E-handeln spås öka med 16 procent under 2016, men den stora utmaningen handlar ändå om att få kunden att ta det sista och avgörande steget att fullfölja sin order genom kassan.

Innan man kommer så långt som till kundkorg och kassa, behöver kunden ta några steg i e-handelsprocessen. Men eftersom återkommande statistik indikerar att säljaren generellt förlorar 30 – 50%* av kundorders i kassan, så finns här potential till förbättringar. Använd Google Analytics för att bevaka din situation; en förlustsiffra som är högre än 30% är förstås inte önskvärt.
* Källa HUI, DIBS o Klarna.

I detta blogginlägg listar vi 8 tips som hjälper dig att öka konverteringen och minska tappet i kassan.

1. Använd erkända betalleverantörer

Välkända leverantörer av betallösningar skapar trygghet. Fler kunder slutför sina köp om du erbjuder betalningslösningar från tex. Dibs, Klarna och Paypal, för att bara nämna några.

Undantaget som bekräftar regeln är väl möjligen Swish, som slagit stort på bara 3 år och är numera en erkänd mobil betallösning.

2. Ha flera betallösningar

Det vanligaste skälet till att konsumenter avbryter e-handelsköp är att butiken inte erbjuder det betalsätt som kunden vill använda.

Prioritera att ha olika typer av betallösningar, främst givetvis kortbetalning och fakturaköp. Fundera också på din målgrupp och kommande utveckling av shoppen; ska du tex inom kort börja sälja utomlands? I så fall kan du behöva komplettera med en betallösning som kan erbjuda fler valutor.

3. Vinna kunden med prissättning?

Låga priser blir allt mer en faktor som kunderna förväntar sig, inte minst på nätet. Men det kompenserar inte för övriga brister. Det krävs att hela shoppingupplevelsen och användarvänligheten också är vässade. 

Slutsatsen är enkel: ha koll på konkurrenterna, tillför mervärden och säkerställ att du har USP:ar, Unique Selling Points, som du synliggör för din målgrupp.

4. Vad kostar det? - Rätt pris på produkt och frakt.

Hjälp kunden att se den totala kostnaden tidigt i processen. Synliggör fraktkostnad och leveranstid tidigt i köpflödet. Akta dig för påslag av extra kostnader i slutet av köpprocessen. Ge flera olika fraktalternativ med tydlig prisbild.

En slamkrypare: En knepig fråga för många är fria returer. Inom sko- och klädbranschen kräver kunden ofta fria returer för att genomföra ordern. Kunderna förväntar detta av vissa branscher, helt enkelt.

5. Användarvänlighet - Enkla och tydliga formulär.

Att det är enkelt att genomföra betalningen är en avgörande faktor för att kunden ska slutföra sina köp. Redan 2010 skrev vi ett blogginlägg om vikten av ett användarvänligt formulär med smarta funktioner. Idag är din e-butik rökt om inte allt funkar smidigt.

Statistiken antyder att 1 av 3 skulle handla mer om de slapp ange kortuppgifter varje gång.

Allt som krånglar till det tar bort köplusten, tex oklara villkor, som är en vanlig anledning till att kunder avbryter köp.

Undvik betallösningar som slussar runt kunden till diverse sidor innan köpet bekräftas. Ha en tydlig, logisk och självklar design på knappar, texter och ikoner. Ge dina kunder en friktionsfri och smidig betalningsupplevelse, så kommer fler av dem gå hela vägen.

6. Mobila lösningar – Här sker den stora utvecklingen!

4 av 10 mobilkunder har avbrutit köpet för att man upplever sajten som svårnavigerad och otillräckligt anpassad efter mobiltelefonernas små skärmar. Andelen har ökat något sedan förra året och petigast är de unga och vana konsumenterna. Tänk ”Mobile first”, så du prioriterar rätt i utformandet av webbplatsen.

Konverteringen i mobiltelefonerna ökar och under 2015 handlade cirka fyra av tio nätkonsumenter varor via sin mobiltelefon. Vi rekommenderar Swish för mobila betalningar.

7. Vinn och behåll kundernas förtroende med en fungerande kassa

Det är kanske självklart, men måste ändå sägas gång på gång i olika webbprojekt: Testa ordentligt innan du kör release.

Framför allt: vänta med betald marknadsföring till dess en pilotgrupp fått testa igenom alla funktioner och hela flödet.

8. Gott & Blandat.

Anpassa kassan till dina behov: Jobbar du med produkter som är lite mer kvalificerade, så dela upp köpprocessen i tydliga steg och visa hur långt kunden har kvar att bli klar. Ange gärna vilken info som kommer efterfrågas i respektive steg.

Mersälj i kassan: Att kunna erbjuda fler produkter och relevanta tilläggstjänster i kassan, skapar mervärde för kunden och mersälj för dig som driver e-handel.

Spara kassan - påminnelse mail: Eftersom en hög andel kunder överger sin kundkorg, så finns det en poäng att spara den. Dels finns den kvar vid nästa besök och dels går den att använda för remarket.

Slutsats:

Två enkla fakta gör det omöjligt att stå kvar i status quo:
1. E-barometern visar att 71 procent av svenskarna använde sin mobil i inköpsprocessen av varor under fjärde kvartalet i 2015. 
2. Konkurrensen ökar trots att marknaden växer. De som saknar en genomtänkt digital strategi kommer att bli omsprungna.

Ta kontakt  med oss, så hjälper vi dig komma igång och ta nästa steg i din e-handelssatsning.


På Argonova har vi trendspanat och bloggat om e-handel och vikten av bra kassalösningar sedan 2010, se tex:

Sista steget - kassa och betaltjänster

Det ska vara enkelt att e-handla

Webbstrategi för e-handel

Taggar: E-handel
Publicerat: 19 april 2016