Trender e-handel - Tappa inte kunden i kassan!

Trender e-handel - Tappa inte kunden i kassan!

19 april 2016

E-handeln spås öka med 16 procent under 2016, men den stora utmaningen handlar ändå om att få kunden att ta det sista och avgörande steget att fullfölja sin order genom kassan.

Innan man kommer så långt som till kundkorg och kassa, behöver kunden ta några steg i e-handelsprocessen. Men eftersom återkommande statistik indikerar att säljaren generellt förlorar 30 – 50%* av kundorders i kassan, så finns här potential till förbättringar. Använd Google Analytics för att bevaka din situation; en förlustsiffra som är högre än 30% är förstås inte önskvärt.
* Källa HUI, DIBS o Klarna.

I detta blogginlägg listar vi 8 tips som hjälper dig att öka konverteringen och minska tappet i kassan.

1. Använd erkända betalleverantörer

Välkända leverantörer av betallösningar skapar trygghet. Fler kunder slutför sina köp om du erbjuder betalningslösningar från tex. Dibs, Klarna och Paypal, för att bara nämna några.

Undantaget som bekräftar regeln är väl möjligen Swish, som slagit stort på bara 3 år och är numera en erkänd mobil betallösning.

2. Ha flera betallösningar

Det vanligaste skälet till att konsumenter avbryter e-handelsköp är att butiken inte erbjuder det betalsätt som kunden vill använda.

Prioritera att ha olika typer av betallösningar, främst givetvis kortbetalning och fakturaköp. Fundera också på din målgrupp och kommande utveckling av shoppen; ska du tex inom kort börja sälja utomlands? I så fall kan du behöva komplettera med en betallösning som kan erbjuda fler valutor.

3. Vinna kunden med prissättning?

Låga priser blir allt mer en faktor som kunderna förväntar sig, inte minst på nätet. Men det kompenserar inte för övriga brister. Det krävs att hela shoppingupplevelsen och användarvänligheten också är vässade. 

Slutsatsen är enkel: ha koll på konkurrenterna, tillför mervärden och säkerställ att du har USP:ar, Unique Selling Points, som du synliggör för din målgrupp.

4. Vad kostar det? - Rätt pris på produkt och frakt.

Hjälp kunden att se den totala kostnaden tidigt i processen. Synliggör fraktkostnad och leveranstid tidigt i köpflödet. Akta dig för påslag av extra kostnader i slutet av köpprocessen. Ge flera olika fraktalternativ med tydlig prisbild.

En slamkrypare: En knepig fråga för många är fria returer. Inom sko- och klädbranschen kräver kunden ofta fria returer för att genomföra ordern. Kunderna förväntar detta av vissa branscher, helt enkelt.

5. Användarvänlighet - Enkla och tydliga formulär.

Att det är enkelt att genomföra betalningen är en avgörande faktor för att kunden ska slutföra sina köp. Redan 2010 skrev vi ett blogginlägg om vikten av ett användarvänligt formulär med smarta funktioner. Idag är din e-butik rökt om inte allt funkar smidigt.

Statistiken antyder att 1 av 3 skulle handla mer om de slapp ange kortuppgifter varje gång.

Allt som krånglar till det tar bort köplusten, tex oklara villkor, som är en vanlig anledning till att kunder avbryter köp.

Undvik betallösningar som slussar runt kunden till diverse sidor innan köpet bekräftas. Ha en tydlig, logisk och självklar design på knappar, texter och ikoner. Ge dina kunder en friktionsfri och smidig betalningsupplevelse, så kommer fler av dem gå hela vägen.

6. Mobila lösningar – Här sker den stora utvecklingen!

4 av 10 mobilkunder har avbrutit köpet för att man upplever sajten som svårnavigerad och otillräckligt anpassad efter mobiltelefonernas små skärmar. Andelen har ökat något sedan förra året och petigast är de unga och vana konsumenterna. Tänk ”Mobile first”, så du prioriterar rätt i utformandet av webbplatsen.

Konverteringen i mobiltelefonerna ökar och under 2015 handlade cirka fyra av tio nätkonsumenter varor via sin mobiltelefon. Vi rekommenderar Swish för mobila betalningar.

7. Vinn och behåll kundernas förtroende med en fungerande kassa

Det är kanske självklart, men måste ändå sägas gång på gång i olika webbprojekt: Testa ordentligt innan du kör release.

Framför allt: vänta med betald marknadsföring till dess en pilotgrupp fått testa igenom alla funktioner och hela flödet.

8. Gott & Blandat.

Anpassa kassan till dina behov: Jobbar du med produkter som är lite mer kvalificerade, så dela upp köpprocessen i tydliga steg och visa hur långt kunden har kvar att bli klar. Ange gärna vilken info som kommer efterfrågas i respektive steg.

Mersälj i kassan: Att kunna erbjuda fler produkter och relevanta tilläggstjänster i kassan, skapar mervärde för kunden och mersälj för dig som driver e-handel.

Spara kassan - påminnelse mail: Eftersom en hög andel kunder överger sin kundkorg, så finns det en poäng att spara den. Dels finns den kvar vid nästa besök och dels går den att använda för remarket.

Slutsats:

Två enkla fakta gör det omöjligt att stå kvar i status quo:
1. E-barometern visar att 71 procent av svenskarna använde sin mobil i inköpsprocessen av varor under fjärde kvartalet i 2015. 
2. Konkurrensen ökar trots att marknaden växer. De som saknar en genomtänkt digital strategi kommer att bli omsprungna.

Ta kontakt  med oss, så hjälper vi dig komma igång och ta nästa steg i din e-handelssatsning.


På Argonova har vi trendspanat och bloggat om e-handel och vikten av bra kassalösningar sedan 2010, se tex:

Sista steget - kassa och betaltjänster

Det ska vara enkelt att e-handla

Webbstrategi för e-handel

Taggar: E-handel
Publicerat: 19 april 2016

Liknande blogginlägg

  • Använd dig av sociala medier i din e-handel

    Har du ett företag, så har du kunder. Har du någon personlig relation till dem? Svarar du ja, har du förstått nyttan av sociala medier. Svarade du istället nej, kanske det är dags att börja fundera på om det kan vara något för dig? Det är enorm styrka att kunna marknadsföra sig [...]

  • Hur köpa mobil e-handel med rätt funktioner?

    Just nu är det en tydlig trend där många satsar på mobil e-handel med responsiv webbdesign, men hur tar man beslut om lämplig leverantör? I det här inlägget ger vi några synpunkter från vår horisont. Olika webbyråer har olika affärsidé när det gäller e-handel. [...]

  • 10 intelligenta tips till dig som planerar starta e-handel i mindre skala

    Med över 10 års erfarenhet av att hjälpa våra kunder med e-handel har vi här samlat en hel del spridda tips och förslag vi stött på genom åren. Dessa synpunkter ger inspiration och stimulans till dig som tänker starta e-handel i mindre skala. 1. Var fokuserad! - Man kan inte göra [...]

  • Starta eget - hur ska jag marknadsföra mitt varumärke?

    Alla små och medelstora företagare står alltid inför frågan: Hur ska jag marknadsföra mitt varumärke? Vilka kanaler passar just min verksamhet? För att göra en lång historia ännu längre kan vi hänvisa till mängder av tjocka böcker och artiklar i ämnet. Men vi har [...]

  • GDPR - Allmänna dataskyddsförordningen, en verklighet maj 2018!

    Den 25 maj 2018 får vi en ny lag med utgångspunkt från EU:s nya förordning om personuppgifter och dataskydd, GDPR. Alla företag och organisationer har då att förhålla sig till en skärpt reglering avseende behandling av uppgifter om enskilda individer, med en hel del krav och [...]

  • Synas på Google - 10 vanliga SEO-missar du vill undvika!

    Att synas på Google har blivit en grundläggande del för de flesta som vill marknadsföra sin verksamhet med målet att få nya kunder och orders. Sedan ganska så många år pratar man om att cirka 80% av alla beslut om leverantör föregås av en sökning på Google. Att aktivt [...]

Intresserad? Eller har du några frågor om vårt erbjudande?

Ring oss på 033 - 20 75 00.

Eller fyll i formuläret nedan så kontaktar vi dig!

Integritetspolicy