Blogg om webb, design och marknadsföring - Argonova Systems Webbyrå / Reklambyrå i Borås
SEO / Sökmotoroptimering

Hur lyckas man med marknadsföring när alla är trötta på reklam?

Hur lyckas man med marknadsföring när alla är trötta på reklam?
Reklamtrötthet ökar oroväckande snabbt kan man läsa som rubrik på svd.se. Till och med de som skapar reklamen är reklamtrötta enligt Resumé.se. 59 procent är negativa till reklam till stor del beroende på mängden och brist på måttfullhet i spelreklam enligt Sveriges [...]

BERT – Hur lyckas man med webbstrategi när Google ändrar spelplanen?

BERT – Hur lyckas man med webbstrategi när Google ändrar spelplanen?
Att Google återigen gör större uppdateringar i algoritmerna som påverkar hur webbplatser rankas på olika sökfraser är inte oväntat. I det här blogginlägget ser vi på den senaste uppdateringen BERT och så ställer vi frågan – Vilka mönster kan man se i de [...]

Hur kan man förbereda sig inför årets julhandel?

Hur kan man förbereda sig inför årets julhandel?
Julhandeln på nätet slog alla rekord förra året! Hela 17 % ökning mellan åren 2017 och 2018 visar att intresset för att handla julklappar på nätet är stort. Anledningen till att näthandeln lyckades så bra har stora likheter med hur en idrottsman laddar för en viktig [...]

Varför bör sökmotoroptimering (SEO) ingå när man tar fram ny hemsida?

Varför bör sökmotoroptimering (SEO) ingå när man tar fram ny hemsida?
Idag föregås mer än 80% av alla köpbeslut av en sökning på Google. Med SEO får du fler besökare – och fler besökare = fler kunder. Enkelt och logiskt! Sett ur det perspektivet är nog frågan egentligen inte så mycket om sökmotoroptimering ska ingå eller inte [...].

SEO-Trender – Sökmotoroptimering som funkar ihop med Googles Rankbrain

SEO-Trender – Sökmotoroptimering som funkar ihop med Googles Rankbrain
Man får ta det som ett faktum att för de flesta så ger god synlighet på Google en ökad möjlighet till fler kunder och orders! Så när det nu pratas om ett nytt landskap för sökmotoroptimering gör vi här en trendspaning inom SEO med fokus på Googles AI begåvade algoritm [...]

Argonova - Nu tar vi nästa steg framåt

Argonova - Nu tar vi nästa steg framåt
Som vi berättat, breddade vi 2017 vår verksamhet genom att Joakim Bremholt klev in som majoritetsägare i reklambyrån André med Vänner i Varberg och nu före sommaren 2018 kom hela Teamwork reklambyrå i Borås över till oss på Argonova Systems. Samlade krafter till nytta för [...]

Synas på Google - 10 vanliga SEO-missar du vill undvika!

Synas på Google - 10 vanliga SEO-missar du vill undvika!
Att synas på Google har blivit en grundläggande del för de flesta som vill marknadsföra sin verksamhet med målet att få nya kunder och orders. Sedan ganska så många år pratar man om att cirka 80% av alla beslut om leverantör föregås av en sökning på Google. Att aktivt [...]

Lyckas med ditt webbprojekt - Gör hemläxan först!

Lyckas med ditt webbprojekt - Gör hemläxan först!
Att lyckas med ett webbprojekt är inte alltid så enkelt som man tror. Redan före upphandlingen är det viktiga moment som behöver falla på plats. I detta blogginlägg tar vi upp tre områden som är viktiga inför ett webbprojekt. (Sedan tidigare har vi bra tips hur man lyckas med genomförande [...]

Webbtrender 2018 - 5 saker som gör din webbsida modern

Webbtrender 2018 - 5 saker som gör din webbsida modern
2018 har börjat med stormsteg och med ett nytt år kommer också nya webbtrender. Digitala medier och webbdesign dominerar mer och mer i vårt samhälle, vilket kanske inte kommer som en överraskning för de flesta.  Något som däremot kan komma som en överraskning är hur webbdesigners [...]

Webbstrategi - KPIer hjälper dig att mäta, utvecklas och lyckas på nätet!

Webbstrategi - KPIer hjälper dig att mäta, utvecklas och lyckas på nätet!
Man hör ofta att det talas om hur man med en digital strategi kan lyckas på nätet. I samma andetag knyter man ofta lyckade satsningar på nätet till att de är mätbara och därmed enkla att besluta om. Detta är utan tvivel sant, det finns stora fördelar med marknadsföring på nätet, [...]

ABC för webbpublicering - Best practices så andra läser det du skriver

ABC för webbpublicering - Best practices så andra läser det du skriver
I detta blogginlägg tar vi upp sex områden som man bör kvalitetssäkra när man jobbar med webbpublicering. Är väl inte en komplett genomgång, men ändå en sammanställning av best practices för god läsbarhet och bra textlayout. Med mer än 10 år i branschen är det [...]

Sökmotoroptimering - Nu har vi uppdaterat vår SEO-Guide!

Sökmotoroptimering - Nu har vi uppdaterat vår SEO-Guide!
Idag föregås mer än 80% av alla beslut om leverantör av en sökning på Google. Argonova Systems rekommenderar alltid Sökmotoroptimering, som en naturlig del i företagets webbstrategi med målet att nå ut till nya kunder och en ökad försäljning via webbplatsen. Vi har erbjudit SEO [...]

Effektiv säljstart efter semestern – 6 Tips för din webb!

Effektiv säljstart efter semestern – 6 Tips för din webb!
Äntligen! Augusti är här så nu går säljstarten för en av årets viktigaste säljmånader! Det gäller att du snabbt sätter igång och göra hyfsat rätt saker, och där är webben en viktig komponent. Men de flesta har uppstartsproblematik och kommer inte riktigt ur [...]

Digital strategi - 5 Trender på Google att ha koll på!

Digital strategi - 5 Trender på Google att ha koll på!
Senaste månaderna har vikten av att ha en digital strategi aktualiserats. Google kör en öppen kurs inom digital strategi på flera orter och i media kan man läsa om hur man blir omkörd och frånåkt om man inte har en digital strategi. Undersökningar talar om att 40 - 50% av alla företag saknar [...]

1. Mobilanpassningar får ökad betydelse för placeringen på Google.

1. Mobilanpassningar får ökad betydelse för placeringen på Google.
Som första trendspaning i vår serie med fem blogginlägg vill vi återigen lyfta behovet av att ha en mobilvänlig webbplats för att lyckas på Google. I april 2015 kom en stor förändring, och nu talas om ytterligare justeringar nu i maj 2016. Vad vi kunnat analysera har nog trots allt detta [...]

2. Utseendet på Googles söksida - Layout, adwords, bilder och strukturerade data

2. Utseendet på Googles söksida - Layout, adwords, bilder och strukturerade data
Ska man tala om trender på Google är nog detta den svåraste att hantera för många av våra kunder. Mycket av layout och utseende på Google har förändrats på senare tid. Några features att lägga märke till: - För några år sedan kom Google Places som visar [...]

3. SEO strategier som hjälper dig lyckas på Google

3. SEO strategier som hjälper dig lyckas på Google
  Som nämnts tidigare så funkar fortfarande de traditionella SEO-teknikerna, men många gånger behöver man hitta nya vägar att få en bra synlighet. Några av de mer framgångsrika strategierna på senare år handlar om Branding, Content Marketing, länkar och att öka [...]

4. Bemästra Google Analytics & Search console och för vem är Big data intressant?

4. Bemästra Google Analytics & Search console och för vem är Big data intressant?
Att lyckas med webbanalys är ett område som kräver en hel del tålamod och uthållighet, men här finns trender man bör försöka fånga upp. Verktygen finns där, men många undrar hur de funkar och hur data ska tolkas. Som en av våra kunder uttryckte det: ”När jag [...]

5. Tekniska detaljer som påverkar sökresultatet på Google

5. Tekniska detaljer som påverkar sökresultatet på Google
På detaljnivå händer förstås saker hela tiden, här kommer några saker att uppmärksamma nu på senare tid. - Sedan många år, håll koll på dina HTML-element. Säkerställ att endast en H1-tagg genereras per sida, att ALT- attribut finns på bilder, att unika [...]

Webbtrender 2016 – 5 tips som hjälper dig ligga i framkant!

Webbtrender 2016 – 5 tips som hjälper dig ligga i framkant!
Inför ett nytt år är det alltid spännande att fundera över vilka trender som kommer dominera och påverka. Baserat på vad vi märker bland våra egna kunder och när vi tar en titt både i Sverige och USA så har vi här satt ihop en lista på webbtrender som vi menar har [...]

Inför 2016 gör vi en större versions­uppgradering av vårt CMS.

Inför 2016 gör vi en större versions­uppgradering av vårt CMS.
Den senaste stora uppgradering av vår administration gjordes 2013 i samband med att stöd för responsiv design byggdes in. Under åren görs givetvis löpande mindre uppdateringar och moduler byggs ut med fler funktioner. Sedan första release av Aroma 2005 har vi nu genomfört ungefär 600 - 700 webbprojekt [...]

En Digital Strategi – Skapar värde för mindre verksamheter.

Mycket skrivs och pratas om digitala strategier och hur man lyckas på webben. Det som hörs och syns gäller oftast för större verksamheter med en omfattande budget för marknadsföring. Men i det här inlägget vill vi berätta lite om hur man kan skapa en digital strategi för mindre verksamheter [...]

Mobilvänliga webbplatser får nu en fördel på Google

Så kom då uppdateringen idag med ändring av Googles algoritm för sökningar som görs från mobila enheter. De webbplatser som inte funkar bra på mobila enheter straffas med en lägre ranking i sökresultatet när man gör sökningen på en mobil och får därmed ett [...]

Hur kan man lyckas med sökmotoroptimering för e-handel?

På e-handel har man ofta frågor om hur man kan synas bra i Google. Grunden för att lyckas på nättet är sökmotoroptimering. Sökmotoroptimering är inte alls svårt och man kan absolut göra jobbet själv eller anlitar en proffsig webbyrå istället att skjuta jobbet enkelt [...]

Argonova Systems 10 år!

Från traditionell systemutveckling till komplett leverantör av webblösningar och reklambyråtjänster. Ambitionen att förena kompetensen från traditionell systemutveckling, kostnadseffektiva lösningar med användarvänlighet och god design har visat sig vara ett framgångsrikt recept för [...]

Låt oss guida dig!

Under sommaren har vi uppdaterat och snyggat till våra populära guider – hemsidesguiden, logotypguiden samt e-handelsguiden. Vi har även kompletterat med två nya guider, en för dig som vill veta mer om SEO (sökmotoroptimering) och en för dig som behöver råd vid val av betallösning i din [...]

Inbound Marketing – Vinnande marknadsföring!

Inbound Marketing är ett helhetstänk eller koncept för framgångsrik marknadsföring på internet med målet att attrahera besökare att ta initiativ till kontakt. Traditionell marknadsföring handlar om att söka upp kunden och presentera sina varor och tjänster och då [...]

5 knep som ger dig svartbälte i rubriksättning

5 knep som ger dig svartbälte i rubriksättning
Bra rubriksättning är viktigt så besökaren klickar på rubriken, läser mer och stannar kvar på webbplatsen. Utgångspunkten för webben är nätet som binder ihop information och skapar en helhet. Självklart är då länktexten eller rubriken mycket viktig för att [...]

Sökmotoroptimeringens A-B-C

Sökmotoroptimeringens A-B-C
Här berättar vi om vad som ingår i ett uppdrag för sökmotoroptimering och hur vi arbetar. I våra kundmöten märker vi att många har en hyfsad uppfattning om sökmotoroptimering och vid en hel del tillfällen uttrycker man en tydlig målsättning att vilja veta mer. Man kanske [...]

Digital marknadsföring

Digital marknadsföring
Idag är det konsumenten som i allt högre grad bestämmer var, när och hur de vill konsumera. Det gör att man som företag måste ändra sina inköp av reklam och tänka nytt och ofta tänka mer digitalt. E-handel är fortfarande en relativt ny kanal och många är oerfarna av inköp [...]

8 knep för bättre webbtexter

Att skriva för webben skiljer sig mot att skriva för tryckt media. Det är viktigt att tänka på vilka ord man använder, hur man uttrycker sig och hur man jobbar med länkar. Givetvis beror allt på vad målet är med texten, är det en blogg som ska driva trafik? en webbshop som ska sälja [...]

Webbtrender inom webbstrategi 2014

De senaste åren har det ökade användandet av surfplattor, smartphones och datorer med olika skärmstorlekar haft stor effekt på webbens utveckling och hur vi använder den. Det är inte bara skärmstorlekarna som påverkar utvecklingen utan också det faktum att vi blivit mer mobila i vårt [...]

Analysera din webbsatsning - med Google Analytics

Så, du har lanserat din webbsatsning? Visst vill man veta lite vad som händer på sidan. Ett kraftfullt verktyg för detta är Google Analytics. Genom en liten spårningskod så kan Analytics spåra beteenden och hjälpa dig att analysera din webbsatsning.  Med Google Analytics kan du se hur [...]

Hur använder dina kunder sökmotorerna?

Ditt företag når fler kunder om du ligger högt på sökmotorerna och då speciellt på Google, som är den största sökmotorn idag. Så vad ska du tänka på när du ska sökmotoroptimera din sida? Vilka ord söker dina kunder med och hur vet du vilka ord som fungerar [...]

SEO / Sökordsmarknadsföring / Sökordsmarknadsföring

Sökordsmarknadsföring är den snabbast växande delen av mediekakan i Sverige idag, och har bara i år ökat med nästan 30%. Företagen inser mer och mer att det är ett kostnadseffektivt sätt att marknadsföra sig på.  Det finns så klart olika sätt att göra detta [...]

Google Penguin – Vilka krav ställer det på er webbstrategi?

Google Penguin har gjort att många sajter tappat sina placeringar. Vid Googles uppdatering Panda straffades sajter med spammigt innehåll, nu kan du bli straffad för bland annat värdet på dina länkar. Ryktet säger att värdet av inlänkar kan minska med Penguin om de kommer från en, enligt Google, [...]

Sökmotoroptimering för e-handel

Att få nya kunder till sin e-handel är av allra största vikt. Kan man hittas i sökmotorerna är det väldigt positivt, så att tänka på sökmotoroptimering (SEO) är ett enkelt tips. Givetvis kan man anlita någon som är expert på området, men det finns en del [...]

Google Panda – Hur påverkas din webbstrategi av Googles senaste uppdatering?

Med jämna intervaller gör Google större uppdateringar på sina algoritmer för ranking av webbplatser. Det är dessa algoritmer som värderar i vilken ordning olika webbplaster ska listas på för ett givet sökord. Ska argonova.se ligga på första sidan eller andra sidan för [...]

Vilka sökord ska jag sökmotoroptimera?

Många gånger är beslutet att ha sökmotoroptimering för sin hemsida självklart, men vilka sökord man ska jobba med är ofta betydligt svårare att besluta om. Det enkla svaret är att man ska välja relevanta sökord, men utmaningen ligger i att det inte finns ett fåtal enkla [...]

Bli kontaktad

Integritetspolicy