Oavsett om man säljer varor eller tjänster, så är konkurrensen hård på nätet i de flesta branscher. Det finns förmodligen andra företag som har samma erbjudande som du och därför måste man fråga sig: 
Vad kan jag göra för att dra ifrån mina konkurrenter och vinna fler kunder?
 

Här kommer några vinnartips som man bör ha koll på:

Identifiera era USP-ar dvs. vad har vi som är unikt för marknaden?

Ordet USP kommer från engelska uttrycket Unique Selling Point och avser att man behöver ha något som skiljer sig från konkurrenternas erbjudanden.

Till exempel:
En tandläkarmottagning byggde om sitt tråkiga väntrum till en hemtrevlig inredning med textilier i varma färger och behaglig belysning. Den nya inredningen minskar känslan av obehag som många känner inför ett tandläkarbesök och kunden kan känna sig mer bekväm med sitt besök än hos andra tandläkare.

Ställ er frågor som:
Vad kan vi erbjuda som våra konkurrenter inte erbjuder? Finns det något med våra produkter eller tjänster som vi kan vidareutveckla och förfina?
Finnas något som ingen annan tänkt på förut?
Motivera kundnyttan med svaren och sätt dem i verket.

Dock är detta en pågående process. Många idéer som tidigare var unika har blivit standard och man behöver ständigt fundera över nya USP-ar.

Sikta på att bli det självklara valet för dina kunder

För att bli det självklara valet för dina kunder kan man skapa så kallade ”magic points”.
En cykelhandlares kunder köper kanske en cykel vart 5 år. Hur kan cykelhandlaren skapa en ”magic point” för att få sina kunder att handla oftare? Det enkla svaret kan vara att placera en passande cykelpump utanför butiken. På så vis återkommer kunderna oftare och kanske går in i butiken för att köpa en ny hjälm eller annat tillbehör. Saker som de annars kunde köpt av andra cykelhandlare eller på nätet.

På samma sätt kan du fundera över hur du kan skapa fler anledningar för dina kunder att besöka din hemsida eller din butik oftare än de annars skulle gjort.

Erbjud dina kunder mer än de förväntar 

Man kan med små medel göra köpupplevelsen mer positiv än kunden förväntar.
Det handlar ofta om bättre service; att ni är generösa med provprodukter eller gör det enkelt att reklamera, klaga, säga upp och lämna återbud.
Ett extra telefonsamtal för att personligen meddela att varan är slut ”men vi erbjuder en liknade dyrare vara till samma pris”, brukar bli uppskattat.
Under alla omständigheter vill kunden känna sig omhändertagen och uppmärksammad.
Även om kunden lämnar er för en konkurrent är chansen stor att denne kommer tillbaka om man tidigare fått det lilla extra hos er.

Gör din affärsidé till en upplevelse för kunden 

Det är lätt att göra som alla andra och enbart konkurrera med priser och rabatter.
Försök istället att skapa en upplevelse kring besöket eller köpet.

En fisk- och skaldjursrestaurang i Göteborg byggde en bassäng med grunt vatten mellan köket och borden. När maten var klar lade kocken tallriken på en liten radiostyrd flotte och gästen fick själv styra maten till sitt eget bord. Restaurangbesöket blev en upplevelse som inte behövde pruta på priset.

Så fråga dig själv vad dina kunder skulle kunna tycka vara en upplevelse i just ditt fall.
Anspela gärna på en känsla som alla människor känner igen; hemlängtan, glädje, soffmys, vänskap, trygghet eller en livsstil.

Om du driver en webshop uppskattar förmodligen dina kunder att det är lätt att hitta alla produkter, att sökfunktionerna fungerar bra och presentation av produkterna är tydlig i en snygg webbdesign.
Att det är enkelt att handla kan räcka långt för att köpet blir en positiv upplevelse i en webshop.

Få kunden att förstå mervärdet av din tjänst 

Du behöver alltid vinna kundens förtroende. Det är ungefär som att uppvakta en eventuell partner. Det hjälper inte en beundrare att han viskar i hennes öra ”Jag är mannen för dig” hundra gånger. Det brukar sällan leda till framgång i en relation. Men om han visar sina bästa egenskaper kanske hon själv säger ”jag förstår att du är mannen för mig”.
Om din kund själv förstår att du är leverantören för denne, så har du kommit långt.

Det gör man genom att visa på ett mervärde som kunden kan ha nytta av.
En hustillverkare ändrade sin slogan från ”Sveriges bästa villor” till ”Vi säljer inte hus, vi säljer hem”.
På så vis fick de ett helt nytt koncept att erbjuda än att bara upprepa att de är bäst på att bygga hus. Nu kan de istället erbjuda värden såsom trivsel, trygghet, gemenskap mm.
Deras kunder förstår att de kan få en framtid med möjligheter, om de köper huset.

Du kan också anspela på andra värden som kunden tycker är viktiga tex. att produkterna är ekologiska framtagna eller att en del av vinsten går till välgörande ändamål såsom till Bris, Erikshjälpen eller det lokala föreningslivet.

Bjud på kunskap 

Var generös med att berätta om kvalité, tillverkningsmetoder och användningsområden.
Kunden får lära sig något på köpet och chansen att man köper dina produkter ökar.

En webbutik som säljer fiskeutrustning skriver bloggartiklar på sin hemsida som handlar om att pimpla abborre och fiska lax i norrländska forsar. På så vis blir läsaren sugen på att fiska och försäljningen av krokar och linor ökar. Det är produkter som annars inte är så lätta att exponera, men tillsammans med berättelserna säljer de bra.

Ha en story kring dina produkter eller tjänster 

Om du kan anknyta till en historisk plats, person eller händelse så finns det säkert många trevliga historier och anekdoter att berätta om i din marknadsföring.
Många företagare har gjort detta som tex Viskans Café, Arboga Pastej, Inlands Bryggeri och får på så sätt en känd plats eller händelse att bygga sitt varumärke kring.

Vi kan hjälpa dig att möta konkurrensen!

Argonova Systems har lång erfarenhet av marknadsföring och vår avdelning för varumärkesstrategi kan hjälpa dig att dra ifrån dina konkurrenter.
Tveka inte att slå oss en signal eller fylla i formuläret uppe till höger!

Taggar: Webbstrategi, Nyföretagare, Starta eget
Publicerat: 8 oktober 2018