat sätt. Här värderar vi extra att länka från relevanta och etablerade webbplatser.
- Dessa länkar från andra webbplatser fungerar lite som en röst som markerar att din webbplats är relevant att visa högt upp i Googles organiska resultatlista.

Moment som också kan ingå i en sökmotoroptimering

- En sitemap och vi skickar även in en sådan till Google.
- Alt-tag för bilder.
- Använder sidfoten för text + länkar, har dock fått ett begränsat värde på senare år.
- Skapar stödsajter för att få en bra länkprofil på utvalda sökord eller sökordsgrupper.

Sökmotoroptimering från Argonova = Tryggt & Lönsamt!

Denna genomgång förklarar grunderna i våra arbetsmetoder när vi hjälper våra kunder synas bättre på Google. På det viset kan du känna en ökad trygghet som kund och samtidigt få en insikt i vad vi faktiskt gör.

Generellt kommer 70-80% av besökarna till en webbplats via en sökning på en sökmotor, det gör det lätt att inse vikten av att synas på bra och högt upp på Google. Vår rekommendation är att man alltid i samband med produktion av hemsida bör ställa frågan vilka resurser som bör avsättas för marknadsföring så den får trafik. Erfarenhetsmässigt är sökmotoroptimering oftast det mest kostnadseffektiva sättet att öka besöksvolymen till din hemsida.

Taggar: Argonova, Webbstrategi, SEO, Google
Publicerat: 9 juni 2014