Varför anlita webbyrå för vår webblösning?

Varför anlita webbyrå för vår webblösning?

26 november 2013

En fråga som vi då och då får är varför man skall anlita en webbyrå för tjänster som det ser ut som man kan göra själv. De flesta webbhotell erbjuder ofta mallar och tjänster som t.ex. Wordpress erbjuder kvalificerade verktyg som kräver mindre erfarenhet för att kunna sätta upp en webblösning. 

Detta är sant! Det finns många verktyg som kan producera resultat som blir professionella. Det kan ofta vara så att det är någon på företaget som har större kunskap för att kunna starta upp och ta hand om dessa lösningar. Om detta fungerar är det ju givetvis en bra lösning, men vi kan ändå hjälpa till med att peka ut några fallgropar. Vi möter ju kunder i alla möjliga situationer och ibland är det så att den "enkla" lösningen visade sig bli kostsam. 

Här följer några punkter att tänka på innan man löser det själv:

1. Bred kompetens

En webbyrå har ju en bred kompetens och erfarenhet inom sitt specifika verksamhetsområde. En hemsida skall ju inte bara läggas ut, utan den behöver ju ofta förvaltas och följa med i utvecklingen. Om någon får ansvaret för webblösningen vid sidan om sina andra sysslor blir detta alltför ofta bortprioriterat. Webbyrån kan ju se till att sidan inte bara fortsätter rulla utan kan se till att den hänger med i utvecklingen. Support i tekniska frågor är ofta bristfällig om man väljer t.ex. ett billigt webbhotell. När saker går fel kan det alltså vara kostsamt att få igång allt igen.

2. Undvika bromsklossar för utveckling

Att välja en enkel lösning som t.ex. Wordpress kan ju vara bra till att börja med. Det vi har märkt dock är flera kunder som är nöjda med sin sida men vill lägga till en funktion. Färdiga lösningar kräver då mycket tid och kunskap för att modifiera. I vissa fall handlar det bara om tid för att lösa det, men i vissa fall kan det till och med vara omöjligt att lösa. En webbyrå skall ju kunna förutse utvecklingen och underlätta för att kunna lägga in nya funktioner. Med sin specialkompetens kan de avgöra vilka lösningar som passar behovet - nu och i framtiden.

3. Komplexa lösningar 

Förutom lösningar för enklare sidor finns det ju gratislösningar för mer komplexa system, som t.ex. e-handel. Eftersom en e-handel kan vara en kostsam investering kan det ju vara lockande att använda en gratis-lösning. Men komplexa lösningar är förstås känsligare och behovet att hänga med är ännu större. Vi har blivit kontaktade av kunder som behöver bygga ny e-handel bara för att det ville lägga till möjlighet att betala med kort. Och att flytta information från ett mer komplext system till nytt är ofta tidsödande.

Oavsett vilken lösning man skall bygga så bör man ta med i beräkningen vad som kommer hända i framtiden. En webbyrå kan hjälpa er att välja rätt lösning - nu och för framtiden.

Taggar: Webbstrategi, Webdesign, E-handel
Publicerat: 26 november 2013

Liknande blogginlägg

  • Webbtrender inom webbstrategi 2014

    De senaste åren har det ökade användandet av surfplattor, smartphones och datorer med olika skärmstorlekar haft stor effekt på webbens utveckling och hur vi använder den. Det är inte bara skärmstorlekarna som påverkar utvecklingen utan också det faktum att vi blivit mer mobila i vårt [...]

  • En levande hemsida säljer mer!

    De flesta tar beslut om de ska stanna och läsa vidare på en hemsida inom 5-10 sek. Det betyder att en uppdaterad och levande hemsida med fräsch design och bra bilder får en betydande fördel. Andra parametrar som avgör om dina besökare väljer att klicka sig vidare på din hemsida är att där [...]

  • Starta eget – gör din sajt till din bästa säljare!

    I början av 2000-talet såg man hemsidan endast som ett komplement till telefonkatalogen. En hemsida var bara ett sätt att synas på nätet med några kontaktuppgifter och lite information om företaget. Samtidigt lades stora summor på annonser i telefonkatalogen som en betydande del av [...]

  • Lyckas med ditt webbprojekt - Gör hemläxan först!

    Att lyckas med ett webbprojekt är inte alltid så enkelt som man tror. Redan före upphandlingen är det viktiga moment som behöver falla på plats. I detta blogginlägg tar vi upp tre områden som är viktiga inför ett webbprojekt. (Sedan tidigare har vi bra tips hur man lyckas med genomförande [...]

  • Responsiv webdesign

    Responsiv webbdesign är en teknik för att bygga webbsidor som fungerar oavsett om man besöker sidan via dator, mobil eller surfplatta. Den främsta fördelen med en responsiv hemsida är att den anpassar användarupplevelsen till kundens förutsättningar.   Allt fler använder idag mobila enheter [...]

Intresserad? Eller har du några frågor om vårt erbjudande?

Ring oss på 033 - 20 75 00.

Eller fyll i formuläret nedan så kontaktar vi dig!

Integritetspolicy