Skapa trygghet och öka din försäljning

Skapa trygghet och öka din försäljning

4 maj 2014

Sex procent av Sveriges totala omsättning av detaljhandeln sker nu via E-handel och siffran växer. Nästa steg är att göra livsmedel till en naturlig sak att handla digitalt. Men för att E-handeln ska öka för alla produkter så är tryggheten på hemsidorna en viktig fråga. 

Många svenskar känner sig idag trygga med att handla via internet men ungefär 50 % säger sig ibland vara orolig för säkerheten vid E-handel.*

Grunderna för att skapa trygghet

Det finns några saker man som företagare kan göra för att få sina kunder att känna sig tryggare och därmed öka konverteringsgraden. Först måste man vara tydlig med kontaktuppgifterna till företaget. Det ska finnas adress, telefon och e-postadress tillgängligt på hemsidan. Bonus är om man har med några rader om företagets historia och kanske dess affärsidé och vision, då startar man en relation med kunden som får lära känna företaget/varumärket och tryggheten ökar. Att införskaffa en Trygghetscertifiering och visa symbolen tydligt på hemsidan är en bra investering. Vanligast och mest välkända är Trygg e-handel och Certifierad E-handel. Det är också en god idé att använd en välkänd betalningslösning, samt att man jobbar med välkända varumärken och visar deras logos skapar trygghet. 

Lyft fram kundnyttan

Det är också viktigt att kunden ska känna sig nöjd och trygg med produkten och vad den ger dem. Handel via E-handel gör att kunden oftast inte kan känna och testa produkten innan så därför är det extra viktigt att beskriva produkten och dess funktioner tydligt så kunden inte blir besviken. Bra att tänka på är att lyfta fram vilket värde produkten kan ge, vilken nytta och det som betyder mest i kundens beslutsprocess. Säljer man exempelvis hudvård så lyft fram vilka resultat produkten ger och som i all marknadsföring, lyft fram och utnyttja företagets Unique Selling Point.

Sammanfattningsvis, om man har med kontaktuppgifter, trygghetscertifiering, betalningslösning och lyfter fram kundnyttan med produkterna så skapas trygghet och konverteringsgraden kommer gå upp! 

*Enligt e-barometerns helårsrapport 2013

Taggar: M-handel, Konvertering, Webbstrategi, Användbarhet, E-handel, Målgrupp
Publicerat: 4 maj 2014

Liknande blogginlägg

  • 10 intelligenta tips till dig som planerar starta e-handel i mindre skala

    Med över 10 års erfarenhet av att hjälpa våra kunder med e-handel har vi här samlat en hel del spridda tips och förslag vi stött på genom åren. Dessa synpunkter ger inspiration och stimulans till dig som tänker starta e-handel i mindre skala. 1. Var fokuserad! - Man kan inte göra [...]

  • Webbtrender inom webbstrategi 2014

    De senaste åren har det ökade användandet av surfplattor, smartphones och datorer med olika skärmstorlekar haft stor effekt på webbens utveckling och hur vi använder den. Det är inte bara skärmstorlekarna som påverkar utvecklingen utan också det faktum att vi blivit mer mobila i vårt [...]

  • Skaffa nya kunder med din hemsida – Hur då?

    Enkelt uttryckt krävs tre saker för att lyckas! Man kan utgå från Julius Ceasars klassiska uttalande Veni – Vidi - Vici; jag kom, jag såg, jag segrade. Och det är besökaren på din sajt som kommer, ser och segrar! 1. Jag kom: Bra synlighet på Google krävs för att få trafik [...]

  • En levande hemsida säljer mer!

    De flesta tar beslut om de ska stanna och läsa vidare på en hemsida inom 5-10 sek. Det betyder att en uppdaterad och levande hemsida med fräsch design och bra bilder får en betydande fördel. Andra parametrar som avgör om dina besökare väljer att klicka sig vidare på din hemsida är att där [...]

  • Inför 2016 gör vi en större versions­uppgradering av vårt CMS.

    Den senaste stora uppgradering av vår administration gjordes 2013 i samband med att stöd för responsiv design byggdes in. Under åren görs givetvis löpande mindre uppdateringar och moduler byggs ut med fler funktioner. Sedan första release av Aroma 2005 har vi nu genomfört ungefär 600 - 700 webbprojekt [...]

Bli kontaktad

Integritetspolicy