Webbdesign & webbstrategi, Webbyrå i Borås – kunder i hela landet

Webbstrategi

4 år med responsiv webbdesign - Vilka är designtrenderna 2017?

4 år med responsiv webbdesign - Vilka är designtrenderna 2017?
Runt 2013 – 2014 kom det breda genomslaget där anpassning av webbdesign för mobila enheter blev standard i alla webbprojekt med nya begrepp som flat-design och mobile first. Men nu är det 2017 och en bra fråga är vad som hänt på designområdet under dessa år och vad som är starka trender [...]

Webbtrender 2017 – Säkrare lösningar för Hosting & Webbhotell

Webbtrender 2017 – Säkrare lösningar för Hosting & Webbhotell
I detta blogginlägg vill vi ta upp några saker som är angelägna 2017 som gäller hosting och säkerhet för webbplatser. I ett annat blogginlägg kan du läsa om Webbtrender 2017 som är viktiga för att lyckas på nätet. Först en definition: Vad är en säker sajt? Enkelt [...]

Webbtrender 2017 - Fem trender som hjälper dig lyckas på nätet!

Webbtrender 2017 - Fem trender som hjälper dig lyckas på nätet!
På Argonova har vi skrivit blogginlägg varje årsskifte sedan 2010 och vi märker hur vissa trender fortsätter vara riktigt heta år efter år samtidigt som nya fenomen fortsätter bryta mark. Den viktigaste faktorn kanske ändå är att det som varit trender för några få [...]

Starta eget – var är kunderna?

Starta eget – var är kunderna?
Allt är på plats!En tjusig logotyp med en snygg grafisk profil i trevliga färger och en ny hemsida som är byggd med den senaste tekniken. Nu kör vi! Men - telefonen är tyst, inkorgen är tom….Var är kunderna?! De senaste åren har konkurrensen på internet ökat dramatiskt. Vi [...]

Starta eget – gör din sajt till din bästa säljare!

Starta eget – gör din sajt till din bästa säljare!
I början av 2000-talet såg man hemsidan endast som ett komplement till telefonkatalogen. En hemsida var bara ett sätt att synas på nätet med några kontaktuppgifter och lite information om företaget. Samtidigt lades stora summor på annonser i telefonkatalogen som en betydande del av [...]

Effektiv säljstart efter semestern – 6 Tips för din webb!

Effektiv säljstart efter semestern – 6 Tips för din webb!
Äntligen! Augusti är här så nu går säljstarten för en av årets viktigaste säljmånader! Det gäller att du snabbt sätter igång och göra hyfsat rätt saker, och där är webben en viktig komponent. Men de flesta har uppstartsproblematik och kommer inte riktigt ur [...]

Digital strategi - 5 Trender på Google att ha koll på!

Digital strategi - 5 Trender på Google att ha koll på!
Senaste månaderna har vikten av att ha en digital strategi aktualiserats. Google kör en öppen kurs inom digital strategi på flera orter och i media kan man läsa om hur man blir omkörd och frånåkt om man inte har en digital strategi. Undersökningar talar om att 40 - 50% av alla företag saknar [...]

2. Utseendet på Googles söksida - Layout, adwords, bilder och strukturerade data

2. Utseendet på Googles söksida - Layout, adwords, bilder och strukturerade data
Ska man tala om trender på Google är nog detta den svåraste att hantera för många av våra kunder. Mycket av layout och utseende på Google har förändrats på senare tid. Några features att lägga märke till: - För några år sedan kom Google Places som visar [...]

3. SEO strategier som hjälper dig lyckas på Google

3. SEO strategier som hjälper dig lyckas på Google
  Som nämnts tidigare så funkar fortfarande de traditionella SEO-teknikerna, men många gånger behöver man hitta nya vägar att få en bra synlighet. Några av de mer framgångsrika strategierna på senare år handlar om Branding, Content Marketing, länkar och att öka [...]

4. Bemästra Google Analytics & Search console och för vem är Big data intressant?

4. Bemästra Google Analytics & Search console och för vem är Big data intressant?
Att lyckas med webbanalys är ett område som kräver en hel del tålamod och uthållighet, men här finns trender man bör försöka fånga upp. Verktygen finns där, men många undrar hur de funkar och hur data ska tolkas. Som en av våra kunder uttryckte det: ”När jag [...]

5. Tekniska detaljer som påverkar sökresultatet på Google

5. Tekniska detaljer som påverkar sökresultatet på Google
På detaljnivå händer förstås saker hela tiden, här kommer några saker att uppmärksamma nu på senare tid. - Sedan många år, håll koll på dina HTML-element. Säkerställ att endast en H1-tagg genereras per sida, att ALT- attribut finns på bilder, att unika [...]

Webbtrender 2016 – 5 tips som hjälper dig ligga i framkant!

Webbtrender 2016 – 5 tips som hjälper dig ligga i framkant!
Inför ett nytt år är det alltid spännande att fundera över vilka trender som kommer dominera och påverka. Baserat på vad vi märker bland våra egna kunder och när vi tar en titt både i Sverige och USA så har vi här satt ihop en lista på webbtrender som vi menar har [...]

Inför 2016 gör vi en större versions­uppgradering av vårt CMS.

Inför 2016 gör vi en större versions­uppgradering av vårt CMS.
Den senaste stora uppgradering av vår administration gjordes 2013 i samband med att stöd för responsiv design byggdes in. Under åren görs givetvis löpande mindre uppdateringar och moduler byggs ut med fler funktioner. Sedan första release av Aroma 2005 har vi nu genomfört ungefär 600 - 700 webbprojekt [...]

10 intelligenta tips till dig som planerar starta e-handel i mindre skala

Med över 10 års erfarenhet av att hjälpa våra kunder med e-handel har vi här samlat en hel del spridda tips och förslag vi stött på genom åren. Dessa synpunkter ger inspiration och stimulans till dig som tänker starta e-handel i mindre skala. 1. Var fokuserad! - Man kan inte göra [...]

En levande hemsida säljer mer!

En levande hemsida säljer mer!
De flesta tar beslut om de ska stanna och läsa vidare på en hemsida inom 5-10 sek. Det betyder att en uppdaterad och levande hemsida med fräsch design och bra bilder får en betydande fördel. Andra parametrar som avgör om dina besökare väljer att klicka sig vidare på din hemsida är att där [...]

Kundvård, hur nyhetsbrev hjälper dig vara Top of Mind för dina kunder.

Kundvård, hur nyhetsbrev hjälper dig vara Top of Mind för dina kunder.
Nyhetsbrev är ett effektivt sätt att marknadsföra sig och hålla en dialog med sina kunder. Det blir en påminnelse om ert varumärke och det etsas in hos dina kunder att du är ett bra leverantörsval, du blir Top-of-Mind! Det är också en interaktiv form av kommunikation där man har [...]

Säljande text och design gör skillnad!

Säljande text och design gör skillnad!
Detta blogginlägg vill belysa 2 enkla sanningar. Du vill skapa ett intresse för dina nyhetsbrev. De ska leda besökaren vidare till din sajt så de där kan agera, tex lägga en order eller ta en kontakt. Så vad ska man tänka på? Här ger vi ganska många tips som indelat på tre [...]

B2B – Marknadsför dina tjänster effektivt till andra företag

B2B – Marknadsför dina tjänster effektivt till andra företag
Man kan lite förenklat dela in syftet med dessa nyhetsbrev i två grupper, det som krävs är att man väljer strategi och har en tydlig plan: 1. I vissa lägen är målet att direkt tala om för mottagaren att du vill sälja en specifik tjänst, du har ett erbjudande som du vill nå ut med och [...]

E-handel - Hur du ökar din försäljning med smarta nyhetsbrev

E-handel - Hur du ökar din försäljning med smarta nyhetsbrev
Marknadsföring via e-post är en av de mest lönsamma marknadsföringskanalerna för e-handel i dag. En mätning visar att ”67 procent anger att de på något sätt tar del av de nyhetsbrev som de får från e-handelsföretag” E-barometern för 2014. Det sägs vidare: [...]

Grundtips för dig som precis tänker starta med utskick

Grundtips för dig som precis tänker starta med utskick
Nyckeln till bra och lönsamma nyhetsbrev är att planera och inte bara skjuta från höften. När du planerar ditt nyhetsbrev blir det lättare att nå dina mål, skapa bra innehåll och få ut nyhetsbrevet regelbundet. Det finns många åsikter om rätt och fel när det [...]

Hur man lyckas med större webbprojekt

Att bygga kvalificerade webbsystem är ett avsevärt steg jämfört med enklare webbplatser med standardfunktionalitet. Med vår erfarenhet tänker vi webbprojekt på mer än 100 timmar som också innehåller skräddarsydda kundanpassade funktioner. Dessa projekt bygger ofta på en [...]

Hur man lyckas med webbprojekt

Ett lyckat webbprojekt hjälper ditt företag till fler orders, nya kunder och ett stärkt varumärke. På senare år handlar det inte bara om att ha en hemsida utan också hur den kan stödja företaget i dess utveckling framåt. Samtidigt finns det en hel del utmaningar, vi får t.ex. regelbundet [...]

En Digital Strategi – Skapar värde för mindre verksamheter.

Mycket skrivs och pratas om digitala strategier och hur man lyckas på webben. Det som hörs och syns gäller oftast för större verksamheter med en omfattande budget för marknadsföring. Men i det här inlägget vill vi berätta lite om hur man kan skapa en digital strategi för mindre verksamheter [...]

Skaffa nya kunder med din hemsida – Hur då?

Enkelt uttryckt krävs tre saker för att lyckas! Man kan utgå från Julius Ceasars klassiska uttalande Veni – Vidi - Vici; jag kom, jag såg, jag segrade. Och det är besökaren på din sajt som kommer, ser och segrar! 1. Jag kom: Bra synlighet på Google krävs för att få trafik [...]

Inbound Marketing – Vinnande marknadsföring!

Inbound Marketing är ett helhetstänk eller koncept för framgångsrik marknadsföring på internet med målet att attrahera besökare att ta initiativ till kontakt. Traditionell marknadsföring handlar om att söka upp kunden och presentera sina varor och tjänster och då [...]

5 knep som ger dig svartbälte i rubriksättning

5 knep som ger dig svartbälte i rubriksättning
Bra rubriksättning är viktigt så besökaren klickar på rubriken, läser mer och stannar kvar på webbplatsen. Utgångspunkten för webben är nätet som binder ihop information och skapar en helhet. Självklart är då länktexten eller rubriken mycket viktig för att [...]

Sökmotoroptimeringens A-B-C

Sökmotoroptimeringens A-B-C
Här berättar vi om vad som ingår i ett uppdrag för sökmotoroptimering och hur vi arbetar. I våra kundmöten märker vi att många har en hyfsad uppfattning om sökmotoroptimering och vid en hel del tillfällen uttrycker man en tydlig målsättning att vilja veta mer. Man kanske [...]

Digital marknadsföring

Digital marknadsföring
Idag är det konsumenten som i allt högre grad bestämmer var, när och hur de vill konsumera. Det gör att man som företag måste ändra sina inköp av reklam och tänka nytt och ofta tänka mer digitalt. E-handel är fortfarande en relativt ny kanal och många är oerfarna av inköp [...]

Skapa trygghet och öka din försäljning

Skapa trygghet och öka din försäljning
Sex procent av Sveriges totala omsättning av detaljhandeln sker nu via E-handel och siffran växer. Nästa steg är att göra livsmedel till en naturlig sak att handla digitalt. Men för att E-handeln ska öka för alla produkter så är tryggheten på hemsidorna en viktig [...]

Skriv för responsiv webb

Storleken på skärmen påverkar läsarnas läsmönster och för att få texter att fungera på responsiva sidor krävs att man ännu striktare följer de rekommendationer som gäller vid traditionellt webbskrivande. Börja med det viktigaste Inled alltid dina texter med det [...]

Webbtrender inom webbstrategi 2014

De senaste åren har det ökade användandet av surfplattor, smartphones och datorer med olika skärmstorlekar haft stor effekt på webbens utveckling och hur vi använder den. Det är inte bara skärmstorlekarna som påverkar utvecklingen utan också det faktum att vi blivit mer mobila i vårt [...]

Analysera din webbsatsning - med Google Analytics

Så, du har lanserat din webbsatsning? Visst vill man veta lite vad som händer på sidan. Ett kraftfullt verktyg för detta är Google Analytics. Genom en liten spårningskod så kan Analytics spåra beteenden och hjälpa dig att analysera din webbsatsning.  Med Google Analytics kan du se hur [...]

Lyckas med e-handel

Trenden att handla på nätet går uppåt och det ser ut att fortsätta. Betyder det att alla e-handlar lyckas? Nä, även om det är positivt att folk blir vana att handla på nätet, så har ju också konkurrensen och förväntningarna ökat. Vad kan avgöra om en e-handel [...]

Varför anlita webbyrå för vår webblösning?

En fråga som vi då och då får är varför man skall anlita en webbyrå för tjänster som det ser ut som man kan göra själv. De flesta webbhotell erbjuder ofta mallar och tjänster som t.ex. Wordpress erbjuder kvalificerade verktyg som kräver mindre erfarenhet för att kunna [...]

Använd dig av sociala medier i din e-handel

Har du ett företag, så har du kunder. Har du någon personlig relation till dem? Svarar du ja, har du förstått nyttan av sociala medier. Svarade du istället nej, kanske det är dags att börja fundera på om det kan vara något för dig? Det är enorm styrka att kunna marknadsföra sig [...]

Dags för en större e-handelsmarknad

Vad händer inom e-handel? Vad kommer att hända? Det är mycket olika saker på gång med internetshopping. Vad kommer att slå igenom, vad gynnar dig och din kund mest, och kommer det bli lättare, billigare och säkrare att handla på nätet? Hur ser e-handeln i Sverige ut? Idag ökar svensk [...]

Responsiv webdesign

Responsiv webbdesign är en teknik för att bygga webbsidor som fungerar oavsett om man besöker sidan via dator, mobil eller surfplatta. Den främsta fördelen med en responsiv hemsida är att den anpassar användarupplevelsen till kundens förutsättningar.   Allt fler använder idag mobila enheter [...]

Sista steget - kassa och betaltjänster

Mycket ansträngning läggs på att hitta nya kunder och få de intresserade av produkterna i e-handeln. Tänk att kunden hittar till sajten, välja sina produkter men kassan får hen att lämna sidan - det skulle vara otroligt tråkigt. Tyvärr är det ett scenario som är alltför [...]

Google Penguin – Vilka krav ställer det på er webbstrategi?

Google Penguin har gjort att många sajter tappat sina placeringar. Vid Googles uppdatering Panda straffades sajter med spammigt innehåll, nu kan du bli straffad för bland annat värdet på dina länkar. Ryktet säger att värdet av inlänkar kan minska med Penguin om de kommer från en, enligt Google, [...]

Hur kombinera e-handel med eget återförsäljarnät?

En klassisk webbstrategisk utmaning är att hitta bra koncept för E-handel när man redan har ett ÅF-nät med fysiska butiker. Man känner pressen att finnas online med sina produkter, samtidigt vill man inte kanibalisera på trogna samarbetspartners med fysiska butiker. Man vill givetvis inte heller riskera att [...]

Att tänka på innan start av e-handel

Handeln på nätet är i dag mycket liten av den totala handeln i Sverige - cirka fem procent. Detta lovar förstås gott om man funderar på att starta e-handel. Man kanske ändå ska tänka efter en extra gång innan man sätter igång, så man undviker de fallgropar som kan finnas. En [...]

Google Panda – Hur påverkas din webbstrategi av Googles senaste uppdatering?

Med jämna intervaller gör Google större uppdateringar på sina algoritmer för ranking av webbplatser. Det är dessa algoritmer som värderar i vilken ordning olika webbplaster ska listas på för ett givet sökord. Ska argonova.se ligga på första sidan eller andra sidan för [...]

Varför e-handel? Några webbstrategiska tankar

I vår artikel webbstrategi för e-handel målar vi upp en värld av utmaningar och svårigeheter som öppnas för den som tänker börja med e-handel. För att balansera något kommer här några fördelar med e-handel som andra säljkanaler har svårt att matcha. - Ger [...]

Webben viktig för nyföretagare!

Som webbyrå möter vi en hel del nyföretagare som håller på att starta eget företag. Ofta är man tidigt ute och vill höra om priser, en del har hittat vårt erbjudande till nyföretagare där vi har två paket i olika storlekar innehållande Logotyp + Grafisk profil + Trycksaker + [...]

Vilka sökord ska jag sökmotoroptimera?

Många gånger är beslutet att ha sökmotoroptimering för sin hemsida självklart, men vilka sökord man ska jobba med är ofta betydligt svårare att besluta om. Det enkla svaret är att man ska välja relevanta sökord, men utmaningen ligger i att det inte finns ett fåtal enkla [...]
Frågor?

Ring oss! 033 - 20 75 00 eller fyll i formuläret och skicka, så kontaktar vi dig.

Frågor på detta?

Om du är nyfiken på hjälp med marknadsföring & webb ring oss på 033 - 20 75 00. Eller fyll i och sänd formuläret så kontaktar vi dig!