Sista steget - kassa och betaltjänster

Sista steget - kassa och betaltjänster

28 januari 2013

Mycket ansträngning läggs på att hitta nya kunder och få de intresserade av produkterna i e-handeln. Tänk att kunden hittar till sajten, välja sina produkter men kassan får hen att lämna sidan - det skulle vara otroligt tråkigt.

Tyvärr är det ett scenario som är alltför möjligt - du kanske själv upplevt det när du e-shoppat. En genomtänkt kassa är viktig eftersom där har de flesta besökarna bestämt sig för att handla och det är bara sista steget som avgör. Vad är det då som kan få kunden att lämna kassan?

1. Krånglig registrering
Fundera över vilka uppgifter i registreringen som är ett måste. Att ha t.ex. telefonnummer obligatoriskt är kanske inte nödvändigt om man har e-postadress. Ju mindre uppgifter som behöver fyllas i gör kunden nöjdare. Notera att det också kan vara bra att ha en möjlighet att handla utan att registrera ett konto, utan bara ange sina adressuppgifter. Det är förstås alltid bättre att få folk att registrera ett konto, men det kan man uppmuntra till genom någon form av erbjudande.

2. Oväntat dyr frakt eller avgift
När man tittar efter de produkter man vill köpa avgör priset alltid, till viss del. Om man, när man fyllt sin varukorg, upptäcker att frakten eller expeditionsavgift blir väldigt hög, kan det göra att man avbryter köpet. Att så tidigt som möjligt meddela vad fraktavgiften är gör att den inte upplevs som en chock i kassan. Enklast är om man kan ha en enhetsavgift för frakt, som tydligt kan anges på i stort sett alla produktsidor. Är det tvunget att ha olika pris, t.ex. baserat på produktens storlek, så är det bra att ange på varje produkt vilken frakt den kommer generera.

3. Svårbegripliga villkor
Handeln på nätet har haft många skandaler vilket gör att allt som verkar underligt får kunden att dra öronen åt sig. Gör villkoren tydliga och skriv, om möjligt, med de redan i produktpresentationen. Då känns det inte som att det är något undangömt som visas först i kassan.

4. Otillräckliga betaltjänster
Betaltjänster kan vara kostsamt så det gäller att vara noga med vad man väljer. Man kan kanske inte satsa på alla alternativ till att börja med och då är det ännu viktigare att se till att man täcker sin målgrupp på bästa sätt. Hjälp med att analysera vilka betaltjänster man skall satsa på hittar du här: Betaltjänster på Argonova

Slutsatsen är alltså en enkel och tydlig kassa. Helst skall all information finnas på en sida med kassa och betaltjänster.

Taggar: M-handel, Konvertering, Webbstrategi, Betaltjänster
Publicerat: 27 januari 2013

Liknande blogginlägg

  • 10 intelligenta tips till dig som planerar starta e-handel i mindre skala

    Med över 10 års erfarenhet av att hjälpa våra kunder med e-handel har vi här samlat en hel del spridda tips och förslag vi stött på genom åren. Dessa synpunkter ger inspiration och stimulans till dig som tänker starta e-handel i mindre skala. 1. Var fokuserad! - Man kan inte göra [...]

  • Webbtrender inom webbstrategi 2014

    De senaste åren har det ökade användandet av surfplattor, smartphones och datorer med olika skärmstorlekar haft stor effekt på webbens utveckling och hur vi använder den. Det är inte bara skärmstorlekarna som påverkar utvecklingen utan också det faktum att vi blivit mer mobila i vårt [...]

  • Skapa trygghet och öka din försäljning

    Sex procent av Sveriges totala omsättning av detaljhandeln sker nu via E-handel och siffran växer. Nästa steg är att göra livsmedel till en naturlig sak att handla digitalt. Men för att E-handeln ska öka för alla produkter så är tryggheten på hemsidorna en viktig [...]

  • Hur köpa mobil e-handel med rätt funktioner?

    Just nu är det en tydlig trend där många satsar på mobil e-handel med responsiv webbdesign, men hur tar man beslut om lämplig leverantör? I det här inlägget ger vi några synpunkter från vår horisont. Olika webbyråer har olika affärsidé när det gäller e-handel. [...]

  • Webbstrategi - KPIer hjälper dig att mäta, utvecklas och lyckas på nätet!

    Man hör ofta att det talas om hur man med en digital strategi kan lyckas på nätet. I samma andetag knyter man ofta lyckade satsningar på nätet till att de är mätbara och därmed enkla att besluta om. Detta är utan tvivel sant, det finns stora fördelar med marknadsföring på nätet, [...]

Intresserad? Eller har du några frågor om vårt erbjudande?

Ring oss på 033 - 20 75 00.

Eller fyll i formuläret nedan så kontaktar vi dig!

Integritetspolicy