Starta eget – gör din sajt till din bästa säljare!

Starta eget – gör din sajt till din bästa säljare!

7 november 2016

I början av 2000-talet såg man hemsidan endast som ett komplement till telefonkatalogen. En hemsida var bara ett sätt att synas på nätet med några kontaktuppgifter och lite information om företaget. Samtidigt lades stora summor på annonser i telefonkatalogen som en betydande del av marknadsföringen.

Men tiderna förändras, telefonkatalogerna är borta och kunderna söker information på nätet istället. 

Och vem kunde då tro att hemsidan numera skulle få status som en av företagets viktigaste medarbetare? 

En medarbetare som ofta blir kundens första kontakt med företaget och dess ansikte ut mot marknaden.

En genomtänkt och lättnavigerad hemsida kan göra en hel del av en säljares arbete vid ett kundbesök. Den kan vara det främsta verktyget i en presentation av företagets varor och tjänster och kan underlätta ditt arbete på många sätt.
Låt hemsidan göra jobbet!

Hur ska en hemsida se ut?

Första intrycket är lika viktigt för hemsidor som för människor. 
Ingen företagare skulle drömma om att skicka en slarvigt klädd säljare på kundbesök.
Lika stort intryck en designad kostym eller en snyggt skuren dräkt ger på en besökande säljare, lika stort intryck ger designen på hemsidan.
På samma sätt har det blivit viktigt att din hemsida ser snygg och prydlig ut och kan presentera dina tjänster och produkter på bästa sätt.

Vad behöver hemsidan innehålla? Hur bör den se ut? Vad förväntar kunderna få ut av ett besök på min hemsida?

Man behöver tänka på åtminstone 4 saker

1) Grafisk profil och logotyp
Beroende på hur din logotyp är utformad kan den grafiska profilen ge hemsidan ett trevligt utseende med passande färger och typsnitt. Den grafiska profilen hjälper dig också att välja lämpliga bilder.

2) Bildmaterial
Många startsidor består till största delen av bilder och därför ställs höga krav på att bildmaterialet är genomtänkt och välbalanserat.

Det är viktigt att varje bild förmedlar sitt rätta budskap, skapar en känsla och får betraktaren att vilja se mer. För att på kort tid låta bilderna fylla denna funktion har många hemsidor ett bildspel på startsidan, där man på några sekunder kan presentera olika verksamhetsområden eller produkter tex.

Man kan också lägga upp klickbara bilder som leder vidare till undersidor som i sin tur berättar mer om ett speciellt ämne. Det är ett snabbt sätt för besökaren att hitta information.

3) En meny man förstår sig på
Att hemsidan är lättnavigerad och enkel att söka information på har visat sig vara avgörande för om besökaren ska vara kvar på sajten och inte leta sig vidare. En enkel menyhantering och knappar med tydligt signalvärde gör att man snabbt kan hitta information.

4) Responsiv design
Med responsiv design menas att sajten är användarvänlig även på mindre skärmar som telefoner.

Mobilanvändningen ökar hela tiden, surfplattor och mobiler har blivit viktiga redskap att skaffa information via. Därför är det viktigt att din hemsida ser bra ut i telefon eller på surfplatta. 

Om du vill driva en e-handel är detta speciellt viktigt eftersom orderläggning via plattor och mobiler ökar stadigt.

Håll sajten vid liv

Ingen kund köper av en säljare som sover på jobbet. Håll sajten uppdaterad med nyheter, blogginlägg och nya bilder emellanåt. Det signalerar att företaget är vaket och redo att ge bästa service åt kunden.

Hälsa din nya medarbetare välkommen!

Hur din hemsida ska presenteras och läggas upp på ett användarvänligt sätt kan alltid en duktig webbyrå som Argonova Systems hjälpa till med. För dig som vill starta, eller har startat, ett eget företag kan vi erbjuda en paketlösning som innehåller allt du nyss läst.
Läs om erbjudandet till rabatterat pris!      

Så tveka inte att höra av dig till oss om hur vi kan hjälpa dig att göra din sajt till din bästa säljare!

Fyll i ditt namn och telefonnummer uppe till höger, så hör vi av oss så fort vi kan!

Artikeln är skriven av:
Peter Klaar
Personlig säljare för webb- och varumärkesstrategier sedan 2015.

 

Taggar: Responsiv, Webbstrategi, Logotyp, Grafisk profil, Hemsida, Webdesign, E-handel, Starta eget
Publicerat: 7 november 2016

Liknande blogginlägg

  • Starta eget - hur ska jag marknadsföra mitt varumärke?

    Alla små och medelstora företagare står alltid inför frågan: Hur ska jag marknadsföra mitt varumärke? Vilka kanaler passar just min verksamhet? För att göra en lång historia ännu längre kan vi hänvisa till mängder av tjocka böcker och artiklar i ämnet. Men vi har [...]

  • Lyckas med ditt webbprojekt - Gör hemläxan först!

    Att lyckas med ett webbprojekt är inte alltid så enkelt som man tror. Redan före upphandlingen är det viktiga moment som behöver falla på plats. I detta blogginlägg tar vi upp tre områden som är viktiga inför ett webbprojekt. (Sedan tidigare har vi bra tips hur man lyckas med genomförande [...]

  • Webbtrender inom webbstrategi 2014

    De senaste åren har det ökade användandet av surfplattor, smartphones och datorer med olika skärmstorlekar haft stor effekt på webbens utveckling och hur vi använder den. Det är inte bara skärmstorlekarna som påverkar utvecklingen utan också det faktum att vi blivit mer mobila i vårt [...]

  • Inför 2016 gör vi en större versions­uppgradering av vårt CMS.

    Den senaste stora uppgradering av vår administration gjordes 2013 i samband med att stöd för responsiv design byggdes in. Under åren görs givetvis löpande mindre uppdateringar och moduler byggs ut med fler funktioner. Sedan första release av Aroma 2005 har vi nu genomfört ungefär 600 - 700 webbprojekt [...]

  • Starta eget – var är kunderna?

    Allt är på plats!En tjusig logotyp med en snygg grafisk profil i trevliga färger och en ny hemsida som är byggd med den senaste tekniken. Nu kör vi! Men - telefonen är tyst, inkorgen är tom….Var är kunderna?! De senaste åren har konkurrensen på internet ökat dramatiskt. Vi [...]

Intresserad? Eller har du några frågor om vårt erbjudande?

Ring oss på 033 - 20 75 00.

Eller fyll i formuläret nedan så kontaktar vi dig!

Integritetspolicy