Satsa på m-handel

Satsa på m-handel

22 februari 2013

Antalet sålda smartphones och surfplattor ökar stadigt. I december 2012 såldes fler surfplattor än datorer i Sverige och som en naturlig följd av det beräknas m-handeln (mobila e-handeln) öka kraftigt under 2013. Det innebär att det är dags att se över kraven som ställs på webben och de mobila plattformarna.

Dagens användare förväntar sig en komplett upplevelse oavsett via vilken enhet de besöker en webbplats. Sajter som är läsvänliga oavsett om besökaren använder dator, surfplatta eller mobil ökar i popularitet.

Surfplattorna och smartphones har ändrat våra shoppingvanor på nätet och ett så kallat ”multi-screening-beteende” blir allt vanligare. Konsumenterna använder sin smartphone för att samla fakta och jämföra priser. Själva köpet sker ofta senare på en annan plattform. Det ökar behovet av att kunna synkronisera sina aktiviteter mellan olika plattformar för att ge konsumenten en smidig upplevelse.

M-handeln minskar även avståndet mellan e-handeln och den fysiska butiken. Företagen kan belöna sina kunder med rabattkuponger och erbjudanden om de använder check-in-applikationer som till exempel Foursquare och Facebook. Kunderna kan även använda sina sociala nätverk för att få stöd, tips och rekommendationer i köpsituationen.

Handlare som inte anpassar sina sajter för m-handel riskerar att tappa i försäljning och skada relationen till sina kunder. Tyvärr uppfyller dagens e-handlar sällan mobilanvändarnas förväntningar, trots att de är en viktig kundgrupp som anses vara köpstarka och gärna spenderar sina pengar.

De handlare som vill vara med på tåget måste ligga steget före och föreställa sig vilka krav konsumenterna kommer ha i framtiden. För att klara omställningen måste de förbättra sina produkter och tjänster på de mobila plattformarna. De återförsäljare som tänker bortse från sina mobila besökare gör det på egen risk.

Taggar: Smartphone, Surfplatta, M-handel
Publicerat: 21 februari 2013

Liknande blogginlägg

  • Webbtrender inom webbstrategi 2014

    De senaste åren har det ökade användandet av surfplattor, smartphones och datorer med olika skärmstorlekar haft stor effekt på webbens utveckling och hur vi använder den. Det är inte bara skärmstorlekarna som påverkar utvecklingen utan också det faktum att vi blivit mer mobila i vårt [...]

  • Responsiv webdesign

    Responsiv webbdesign är en teknik för att bygga webbsidor som fungerar oavsett om man besöker sidan via dator, mobil eller surfplatta. Den främsta fördelen med en responsiv hemsida är att den anpassar användarupplevelsen till kundens förutsättningar.   Allt fler använder idag mobila enheter [...]

  • Starta eget - hur ska jag marknadsföra mitt varumärke?

    Alla små och medelstora företagare står alltid inför frågan: Hur ska jag marknadsföra mitt varumärke? Vilka kanaler passar just min verksamhet? För att göra en lång historia ännu längre kan vi hänvisa till mängder av tjocka böcker och artiklar i ämnet. Men vi har [...]

  • E-handel 2018 - Vad bör man tänka på för att lyckas?

    Under 2017 ökade e-handeln med 16% jämfört med tidigare enligt en rapport från e-handelsbarometern. Om e-handeln fortsätter att öka på samma sätt som den hittills har gjort kommer e-handeln fördubblats om fem år. Idag kan man köpa allt ifrån mat till bilar på nätet och i [...]

  • Skriv för responsiv webb

    Storleken på skärmen påverkar läsarnas läsmönster och för att få texter att fungera på responsiva sidor krävs att man ännu striktare följer de rekommendationer som gäller vid traditionellt webbskrivande. Börja med det viktigaste Inled alltid dina texter med det [...]

Intresserad? Eller har du några frågor om vårt erbjudande?

Ring oss på 033 - 20 75 00.

Eller fyll i formuläret nedan så kontaktar vi dig!

Integritetspolicy