Mycket ansträngning läggs på att hitta nya kunder och få de intresserade av produkterna i e-handeln. Tänk att kunden hittar till sajten, välja sina produkter men kassan får hen att lämna sidan - det skulle vara otroligt tråkigt.

Tyvärr är det ett scenario som är alltför möjligt - du kanske själv upplevt det när du e-shoppat. En genomtänkt kassa är viktig eftersom där har de flesta besökarna bestämt sig för att handla och det är bara sista steget som avgör. Vad är det då som kan få kunden att lämna kassan?

1. Krånglig registrering
Fundera över vilka uppgifter i registreringen som är ett måste. Att ha t.ex. telefonnummer obligatoriskt är kanske inte nödvändigt om man har e-postadress. Ju mindre uppgifter som behöver fyllas i gör kunden nöjdare. Notera att det också kan vara bra att ha en möjlighet att handla utan att registrera ett konto, utan bara ange sina adressuppgifter. Det är förstås alltid bättre att få folk att registrera ett konto, men det kan man uppmuntra till genom någon form av erbjudande.

2. Oväntat dyr frakt eller avgift
När man tittar efter de produkter man vill köpa avgör priset alltid, till viss del. Om man, när man fyllt sin varukorg, upptäcker att frakten eller expeditionsavgift blir väldigt hög, kan det göra att man avbryter köpet. Att så tidigt som möjligt meddela vad fraktavgiften är gör att den inte upplevs som en chock i kassan. Enklast är om man kan ha en enhetsavgift för frakt, som tydligt kan anges på i stort sett alla produktsidor. Är det tvunget att ha olika pris, t.ex. baserat på produktens storlek, så är det bra att ange på varje produkt vilken frakt den kommer generera.

3. Svårbegripliga villkor
Handeln på nätet har haft många skandaler vilket gör att allt som verkar underligt får kunden att dra öronen åt sig. Gör villkoren tydliga och skriv, om möjligt, med de redan i produktpresentationen. Då känns det inte som att det är något undangömt som visas först i kassan.

4. Otillräckliga betaltjänster
Betaltjänster kan vara kostsamt så det gäller att vara noga med vad man väljer. Man kan kanske inte satsa på alla alternativ till att börja med och då är det ännu viktigare att se till att man täcker sin målgrupp på bästa sätt. Hjälp med att analysera vilka betaltjänster man skall satsa på hittar du här: Betaltjänster på Argonova

Slutsatsen är alltså en enkel och tydlig kassa. Helst skall all information finnas på en sida med kassa och betaltjänster.

Taggar: M-handel, Konvertering, Webbstrategi, Betaltjänster
Publicerat: 27 januari 2013