Hur tänker de företag som idag anses ha starka varumärken? Vad är det som får dem att bli lönsamma och utvecklas?

Grunden i allt företagande handlar om lönsamhet. Vägen dit ser förstås olika ut beroende på en massa faktorer. Vad alla företag har att förhålla sig till, och som de på ett eller annat sätt måste arbeta konsekvent med, är den uppfattning som omvärlden har av företaget. Det är just detta som är varumärket.

Tänk varumärke direkt när du startat företaget

Du har mycket att vinna på att tänka och arbeta med ditt varumärke redan från start. Varför kanske du tänker.

Ju mer känt ett varumärke är, desto bättre utgångspunkter finns det för att skapa god kommunikation kring företaget. Något som i sin tur påverkar möjligheterna att växa. Hur skapar man då ett starkt varumärke och vad innebär det egentligen?

För det första handlar i det om tydlighet. Du måste börja med att ställa dig frågan vad du vill att läsaren ska veta efter att ha läst din text. Tvinga dig själv att vaska fram ett budskap. Det är enklare sagt än gjort. För visst är det mycket lättare att prata fem minuter om sitt företag än 45 sekunder? Har du väl kommit fram till en mening, eller kanske ett specifikt ord, har du lagt en bra grund. Hur många är det inte som känner till vad sportmärket Nike har för slogan? Eller McDonalds?

Börja resan redan idag

Detta är stora företag kanske du tänker. Principen är densamma för alla företag, också för dig som precis startat eget företag. Tänk på att skapa igenkänning genom att vara konsekvent i vad du använder för uttryck. Att beskriva din verksamhet på olika sätt varje gång du kommunicerar kommer inte stärka varumärket. Snarare stjälpa dina möjligheter.

Tydlighet och konsekvens är alltså två viktiga delar. Vad ska då kommunikationen fyllas med? Vad är det som ska sägas? Tänk tre ord – värde för kunden. Har du lagt tid och kraft på din affärsstrategi har du klart för dig vad just ditt företag kan hjälpa andra med. Om du exempelvis har som affärsidé att du säljer tid åt företag genom en viss tjänst som förenklar deras arbete, är det detta som du ska kommunicera.

När du ska beskriva nyttan du gör, värdet du skapar, behöver du tänka på vilka ord du använder. Vill du kommunicera trygghet eller kanske nytänkande? Dina ordval ska ha en direkt koppling till vad du vill förmedla och vilka associationer du vill skapa. 

Jobba långsiktigt

Slutligen, tänk på att hålla ut. Rom byggdes inte på en dag – detsamma gäller nog framgången i ditt företag. Våga tro på dina val för det är du som har bäst koll på just ditt företag. Lycka till!

 

"Vår gästbloggare Jenny Sörling driver S kommunikation. Jennys - S kommunikation- devis är att kommunikation inte handlar om att nå ut – utan om att nå in. Genom att se och använda kommunikation som ett strategiskt verkyg kan såväl resultat som organisationer och människor utvecklas.”


Taggar: Entreprenörskap, Nyföretagare
Publicerat: 3 december 2014