Starta eget – var är kunderna?

Starta eget – var är kunderna?

28 november 2016

Allt är på plats!
En tjusig logotyp med en snygg grafisk profil i trevliga färger och en ny hemsida som är byggd med den senaste tekniken.

Nu kör vi!

Men - telefonen är tyst, inkorgen är tom….
Var är kunderna?!

De senaste åren har konkurrensen på internet ökat dramatiskt. Vi har i Sverige en unik situation där i princip alla som startar eget företag också behöver en egen hemsida.

Det har medfört att det blivit trångt om konkurrensutrymmet på nätet i många branscher och svårare för den enskilde företagaren att sticka ut i mängden för att påverka kundens val av leverantör. 

Hur gör man för att nå ut till kunderna? 

Svaret är webbstrategi.

Med en väl utformad strategi kan du se till att dina kunder hittar din sajt på olika sätt och faktiskt använda den. Här nedan listar vi fyra viktiga saker man behöver tänka på för att lyckas nå ut på nätet.

Hemsidans innehåll

Det ställer först och främst höga krav på att innehållet i din hemsida är av god kvalité med relevanta texter och bilder. Även hemsidans design och användarvänlighet spelar en avgörande roll för om kunden ska stanna kvar på hemsidan eller leta sig vidare.

Sökmotoroptimering

I första hand behöver man få sin hemsida placerad bland de tio första platserna på Googles träfflista. Med över tre miljarder sökningar om dagen är Google internets viktigaste kanal för marknadsföring. Med tjänsten Sökmotoroptimering drar man fördel av Googles sätt att söka efter information som är relevant för den som söker. Det innebär att rätt ord måste finnas på rätt plats för att Google ska ranka hemsidan högre upp på sin träfflista dvs. att samma ord som kunden skriver i sökfältet också finns på hemsidan, på rätt ställen. 

Google Adwords

Att annonsera på Googles träfflista är ett enkelt och snabbt sätt att synas. Det innebär att man lägger upp en annons på Googles träfflista som leder besökaren till din hemsida. Du kan själv styra vilka undersidor du vill visa, så denna tjänst passar också utmärkt till kampanjer och tillfälliga erbjudanden.

Sociala medier

De allra flesta kunder har egna konton på sociala medier och söker även information den vägen. Att skaffa konto på facebook, Instagram, Twitter och länka hemsidan till dem, har visat sig vara ett mycket bra sätt att nå ut på bred front. Om det passar din affärsidé att lägga upp olika filmklipp på Youtube, så är det också bra. 

Andra har vänt sig till olika bloggare och fått dem att presentera produkter och tjänster till sina följare, oftast med gott resultat.

Vi kan hjälpa dig att nå ut till dina kunder 

Vi på Argonova Systems har lång erfarenhet av webbstrategi och kan lägga upp en strategi som passar just din verksamhet och budget.

Så tveka inte att höra av dig till oss om hur vi kan hjälpa dina kunder att hitta din sajt!

Har du ännu inte hunnit skaffa dig en hemsida?

Läs om vårt oslagbara erbjudande här

Fyll i ditt namn och telefonnummer uppe till höger, så hör vi av oss så fort vi kan!

Artikeln är skriven av:
Peter Klaar
Personlig säljare för webb- och varumärkesstrategier sedan 2015.
 

 

Taggar: Webbstrategi, SEO, Entreprenörskap, Logotyp, Grafisk profil, Hemsida, Adwords, Starta eget
Publicerat: 28 november 2016

Liknande blogginlägg

  • Starta eget - hur ska jag marknadsföra mitt varumärke?

    Alla små och medelstora företagare står alltid inför frågan: Hur ska jag marknadsföra mitt varumärke? Vilka kanaler passar just min verksamhet? För att göra en lång historia ännu längre kan vi hänvisa till mängder av tjocka böcker och artiklar i ämnet. Men vi har [...]

  • Webben viktig för nyföretagare!

    Som webbyrå möter vi en hel del nyföretagare som håller på att starta eget företag. Ofta är man tidigt ute och vill höra om priser, en del har hittat vårt erbjudande till nyföretagare där vi har två paket i olika storlekar innehållande Logotyp + Grafisk profil + Trycksaker + [...]

  • Inför 2016 gör vi en större versions­uppgradering av vårt CMS.

    Den senaste stora uppgradering av vår administration gjordes 2013 i samband med att stöd för responsiv design byggdes in. Under åren görs givetvis löpande mindre uppdateringar och moduler byggs ut med fler funktioner. Sedan första release av Aroma 2005 har vi nu genomfört ungefär 600 - 700 webbprojekt [...]

  • Nytt år, nya möjligheter - varför inte starta eget?

    Inför milleniumskiftet hade många människor förväntningar om vad framtiden skulle föra med sig. Efter 20 år in på 2000-talet kan vi nog säga att framtiden är här och det kan vara dags att ställa sig frågan om det blev som vi hade tänkt. Men oavsett vilket, så är [...]

Intresserad? Eller har du några frågor om vårt erbjudande?

Ring oss på 033 - 20 75 00.

Eller fyll i formuläret nedan så kontaktar vi dig!

Integritetspolicy