Allt är på plats!
En tjusig logotyp med en snygg grafisk profil i trevliga färger och en ny hemsida som är byggd med den senaste tekniken.

Nu kör vi!

Men - telefonen är tyst, inkorgen är tom….
Var är kunderna?!

De senaste åren har konkurrensen på internet ökat dramatiskt. Vi har i Sverige en unik situation där i princip alla som startar eget företag också behöver en egen hemsida.

Det medför att det har blivit trångt om konkurrensutrymmet i många branscher och svårare för den enskilde företagaren att sticka ut i mängden för att påverka kundens val av leverantör. 

Hur gör man för att nå ut till kunderna?
 

Svaret är webbstrategi.

Med en väl utformad strategi kan du se till att dina kunder hittar din sajt på olika sätt och faktiskt använda den. Här nedan listar vi fyra viktiga saker man behöver tänka på för att lyckas nå ut på nätet.

Hemsidans innehåll

Det ställer först och främst höga krav på att innehållet i din hemsida är av god kvalité med relevanta texter och bilder. Även hemsidans design och användarvänlighet spelar en avgörande roll för om kunden ska stanna kvar på hemsidan eller leta sig vidare.

Sökmotoroptimering

I första hand behöver man få sin hemsida placerad bland de tio första platserna på Googles träfflista. Med över tre miljarder sökningar om dagen är Google internets viktigaste kanal för marknadsföring. Med tjänsten Sökmotoroptimering drar man fördel av Googles sätt att söka efter information som är relevant för den som söker. Det innebär att rätt ord måste finnas på rätt plats för att Google ska ranka hemsidan högre upp på sin träfflista dvs. att samma ord som kunden skriver i sökfältet också finns på hemsidan, på rätt ställen. 

Google Adwords

Att annonsera på Googles träfflista är ett enkelt och snabbt sätt att synas. Det innebär att man lägger upp en annons på Googles träfflista som leder besökaren till din hemsida. Du kan själv styra vilka undersidor du vill visa, så denna tjänst passar också utmärkt till kampanjer och tillfälliga erbjudanden.

Sociala medier

De allra flesta kunder har egna konton på sociala medier och söker även information den vägen. Att skaffa konto på facebook, Instagram, Twitter och länka hemsidan till dem, har visat sig vara ett mycket bra sätt att nå ut på bred front. Om det passar din affärsidé att lägga upp olika filmklipp på Youtube, så är det också bra. 

Andra har vänt sig till olika bloggare och fått dem att presentera produkter och tjänster till sina följare, oftast med gott resultat.

Vi kan hjälpa dig att nå ut till dina kunder
 

Vi på Argonova Systems har lång erfarenhet av webbstrategi och kan lägga upp en strategi som passar just din verksamhet och budget.

Så tveka inte att höra av dig till oss om hur vi kan hjälpa dina kunder att hitta din sajt!

Har du ännu inte hunnit skaffa dig en hemsida?

Läs om vårt oslagbara erbjudande här

Fyll i ditt namn och telefonnummer uppe till höger, så hör vi av oss så fort vi kan!




Taggar: Webbstrategi, SEO, Entreprenörskap, Logotyp, Grafisk profil, Hemsida, Adwords, Starta eget
Publicerat: 28 november 2016