Skriv för responsiv webb

Skriv för responsiv webb

23 april 2014

Storleken på skärmen påverkar läsarnas läsmönster och för att få texter att fungera på responsiva sidor krävs att man ännu striktare följer de rekommendationer som gäller vid traditionellt webbskrivande.

Börja med det viktigaste

Inled alltid dina texter med det viktigaste. Har besökaren en liten skärm kanske den bara ser rubriken och de två första meningarna. Gå rakt på sak och skippa inledningen så är chansen att besökaren nås av ditt budskap mycket större. Kan det finnas flera anledningar till varför besökaren kommit till din sida och vilken sorts information de söker så se till att vara noga med att dela in informationen i stycken och sätt tydliga underrubriker.

Slösa inte med utrymmet

Styckesindelning är en självklarhet och underlättar för läsaren att förstå skribentens resonemang och få naturliga uppehåll i läsningen vilket gör det lättare att ta sig igenom texten. När det gäller responsiv design är det viktigt att textstyckena inte blir allt för korta. Korta stycken förbrukar onödigt mycket utrymme för den som har en liten skärm, för den som har en stor skärm känns texten osammanhängande och hackig. Stycken som ligger nära innehållsmässigt kan gott slås ihop för att underlätta läsningen och spara plats.

Undvik långa ord

Långa ord lämnar fula tomrum och tar onödigt utrymme vilket märks extra tydligt när raderna är korta och radbrytningarna fler. Försök använda korta ord och skriv om långa ord som. Till exempel kan man skriva fodral för basfiol istället för basfiolsfodral. Man kan också använda sig av mjuka bindestreck när man skriver texten. Ett mjukt bindestreck är ett bindestreck som bara dyker upp när det behövs, får hela ordet plats på raden skrivs inte bindestrecket ut. För att skapa mjuka bindestreck lägger man in ­ i HTML-koden.

Allt fler webbplatser går över till att bli responsiva, dvs anpassar sig efter den skärmstorlek besökaren har oavsett om det är mobil, dator, surfplatta eller något annat. Detta ställer naturligtvis även lite krav på innehållet på webbplatsen. Genom att vara noggrannare med att följa de vanliga rekommendationerna för webbskrivande underlättar man för alla besökare, oavsett skärmbredd, att ta sig igenom texten.

Taggar: Smartphone, Surfplatta, Responsiv, Webbstrategi, Hemsida, Webdesign, Användbarhet
Publicerat: 23 april 2014

Liknande blogginlägg

  • Responsiv webdesign

    Responsiv webbdesign är en teknik för att bygga webbsidor som fungerar oavsett om man besöker sidan via dator, mobil eller surfplatta. Den främsta fördelen med en responsiv hemsida är att den anpassar användarupplevelsen till kundens förutsättningar.   Allt fler använder idag mobila enheter [...]

  • Webbtrender inom webbstrategi 2014

    De senaste åren har det ökade användandet av surfplattor, smartphones och datorer med olika skärmstorlekar haft stor effekt på webbens utveckling och hur vi använder den. Det är inte bara skärmstorlekarna som påverkar utvecklingen utan också det faktum att vi blivit mer mobila i vårt [...]

  • E-handel 2018 - Vad bör man tänka på för att lyckas?

    Under 2017 ökade e-handeln med 16% jämfört med tidigare enligt en rapport från e-handelsbarometern. Om e-handeln fortsätter att öka på samma sätt som den hittills har gjort kommer e-handeln fördubblats om fem år. Idag kan man köpa allt ifrån mat till bilar på nätet och i [...]

  • Inför 2016 gör vi en större versions­uppgradering av vårt CMS.

    Den senaste stora uppgradering av vår administration gjordes 2013 i samband med att stöd för responsiv design byggdes in. Under åren görs givetvis löpande mindre uppdateringar och moduler byggs ut med fler funktioner. Sedan första release av Aroma 2005 har vi nu genomfört ungefär 600 - 700 webbprojekt [...]

  • Starta eget - hur ska jag marknadsföra mitt varumärke?

    Alla små och medelstora företagare står alltid inför frågan: Hur ska jag marknadsföra mitt varumärke? Vilka kanaler passar just min verksamhet? För att göra en lång historia ännu längre kan vi hänvisa till mängder av tjocka böcker och artiklar i ämnet. Men vi har [...]

Intresserad? Eller har du några frågor om vårt erbjudande?

Ring oss på 033 - 20 75 00.

Eller fyll i formuläret nedan så kontaktar vi dig!

Integritetspolicy