Starta eget – med ett starkt varumärke kan du dra ifrån dina konkurrenter!

Starta eget – med ett starkt varumärke kan du dra ifrån dina konkurrenter!

29 september 2016

Varumärken förknippas i huvudsak med en logotyp dvs. en symbol, figur eller text som på olika sätt vill förmedla vilken verksamhet ett företag bedriver. Men ett varumärke är mer än så - det är vad du som kund förknippar företaget med och vad företaget vill att du ska tänka på. Speciellt när du ser deras logotyp.

Tänk tex på McDonalds eller Ikeas logotyper. Ingen av logotyperna förmedlar egentligen vad företagen sysslar med, men kunden är väl medveten om att man inte kan köpa möbler på McDonalds eller hamburgare på Ikea. Deras respektive varumärken är så starka att det inte råder någon tvekan om vad de är kända för.

Google har kommit ännu längre som till och med har tillfört språket ett nytt ord för sin tjänst;  att ”googla” har blivit ett begrepp i folkmun för att söka information på internet.

För varumärkets skull är det viktigt att din logotyp är lätt att känna igen

Igenkänningseffekten är en drivande känsla för att kunden ska känna trygghet inför ett köp. Många kunder som söker på nätet efter ett företag, fastnar ofta för en logotyp man känner igen. Kanske man tidigare sett den i ett reklamblad eller på en firmabil. Detta skapar en slags känsla av trygghet utan att kunden egentligen vet någonting om hur duktig leverantören eller hantverkaren egentligen är. Så marknadsför din logotyp och ditt budskap på många olika sätt, tex på nätet, genom sociala medier och på firmabilen. Då är chansen större att kunden kontaktar just ditt företag än att de ringer ett företag de aldrig hört talas om förut.

Men logotypen måste vara unik

En logotyp kan se ut på många olika sätt , därför är det viktigt att just din logotyp inte liknar någon annans. Vissa likheter kan naturligtvis inte alltid undvikas. Men om likheterna är så uppenbara att man kan förväxla logotyperna, kanske den ena parten har gjort sig skyldig till varumärkesintrång. Det finns lagar som skyddar logotyper och varumärken av precis den orsaken; man vill inte riskera att bli förknippad med någon annan och kanske förlora kunder till en konkurrent.

En varumärkesbärare kan vara mer än bara logotypen

Det finns många exempel på kändisar som med sig själva och sitt namn är bärare av varumärket för de produkter de gör reklam för. Många idrottsstjärnor brukar tex. göra reklam för müsli eller andra hälsoprodukter. Man vill helt enkelt att kunden ska dra slutsatsen att om någon som fått många guldmedaljer säger att müslin smakar gott, så gör den det. Kändisen går i god för produkten och blir en bärare av dess varumärke, vilket skapar trygghet för kunden i sitt köp.

Fler värden som laddar varumärket kan vara att man tillverkar miljövänliga produkter eller ger ett överskott till välgörande ändamål. Dessa saker behöver inte ha någonting med företagets affärsidé att göra, men det stärker företagets varumärke.

Ett sådant exempel är Always. Utan att nämna ett ord om sina produkter, ökades försäljningen enormt efter att de lanserat reklamfilmen Fight like a girl. Varför? För att de visade att de bryr sig om människor, alla är lika mycket värda och ingen ska behöva vara utanför eller bli förlöjligad på grund av vem man är. Dessa värden ville kunderna stödja genom att köpa Always produkter. Se gärna videoklippet här

Står du redo på startlinjen?

Men någonstans och någon gång har resan ändå börjat även för de mest framgångsrika företagen, med djupa funderingar på hur logotypen ska se ut och hur varumärket ska presenteras. Kanske du är i samma situation?

Vårt Starta-eget paket innehåller denna del; vi skapar en unik logotyp för just ditt företag och du kan börja bygga ditt varumärke som förmedlar ditt budskap till marknaden.

Läs om vårt Starta-eget-paket med logga, grafisk profil och webb, ring oss gärna för mer information!

Med en tilltalande logotyp och ett starkt varumärke kan du dra ifrån dina konkurrenter!

Artikeln är skriven av:
Peter Klaar
Personlig säljare för webb- och varumärkesstrategier sedan 2015.

Taggar: Entreprenörskap, Nyföretagare, Logotyp, Grafisk profil, Målgrupp, Starta eget
Publicerat: 29 september 2016

Liknande blogginlägg

  • Starta eget - hur ska jag marknadsföra mitt varumärke?

    Alla små och medelstora företagare står alltid inför frågan: Hur ska jag marknadsföra mitt varumärke? Vilka kanaler passar just min verksamhet? För att göra en lång historia ännu längre kan vi hänvisa till mängder av tjocka böcker och artiklar i ämnet. Men vi har [...]

  • Nytt år, nya möjligheter - varför inte starta eget?

    Inför milleniumskiftet hade många människor förväntningar om vad framtiden skulle föra med sig. Efter 20 år in på 2000-talet kan vi nog säga att framtiden är här och det kan vara dags att ställa sig frågan om det blev som vi hade tänkt. Men oavsett vilket, så är [...]

  • Stärk identiteten med en grafisk profil och manual

    Företagets grafiska profil är en viktig del av det företaget kommunicerar med omvärlden. Att företaget presenteras på ett enhetligt sätt är viktigt och stärker varumärket samt ger en professionell bild av företaget. För många är det självklart men andra tänker inte [...]

  • 10 intelligenta tips till dig som planerar starta e-handel i mindre skala

    Med över 10 års erfarenhet av att hjälpa våra kunder med e-handel har vi här samlat en hel del spridda tips och förslag vi stött på genom åren. Dessa synpunkter ger inspiration och stimulans till dig som tänker starta e-handel i mindre skala. 1. Var fokuserad! - Man kan inte göra [...]

Bli kontaktad

Integritetspolicy