Majoriteten av befolkningen världen över är aktiv i något socialt media. Fyra av fem svenskar använder sociala medier. Man vill vara där sina kunder är och därför vill säkert även du, precis som dina kunder, vara aktiv i sociala medier. Genom att vara aktiv i sociala medier når du ut till din målgrupp och kan bygga relationer med den på ett kostnadseffektivt sätt.

Mät ditt genomslag med sociala medier

Sociala medier är ett bra sätt att bygga upp ditt varumärke långsiktigt samtidigt som det driver trafik till din webbplats. Med digitala medier, jämfört med analoga traditionella medier, kommer du alltid kunna mäta vad din digitala annonsering och närvaro faktiskt genererar. Föreställ dig exempelvis att du lägger din marknadsföringsbudget på en tidningsannons, hur ska du någonsin kunna veta hur många som har sett din annons eller köpt dina produkter tack vare annonsen? Det gör du inte. Om du istället väljer att annonsera på Facebook, kommer du alltid ha tillgång till statistik över hur många som exponerats för din annons, hur många som har klickat sig vidare och till och med hur många som har fyllt i ett kontaktformulär, lagt en order eller gjort en beställning.

Sociala medier

Läs om olika sociala medier här.

Hur lyckas man i sociala medier?

Det finns ingen magisk formel som säger att om du gör på det ena eller andra sättet så blir det rätt, utan allt behöver anpassas utifrån din vision och målgrupp. Det räcker inte att bara skapa en Facebooksida eller ett Instagramkonto utan det krävs en del jobb för att lyckas. Innehållet på din företagssida behöver uppdateras, och då menar vi mer någon gång per år, för att din sida ska hållas levande. Av just den anledningen behöver du ha en plan för hur just du ska lyckas nå ut till din målgrupp genom bruset.

Man kan som företagare tycka att det känns jobbigt att vara aktiv i sociala medier och det är det. I slutändan handlar det om att vara där dina kunder är och att fånga dem genom intressant och engagerande innehåll. Talesätt som ”syns man inte, finns man inte” stämmer faktiskt väldigt bra, speciellt i sociala medier. Även om det känns motigt att komma igång så är det värt det, både för dig och dina kunder.

Slutsats

  1. Du vill synas där dina kunder är, därför kan du inte skippa sociala medier.
  2. Det räcker inte att bara ha ett konto, det måste uppdateras och underhållas.
  3. Du behöver ha en plan för att lyckas.
  4. Vänta inte med att komma igång, börja själv eller ta hjälp redan idag!

Nu kanske du känner att det är dags att ta tag i era sociala medier, men att du fortfarande inte vet exakt hur eller vad som ska göras. Frukta ej! Vi erbjuder flera tjänster inom sociala medier, du kan läsa mer om dem här. Vi erbjuder allt från utbildningar i sociala medier till att ta fram strategier och sköta publiceringar.

Taggar: Google+, Webbstrategi, Google, Facebook, E-handel, Starta eget
Publicerat: 25 juni 2018

<< Läs föregående    |    Läs nästa >>